قهوه فول کافئین؛قهوه اسپرسو فول کافئین چیه؟

قهوه فول کافئین

عاشقان قهوه سلام.

امروز براتون یه مطلب آماده کردیم در مورد قهوه فول کافئین یا قهوه کافئین بالا. جواب دادن به یک سوال کلاسیک که حتما یه بار به ذهن شما هم خطور کرده باشه.

که چطوری میشه به یک فنجون قهوه با بیشترین کافیئن برسین.

قهوه عربیکا و ربوستا

البته که ما بیش از صد گونه و دسته بندی داریم که برای بررسی اون ها ممکنه سالها زمان مصرف کنید. و شاید بعد از گذشت سالها باز هم نتونسته باشین به همه‌ی طعم و مزه های قهوه برسین. اما از قدیم یا همون زمانی که قهوه تجاری سازی شد اومدن قهوه رو به دو دسته عربیکا و ربوستا تقسیم کردند.

همون طور که میدونید دان قهوه عربیکا با مراقبت های ویژه و مناطق ارتفاع بالا کشت میشه. و نسبت به  دان قهوه ربوستا کافیئن پایین تری داره.

دلیلش هم اینکه قهوه ربوستا در مناطق ارتفاع پایین و جایی که هوا گرم و مرطوب رشد میکنه و هوای گرم و مرطوب آفت بیشتری وجود داره، در طول زمان این دون قهوه نبست به آفت مقاوم تر شده. نوعی اسید در قهوه وجود داره که باعث میشه در مقابل بیماری ها و آفت ها بهتر عمل کنه و این اسید باعث بالا رفتن میزان کافیئن موجود در قهوه میشه. تقریبا دو برابر دان عربیکا، دان قهوه روبوستا کافئین داره.

تلخ یا ترش؟!

برای اینکه بررسی کنیم چرا معمولا قهوه طعم تلخ داره باید به منطقه، خاستگاه، روش کاشت و گونه قهوه توجه ویژه کرد. البته فاکتور رست هم که خیلی مهمه رو در ادامه بررسی میکنیم.

دان روبوستا طعم های شکلاتی، فندقی، آجیلی و فلفلی دارن و دان قهوه عربیکا طعم های میوه ای و لب ترش رو به فنجون شما میارن. قهوه روبوستا از لحاظ ظاهری و طعمی تفاوت زیادی با دان عربیکا داره؛ روبوستا دان های گردتر و تپل تری داره اما ظاهر عربیکا بزرگتر و ظاهر ۴ گوش داره.

درجه رُست قهوه فول کافئین

درجه رست یکی از تعیین کننده ترین عوامل برای درصد یا میزان کافئین قهوه است. رست های تیره و شکلاتی کافیین خیلی بیشتری نسبت به رست روشن دارن. به این دلیل که هر چه قدر بیشتر دان قهوه با حرارت در ارتباط باشه روغن و عطر بیشتری از خودش آزاد میکنه و باعث میشه کافئین پنهون اون ها آزاد بشه. به همین دلیل وقتی که دست به دون یا پودر قهوه میزنین ممکنه دستتون روغنی بشه و احساس کنین چربی روی دستتون نشسته. این برخلاف باور عمومی که فکر میکنن هر چه قدر رست روشن تر باشه کافئین قهوه بیشتره.

در فرآیند رست قهوه مقداری از وزن قهوه سبز، به صورت بخار آب از دست میره.  در نتیجه هر چه قدر رست شما تیره تر باشه وزن دان قهوه پایین تره.

روغن موجود در قهوه باعث بالاتر رفتن کافئین قهوه و هنگام عصاره گیری مخصوصا اسپرسو خامه بیشتر میشه. به همین دلیله که قهوه با رست شکلاتی یا به اصطلاح قهوه ایتالیایی تلخ ترین قهوه و با میزان سطح کرم بالاست.

روش های سرو قهوه کافئین بالا

قهوه فول کافئین یا به صورت کلی قهوه کافئین بالا برای اسپرسو استفاده میشه. البته شما میتونین با فرنچ پرس یک قهوه فرانسه عالی هم درست کنید.اما اون چیزی که کاربرد اصلی این قهوه‌اس، عصاره گیری تحت فشار یبا دستگاه اسپرسوسازه. البته دستگاه قهوه ساز شما باید فشار و وات خوبی داشته باشه تا شما بتونین خامه خوبی از اسپرسو خودتون بگیرید.

اما اگه دوست دارین اسپرسو بخورین اما هزینه خرید یک دستگاه اسپرسوساز رو ندارین ، از موکاپات استفاده کنین. مطلب کاملش رو میتونین از اینجا بخونین اما اگه دوست دارین بدونین موکاپات یه دستگاه دستی برای درست کردن اسپرسو هست. این دستگاه رو میتونین روش آتیش یا هر حرارتی بزارین و با مقداری قهوه و آب به شما یه قهوه خوب میده. فشار موکاپات ۱.۵ باره که نسبت به قهوه ساز با فشار ۱۵ یا ۲۰ بار خیلی کمتره. به همین نسبت شما نمیتونین انتظار سطح خامه ای خیلی زیادی ازش داشته باشین.

آسیاب مناسب برای پودر قهوه اسپرسو

همون طور که گفتیم قهوه کافئین بالا معمولا برای اسپرسو استفاده میشه و برای اینکه عصاره گیری خوبی داشته باشین باید از پودر قهوه با درجه سختی یا نرمی مناسبی استفاده کنین. اگه پودر قهوه شما برای دستگاه شما مناسب نباشه، ممکنه عصاره گیریتون خیلی غلیظ یا خیلی رقیق در بیاد و اصلا اون چیزی نشه که شما میخوایین. پودر قهوه مناسب برای اسپرسو تقریبا نرمه و باید درجه آسیابتون متوسط رو به پایین باشه.

اما برای موکاپات بهتره که آسیابتون تقریبا متوسط باشه و دان قهوه یک دست آسیاب بشه. توصیه میکنیم مقاله موکاپات رو از اینجا بخونین.

 ما در قهوه گرام برای شما هر نوع قهوه ای که دوست داشته باشین با هر نوع دستگاهی که داشته باشین آسیاب میکنیم و در کمترین زمان میفرستیم. برای خرید قهوه از ما اینجا رو لمس کنید.

 

ما در قهوه گرام برای شما هر نوع قهوه ای که دوست داشته باشین با هر نوع دستگاهی که داشته باشین آسیاب میکنیم و در کمترین زمان میفرستیم. برای خرید قهوه از ما اینجا رو لمس کنید.

چه مقدار پودر قهوه فول کافئین استفاده کنیم.

در این مورد چون قهوه شما کافئین بالایی داره بهتره که احتیاط کنید. میزان توصیه شده ما برای قهوه کافئین بالا ده الی بیست گرمه. مصرف بیشتر از این مقدار پودر قهوه فقط هدر رفت شما رو زیاد میکنه و تاثیر زیادی توی غلظت قهوه شما نداره. البته شما میتونین استفاده کنین اما این بر خلاف استاندارهای موجود در علم قهوه‌اس.

البته قهوه ۱۰۰ درصد روبوستا رو نباید زیاد مصرف کنید. با مصرف بیش از حد این قهوه ممکنه مشکلات قلبی برای شما پیش بیاد. بهتره که این نوع قهوه رو بیشتر از دو کاپ در روز استفاده نکنید.

 بریم سراغ سوالات عمومی شما در مورد این نوع پودر قهوه

آیا کسی با خوردن قهوه فول کافیین فوت شده؟ تا حالا گزارشی از اینکه فردی بر اثر خوردن قهوه فوت شده باشه وجود نداره. حتی افرادی که بیماری قلبی و زمینه ای داشتن هم مشکلی به این بزرگی براشون پیش نیومده. اما اگه شما بیماری قلبی یا زمینه ای دارین بهتره که قهوه فول کافئین رو مصرف نکنید. این نوع قهوه علاوه بر بالا بردن فشار خون، شل کردن عضلات، استرس و توهم زا هم هست و ممکنه این همه عوارض جانبی برای شما اثرات خیلی بدی در کوتاه مدت و حتی بلند مدت داشته باشه.

چند درصد قهوه رو کافیین تشکیل داده ؟

دان های عربیکا ۱.۵ درصد و دان روبوستا تقریبا ۳ درصد کافیین داره.

آیا کافئین مضر است ؟

مصرف به اندازه هر چیزی هیچوقت برای شما مشکلی ایجاد نمیکنه. این درمورد کافئین هم صدق میکنه. در اکثر موارد حتی اگه شما قهوه فول کافئین هم نوش جون کنید و به اندازه مصرف کنید هیچ مشکلی برای شما پیش نمیاد. بهتره که بعد از مصرف قهوه ورزش یا فعالیت بدنی داشته باشین تا بعد از خوردن قهوه احساس استرس و جنب و جوش خودتون رو کنترل کنید.

آیا کافئین لاغر می‌کند؟

کافئین باعث بالا رفتن جنب و جوش و در نتیجه متابولیسم میشه. به تنهایی نمیتونه باعث لاغر شدن شما بشهاما اگه ورزش کنید به لاغری شما کمک ویژه ای میکنه.

آیا کافئین باعث یبوست میشه ؟

هر نوشیدنی که کافئین داشته باشه به خصوص قهوه منجر به شل شدن عضلات و اسهال میشه. البته این موضوع هم وجود داره که کافئین باعث میشه دفع آب بدنتون زیاد بشه اما به مقداری نیست که باعث یبوست بشه.

آیا کافئین قند داره ؟

قهوه و کافیین قند نداره ولی اگه شما دیابت دارین برای شما ضرر زیادی داره. کافیین باعث میشه که انسولین توی خون شما به درستی کار خودش رو انجام نده و باعث بالا رفتن قند خون شما بشه.

برای دفع کافئین چه باید کرد؟

کافئین به صورت کلی باعث ایجاد استرس و اضطراب میشه و برای رفع این مشکل باید شیر یا آب بخورین. شیر و آب زیاد باعث میشن که گردش خون شما زیاد بشه و عملیات دفع سرییعتر انجام بشه و به دفع کافئین کمک کنه.

 

منبع : بخشی از این مطلب از این سایت کپی و ترجمه شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

پشتیبانی قهوه گرام

×