تفاوت رست های مختلف قهوه

تفاوت رست روشن، رست متوسط و رست تیره

لایت رُست

در سطح برشتگی,حالت قهوه رنگ قهوه ای روشن است،سطح دانه خشک و رطوبت قهو نسبتا بالا است. در نتیجه طعم طبیعی تر گلی و میوه ای منشا قهوه را حفظ می کنند. این سطح برشته در صنعت قهوه تخصصی مورد علاقه است زیرا ویژگی های طبیعی دانه قهوه را برجسته می کند.البته این برجستگی ممکن است باعث شدت در بعضی از طعم ها و محو شدن طعم های دیگر شود.

قهوه های برشته شده سبک معمولا اسیدیته بالاتر و ماندگاری طولانی تری دارند زیرا CO2 کمتری در طول فرآیند آزاد می شود که باعث می شود دیرتر مورد تغییرات قرار می گیرند.

به طور خلاصه می توان گفت شدت اسیدیته در قهوه ی لایت رست زیاد می باشد،طعم های شیرین کمتر نمایان می شوند و غلظت دهانی قهوه(Body) در پایین ترین حالت خود قرار دارد.

مدیوم رُست

قهوه های برشته شده مدیوم رنگ قهوه ای تیره دارند و عموما شیرین تر از دانه های برشته شده لایت رست هستند. و اگرچه سطح دانه‌های قهوه خشک می‌شود، رست های مدیوم ​​ممکن است در هنگام آسیاب شدن کمی چربی به خود بگیرند.

قهوه رست مدیوم ​​که به آن «رست آمریکایی» نیز گفته می‌شود، نسبت به همتایان سبک‌تر خود کمی متعادل‌تر است و اسیدیته کمتری دارد. آنها همچنین دارای غلظت دهانی (Body) بیشتر(مطلوب)و مشخصات طعمی پیچیده تری هستند که رست مدیوم ​​را به معرفی عالی برای قهوه تخصصی تبدیل می کند.

به طور کلی می‌توان گفت رست مدیوم ایده آل ترین حالت طعمی و عطری قهوه است و دم آوری چنین درجه ی برشتگی می‌تواند اوج شکوفایی طعمی لیوان قهوه ی شما می شود.

دارک رُست

همانطور که فرآیند برشته شدن ادامه می یابد و شکاف های روی دانه ی قهوه بیشتر می شود، دانه به سرعت از رنگ رست مدیوک ​​ تیره و تیره تر می شود و قندهای موجود در دانه ی قهوه را کاراملی می کند(حتی تا حد طعم شکر سوخته) و شیرینی ملایم (کمتر)با طعم های شدید تر می بخشد.

با این حال، از آنجایی که قهوه‌های رست تیره برای مدت طولانی تر برشته شده‌اند، اغلب ویژگی‌های اصلی دانه قهوه را حفظ نمی‌کنند. به همین دلیل است که این سطح برشته کردن در طول تاریخ مورد استفاده برای برشته‌کنندگان قهوه بوده است که به دنبال از بین بردن تشخیص با قهوه با کیفیت پایین هستند. اما با توجه به اینکه دانه های باکیفیت در حال حاضر به راحتی در دسترس هستند، قهوه با رست دارک(تیره) را برای علاقه مندان به طعم های تند و شدید قهوه تهیه می کنند.

قهوه ی رست تیره دارای غلظت دهانی(Body) سنگین و اسیدیته پایین هستند.

رست مدیوم دارک

در بسیاری از نقاط دنیا تلخی و غلظت قهوه بخشی از فرهنگ نوشیدن قهوه محسوب می شود.بنابراین ذائقه ای که مورد استقبال قرار می گیرد قهوه ای است با رست میان متوسط و دارک که مشهور است به رست مدیوم دارک.رست مدیوم دارک طعم های ملایم شیرینی و ترشی دارد و طعم های شدید تر تلخی و عطری تند.شاید بتوان گفت اکثریت سلیقه ی مردم دنیا به دم آوری قهوه از این میزان برشتگی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

پشتیبانی قهوه گرام

×