قهوه اسپشیالیتی؛ منظور از قهوه تخصصی چیست؟

قهوه تخصصی یا اسپشیالیتی چیست؟

قهوه اسپشیالیتی یا قهوه تخصصی؛ هر آنچه که درباره قهوه تخصصی باید بدانید.

قهوه اسپشیالیتی نوع خاصی از قهوه است، اکه احتمالا قبلا چیزی راجع به آن نمیدانستید.

قهوه تخصصی مثل خرید های روزمره شما نیست که آن را از مغازه های معمولی قهوه فروشی بخرید. این محصولی است که اگر استانداردهای بسیار بالایی را رعایت نکند، نمی توان آن را «تخصصی» نامید!

در سال های اخیر، قهوه تخصصی به اوج خود رسیده و به یک حس طعم خاص از قهوه در بین دوستداران قهوه تبدیل شده است. اما چرا مردم این قهوه را اینقدر دوست دارند؟ و چه چیزی قهوه تخصصی را … خاص می‌کند؟

قهوه اسپشیالیتی چیست؟

قهوه اسپشیالیتی قهوه ای است که در چیزی به نام “مقیاس ویژه” امتیاز ۸۰ یا بالاتر از ۱۰۰ را کسب می کند. این مقیاس توسط انجمن تخصصی قهوه (SCA) تعیین می شود که قوانین و مقررات سختگیرانه ای را برای طبقه بندی تعیین می کند.

ایده اصلی پشت قهوه تخصصی ارائه یک قهوه است که در آن هر مرحله از تولید آن با دقت زیر نظر گرفته می شود. این فرایند از مزرعه دانه قهوه گرفته تا دم آوری توسط باریستا مورد توجه قرار گرفته است. این قهوه باید انتظارات خاصی را برآورده کند تا وضعیت تخصصی خود را به خود اختصاص دهد. این دقت در تولید و دم آوری خبر خوبی برای دوستداران قهوه است، زیرا شما یک نوشیدنی دلپذیر صبحگاهی با کیفیت بالا دریافت خواهید کرد.

این دانه‌های قهوه معمولاً در ارتفاعات بالا در آب و هوا و ترکیب خاک خاص با مدیریت دقیق رشد می‌کنند و طعم‌های فوق العاده ایجاد می‌کنند. به همین دلیل، تاجران قهوه اسپشیالیتی قهوه تخصصی برای یافتن مزرعه قهوه مناسب برای قهوه تخصصی تلاش زیادی می کنند. این قهوه پس از گذراندن مرحله مزرعه، در طول مراحل باقی مانده بیشتر بهبود می یابد و کامل تر می شود. نتیجه چیست؟ یک کیسه قهوه اسپشیالیتی با طعم عالی و با منبع پایدار، آماده است تا شما را غافلگیر کند.

قهوه های تخصصی (قهوه اسپشیالیتی) چگونه طبقه بندی می شوند؟

همانطور که  قبلا گفتیم، قهوه تخصصی باید حداقل امتیاز ۸۰ در مقیاس تخصصی، مشخص شده توسط یک تست کننده تایید شده انجمن قهوه را به دست آورد. خود این شخص تایید شده توسط انجمن قهوه تخصصی است. این قهوه با امتیاز رسمی خود دارای امتیاز “بسیار خوب”، “عالی” یا “بسیار عالی” است.

مراحل زیادی برای طبقه بندی وجود دارد و همه افراد تعیین کننده در این فرآیند باید قوانین سختگیرانه ای را رعایت کنند، که قهوه باید تخصصی نامیده شود. این بدان معناست که :

کشاورزان قهوه، خریداران قهوه سبز، برشته‌کنندگان قهوه و باریستاها باید در طول این فرآیند با هم هماهنگ باشند، در غیر این صورت قهوه‌ی تخصصی نخواهد بود.

فرآیند طبقه بندی

روند رتبه بندی برای قهوه اسپشیالیتی بسیار سخت است. در واقع، عناصری در نظر گرفته می شوند که حتی فکرش را هم نمی کردید! به عنوان مثال، در طول ارزیابی، سطوح روشنایی در اتاق باید برای هر طبقه بندی و همچنین اندازه جدول یکسان باشد. این استانداردسازی تضمین می کند که هر دانه سبز نوپا یک محاکمه عادلانه دریافت می کند!

برای خود دانه‌های قهوه، دسته‌های نقصی وجود دارد که باید از آنها عبور کنند. برای تبدیل شدن به یک دانه قهوه تخصصی، باید هیچ عیبی وجود نداشته باشد. نقص در این دسته می تواند شامل مواردی مانند دانه سبز سیاه شده یا ترش شده که می تواند طعم را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. دانه قهوه نیز نباید بیش از ۵ عیب رده ۲ داشته باشد. این عیوب شامل دانه های سبز نارس، آسیب دیده، ترک خورده یا حتی تغییر رنگ داده است.

اگر دانه سبز از همه اینها جان سالم به در ببرد، در این زمان رسماً یک دانه قهوه تخصصی است!

زمین کاشت قهوه تخصصی
زمین کاشت قهوه تخصصی در کشور های برزیل اتیوپی و کلمبیا و …

قهوه اسپشیالیتی در چه مناطقی کشت می شود؟

کشورهای عمده تولید کننده قهوه در جهان مانند برزیل، اتیوپی، ویتنام و کلمبیا مشارکت کنندگان اصلی قهوه اسپشیالیتی هستند.

با این حال، تلاش برای گسترش به دیگر کشورها نیز صورت گرفته است، که آب و هوای آنها قهوه های طعم منحصر به فردی را تولید می کند. این روزها دیدن قهوه های مخصوص رواندا یا کاستاریکا غیرعادی نیست. حتی کشورهایی مانند پاناما و بولیوی، که تولید قهوه آنها بسیار کمتر است، می‌بینند که تاجران قهوه تخصصی از سرزمین‌هایشان برای پتانسیل آن بازدید می‌کنند.

مناطق کشت قهوه اسپشیالیتی

 

مراحل قهوه تخصصی یا قهوه اسپشیالیتی

در اصل، هر کشوری می تواند یک قهوه تخصصی تولید کند. به شرطی که انتظارات بالایی که توسط انجمن قهوه تخصصی تعیین شده است را برآورده کند.

مراحل قهوه تخصصی فرآیندی ۴ مرحله ای است.

فرآیند تهیه یک قهوه تخصصی از ۴ مرحله تشکیل شده است که همه آنها قبل از نوشیدنی نهایی فنجان شما هستند.

  1. کشاورز قهوه

مهمترین چیز در تولید قهوه تخصصی کشاورزی است.

کشاورزان قهوه قبل از تبدیل شدن به یکی از تولید کنندهای تخصصی قهوه، سال ها تجربه کشاورزی سنتی قهوه را داشته اند. این به آنها زمان کافی می دهد تا محصول دانه قهوه خود را کامل کنند.

کشاورزان درک زیادی از محیط و گیاهان خود دارند. امروزه عناصر بسیار تاثیرگذار مانند آب و هوا و ترکیب خاک به دقت بررسی می‌شوند. تا اطمینان حاصل شود که دانه‌های قهوه در بهترین حالت خود رشد می‌کنند. بدون این دانش بومی حاصل از تجربه ی خود کشاورز نمی توان دانه های قهوه با کیفیت بالا را پرورش داد.

معمولاً رست‌کنندگان قهوه با مزارع قهوه ارتباط برقرار می‌کنند تا بتوانند دانه‌های کشاورزان و تکنیک‌های کشاورزی آن‌ها را بهتر درک کنند. هر دو کسب و کار در نهایت از این رابطه خاص سود می برند.

  1. خریداران قهوه سبز

نکته مهم بعدی، خریدار قهوه سبز است.

خریدار در اصل قاضی قهوه است. آن‌ها قهوه را رتبه‌بندی می‌کنند و حکم خود را در مورد اینکه آیا قهوه‌ی تخصصی است و در کجای مقیاس قرار می‌گیرد، می‌دهند.

این فرآیند از طریق کاپینگ قهوه انجام می شود که در آن قهوه مشاهده، بو و مزه می شود. طعم، بادی، اسیدیته و پس مزه در طی این فرآیند بررسی شده و به کشاورزان قهوه، برشته‌کنندگان و باریستاها اطلاع داده می‌شود. این مسئله بسیار مهم است زیرا کشاورزان می‌توانند درباره محصول خود بازخورد دریافت کنند، برشته‌کنندگان می‌توانند مشخصات آن را قبل از برشته کردن درک کنند و باریستاها می‌توانند برای دم آوری هر قهوه با اطلاعاتی که راجع به دانه قهوه دریافت می‌کنند دم آوری خود را تطبیق دهند.

  1. روستر قهوه

هنگامی که ارزیابی کامل شد، زمان برشته کردن دانه سبز است.

روست‌کننده‌های قهوه واقعاً با برشته کردن مانند یک هنر رفتار می‌کنند. این یک روش فوق العاده ظریف است که در آن تغییرات کوچک می تواند تغییرات بزرگی در طعم ایجاد کند. روست‌کننده‌ها اطلاعاتی را از خریداران قهوه سبز در مورد نت‌های مزه دریافت می‌کنند و تصمیم می‌گیرند که چگونه می‌خواهند برشته کردن را ادامه دهند. طعم های خاصی را می توان از طریق برشته کردن قهوه تقویت کرد، بنابراین قطعاً به یک روستر با تجربه نیاز دارد!

  1. باریستای تخصصی

در نهایت، دانه های قهوه تخصصی در دست خود باریستاهاست .

باریستاهای تخصصی بسیار آگاه هستند که درک درستی از منشاء دانه قهوه، تکنیک های کشاورز و یادداشت های مزه دارند. آنها واقعاً همه چیز را می دانند!

این برای قهوه تخصصی مهم است، زیرا باریستاها می دانند که کدام نوع دم برای نشان دادن طعم آن بهتر است.

همه قهوه های تخصصی یک فرآیند دم کردن را طی نمی کنند. برخی از دانه های قهوه مخصوص برای روش های استفاده از فیلتر  بهتر هستند، در حالی که برخی به روش عصاره گیری اسپرسو بهترین هستند.در حالی که برخی دیگر به چنین تجهیزات تخصصی نیاز ندارند.

هنگامی که باریستا بداند چگونه دانه‌های قهوه را به بهترین شکل دم کند، یک فنجان قهوه خوشمزه دریافت خواهید کرد، که باعث می‌شود بیشترآن را دنبال کنید.

برترین قهوه های اسپشیالیتی دُرکاپی

تاریخچه قهوه تخصصی

از نظر تاریخچه قهوه، قهوه تخصصی یک مفهوم فوق العادهنو بنیاد است. این اصطلاح را می توان در سال ۱۹۷۳ جستجو کرد، زمانی که یک متخصص قهوه نروژی Erna Knutsen، خود این عبارت را ابداع کرد. ارنا با تامین‌کنندگان کوچک تجاری قهوه کار می‌کرد که در آن زمان تبلیغ قهوه تک منشا غیرمعمول بود. او در صنعت قهوه انقلابی ایجاد کرد و نگرش افراد داخل آن را نیز تغییر داد. در واقع، بدون ارنا،صحبت درباره قهوه های تخصصی به میان نمی آمد ، بنابراین همه اعتبار به او و کارهای پیشگام که اوانجام داده  می رسد!

با این حال، در سال‌های اخیر، قهوه تخصصی چند بار احیا شده است. این اتقاق هیجان انگیز در واقع در اوایل دهه ۲۰۰۰ و دوباره در ده سال گذشته شروع شد. انگیزه واقعی برای نگاه کردن به قهوه از طریق “کیفیت بر کمیت” بوجود آمد. علاقه مندان به قهوه می خواستند از اینکه  قهوه صرفا به عنوان محرکی برای انرژی روزمرها استفاده شود دوری کنند ،دیدگاه استفاده از قهوه به عنوان محرک قبلاً باعث می شد مردم از شلوغی صبحگاهی عبور کنند. با به راه افتادن موج قهوه تخصصی قهوه به عنوان محصولی خوشمزه تبدیل شد که عطر و طعمی فوق العاده دارد و مسئولانه تهیه شود.

با ادغام انجمن قهوه تخصصی اروپا و آمریکا، این قهوه لذیذ در آگاهی دوستداران قهوه تقویت شد. این روزها به سختی می توانید یک روستر قهوه در شهر خود پیدا نکنید که یک قهوه تخصصی بفروشد. اگر عاشق قهوه هستید،مقداری از این قهوه تخصصی را برای خود تهیه کنید و هرگز به عقب نگاه نکنید!

چرا قهوه تخصصی را انتخاب می کنید؟

این سوال خوبی است.

قهوه های بسیار خوش طعمی وجود دارد که خاص نیستند. پس  چرا باید قهوه تخصصی بنوشید؟

پاسخ: کیفیت آن است.

اولا، بسیاری از علاقه مندان به تخصص استدلال می کنند که قهوه تخصصی بهتر از انواع خاص آن است. طعم آن به سادگی قابل مقایسه است، زیرا تلاش زیادی برای ساخت آن انجام شده است. بنابراین، اگر عاشق چشیدن یک قهوه عالی هستید، یک قهوه تخصصی را انتخاب کنید. یا اگر در حال راه اندازی یک کافه هستید، این را به عنوان یک مسئله مهم برای برای کسب و کار عالی در نظر بگیرید!

ثانیاً، می‌توانید تضمین کنید که نوشیدنی صبحگاهی‌تان جنبه‌ی سالمترو با کیفیت بیشتری را دارد، البته اگر واقعا تخصصی باشد. همانطور که قبلاً گفته شد، هر جنبه ای در طول طبقه بندی در نظر گرفته می شود و در نتیجه یک قهوه با کیفیت عالی به دست می آید. این استانداردهای بالا هستند که قیمت مناسبی دارند که به سمت بهبود استانداردهای کار و زندگی در مبدأ می رود. بنابراین، با خرید یک قهوه تخصصی، به ایجاد جوامعی از آن سوی دنیا نیز کمک خواهید کرد.

شاید برخی بگویند که که قهوه تخصصی اصلاً مقرون به صرفه نیست اما این قهوه فقط کمی گرانتر از یک قهوه معمولی است، اما در قهوه تخصصی شما با یک بار کامل از دانه های مرغوب بسته بندی شده در داخل بسته مواجه می شوید!

و به همین  دلیل به آن “تخصصی” می گویند …

اکنون با دانستن این مطالب انتظار میرود در انتخاب نوشیدنی خود آگاهانه تر رفتار کنید.

سفر خود را به دنیای قهوه بهترآغاز کنید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

پشتیبانی قهوه گرام

×