قهوه موکاپات چیست ؟

موکاپات

یه مرور کنیم موکاپات چیه ؟!

ما در اینجا در مورد اینکه موکاپات چیه و چطوری میشه باهاش قهوه درست کرد توضیح دادیم . ولی به طور خلاصه یه توضیح در موردش میدیم. موکاپات یک روش تهیه قهوه اس که تاریخچش به حدود یک قرن پیش برمیگرده . زمان جنگ جهانی اول وقتی آلفونسو بیالتی نشسته بود کنار ماشین لباس شویی و نگاه میکرد که چطوری آب و صابون داغ از طریق یه لوله باریک روی لباس های کثیف ریخته میشه تا تمیز بشن ، این ایده به ذهنش رسید که میتونه از این طریق قهوه هم درست کنه . درسته که هیچ ربطی هم نداشت آدم بتونه توی اون محیط به همچین ایده ای برسه ولی این چیزیه که تاریخ تعریف میکنه.

محبویت حتی با وجود سایه جنگ

ولی به صورت کلی ارزون بودن و راحت بودن روش تهیه قهوه با موکاپات این قدر خوب بود که از سرعت محبوبیتش کم نکرد. و در پایان موکاپات یک روش محبوب تهیه قهوه شد . البته یکی از دلایل دیگه محبوبیتش رو مدیون فتح اتیوپی توسط ایتالیا بود، که باعث شد قهوه روز به روز در اون زمان مورد استقبال بیشتری قرار بگیره .

عصاره گیری در موکاپات

چرا موکاپات ؟!

موکاپات از این جهت خوب و راحته، که شما میتونین با یه آتیش کوچیک و مقداری قهوه به انرژی مورد نیازتون برسید . نیازی به وسایل پیشرفته مثل دستگاه اسپرسو ساز نیست . البته باید اینو بدونید که قهوه موکا ، یا همون قهوه ای که با موکاپات تهیه میشه ، اون طعم اسپرسویی که به وسیله اسپرسو ساز به دست میاد رو نداره . به این دلیل که دستگاه اسپرسوساز تا ۱۵ یا ۲۰ بار فشار میتونه ایجاد کنه ولی موکاپات نهایتا ۱.۵ بار فشار به وسیله بخار میتونه تولید کنه . البته نمونه های برقی و گازی موکاپات هم امروزه موجوده ولی هنوزم اگه دنبال رسیدن به یک فنجون قهوه به آسونی درست کردن یک چای هستین میتونین این روش رو امتحان کنین . موکاپات رو میتونین از اینجا با بهترین کیفیت خریداری کنین .

چه قهوه ای برای موکاپات مناسب است ؟

اصولا شما از هر قهوه ای میتونین برای تهیه قهوه در موکاپات استفاده کنین ولی چیزی که عموم مردم ترجیح میدن قهوه هایی با رست تیره و متوسط هستن . دلیلش اینکه اکثر مردم طعم های شکلاتی و فندقی رو میپسندن و قهوه های رست تیره برای به دست آوردن این طعم بهترینن . دلیل دیگه ای که داره اینکه بعضی ها دوست دارن به قهوه‌شون شیر و شکر اضافه کنن و قهوه هایی با رست تیره خیلی خوب با این دو میکس و یکنواخت میشن .

آسیاب قهوه موکاپات …

درجه آسیابی که برای این نوع عصاره گیری استفاده میشه باید کمی درشت تر از اسپرسویی که برای دستگاه اسپرسو ساز استفاده میشه باشه . دلیلش اینکه فشار دستگاه اسپرسو ساز نسبت به موکاپات بالاست و با فشار یکنواخت در زمان کم عصاره گیری انجام میشه . وقتی آب با فشار بالا و به حالت بخار به پودر قهوه برخورد میکنه در چند لحظه مثل نگهدارنده قطرات آب عمل میکنه و به شکل عصاره از فیلتر عبور میکنه و چیزی که شما میبینین و نوش جون میکنین. وقتی که پودر قهوه خیلی ریز آسیاب شده باشه ، موکاپات به دلیل فشار بخار پایینی که داره نمیتونه عصاره گیری خوبی رو تحویل شما بده و وقتی که زیادی درشت باشه عصاره خیلی رقیقی به شما تحویل میده . بهتره که برای درجه آسیاب با یه نفر که اطلاعات خوبی در این مورد داره مشورت کنید.

موکاپات برای چه قهوه ای است ؟

همین طور گفتیم از هر قهوه ای میتونیم برای موکاپات استفاده کنیم ولی اگه بخوایم یه پیشنهاد ویژه بهتون بدیم قهوه هفتاد درصد عربیکا و سی درصد روبستو لم که اسمش قهوه house select  هست رو پیشنهاد میدیم . عموما قهوه موکاپات همون قهوه ایه که شما برای اسپرسو استفاده میکنین با درجه آسیاب کمی درشت تر از اسپرسو . و برای اینکه نتیجه بهتری داشته باشین میتونین از قهوه هایی با رست متوسط و تیره‌تر استفاده کنین .

چرا قهوه در موکاپات کف نمی کند

دلیل اینکه قهوه در موکاپات اون سطح خامه ای که از اسپرسو انتظار دارید رو نداره اینکه فشار بخار در این دستگاه نسبت به اسپرسوساز کمتره و شما نمیتونین انتظار اسپرسویی با همون کیفیت رو ازش داشته باشین. این دستگاه مناسب تهیه قهوه برای زمانیه که شما دوست دارین یه فنجون قهوه تازه در طبیعت و با کمترین امکانات نوش جون کنید هست و نباید ازش انتظار دستگاه چند میلیونی داشته باشید . البته بستگی داره که موکاپات چند کاپ رو تهیه کرده باشین . این دستگاه میتونه از تک کاپ تا دوازده کاپ برای شما عصاره گیری رو انجام بده .

چرا قهوه در موکاپات تلخ میشود ؟

عصاره گیری در هر روش مدت زمان مخصوص خودش رو داره و وقتی که آب موجود در پایین موکاپات تموم بشه باعث میشه کل فرآیند حرارت زیادی رو تحمل کنه .وقتی که حرارت بیش از حد بشه ، عصاره شما طعمش شروع به تغییر کردن میکنه و حتی ممکنه طعم سوختن بگیره . یکم بیشتر در مورد ساز توضیح میدیم .موکاپات از سه جز یا تیکه تشکیل شده . تیکه پایینی که آب درونش قرار میگیره و قسمتیه که با شعله و حرارت در ارتباط مستقیمه . تیکه وسطی که قهوه آسیاب شده درونش قرار میگیره و حالت بسکت داره . و تیکه بالایی که عصاره قهوه پس از عبور از یک لوله واردش میشه .

در فرآیند عصاره گیری همواره باید حواستون بهش باشه . وقتی که آب موجود تموم میشه صدای دستگاه عوض میشه و اون زمانیه که حتما باید از روی حرارت برداشته بشه . یه نکته که عموم آدما نمیدونن، اینکه آبی که به دستگاه اضافه میکنن دمای پایینی داره یا به اصطلاح آب با دمای محیط یا آب سرد هست. اگه میخواین زمان کمتری صرف عصاره گیریتون بشه ، حتما از آب گرم استفاده کنین.البته اگه آب جوش استفاده کنین باعث میشه نتونین به خوبی دستگاه یا اجزا رو بهم ببندین و هنگام عصاره گیری قهوه چکه کنه و اون چیزی که دنبالشین رو نتونین داشته باشین .

چه مقدار قهوه در موکاپات بریزیم ؟

مقدار قهوه ای که در هر بار عصاره گیری استفاده میکنیم به چند فاکتور بستگی داره . اول این چه مقدار کافیین دوست دارین در عصاره قهوه‌تون باشه به همون میزان باید گرم بیشتر قهوه ای مصرف کنید. ولی به طور میانگین باید ۱۲ الی ۱۴ گرم برای هر کاپ استفاده کنید .

اگه میخواین هدررفت کمتری داشته باشین باید از موکاپات بزرگتری استفاده کنین. یعنی اگه شما میخواین دوکاپ عصاره گیری داشته باشین خیلی بهتره که از یک دستگاه بزرگتر استفاده کنین تا دو دستگاه جداگونه .

چگونه قهوه درست کنیم بدون موکاپات

روش های زیادی برای تهیه قهوه وجود داره ، اگه دوست ندارین با موکاپات قهوه درست کنین یا دوست دارین محصول قهوه در عصاره نهایی باشه بهتون قهوه ترک رو پیشنهاد میکنیم. قهوه ترک که اونم میتونه در جذوه عصاره گیری بشه هم یه روش ارزون و خیلی راحت برای تهیه قهوه‌اس . شما میتونین با قهوه ترک فال خودتون رو هم بگیرید . از قدیم گفتن هم فال و هم تماشا …

8 دیدگاه برای “قهوه موکاپات چیست ؟

    • behnam amini گفته:

      آره بعضی از مردم شیر رو میریزن داخل موکاپات ولی اینو در نظر بگیرین که ریختن شیر توی موکاپات باعث میشه که شستن اون سخت بشه و داخل موکاپات جرم بگیره

  1. علی صبوری گفته:

    سلام وقتتون بخیر یه سوال داشتم اینکه موکاپات چند کاپ بگیریم ؟ یا پیشنهاد میکنین موکاپات چند کاپ باشه ؟

    • behnam amini گفته:

      سلام وقت شما هم بخیر
      همه چیز بستگی به نیاز شما داره ، اگه به صورت گروهی تفریح طبیعت یا جایی میرین و دوست دارین قهوه بخورین موکاپات شیش الی هشت کاپ رو بهتون پیشنهاد میکنیم .ولی اگه دنبال یک یا دو شات اسپرسو برای خونه هستید پیشنهاد میکنیم موکاپات دو کاپ رو استفااده کنید .

  2. اشتراک‌ها: قهوه فول کافئین؛قهوه اسپرسو فول کافئین چیه؟ - قهوه گرام | فروش آنلاین قهوه و شکلات داغ

  3. اشتراک‌ها: اسپرسو و راهنمای قهوه - دان قهوه کلمبیا - فروشگاه قهوه گرام | فروش آنلاین قهوه و شکلات داغ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

پشتیبانی قهوه گرام

×