قهوه فوری

قهوه فوری

چه یک صبح سرد زمستانی و چه یک بعد از ظهر گرم تابستانی، یک فنجان قهوه فوری همیشه آرزوی هر «عاشق قهوه ای» است. چرا که نه؟ رایحه تسکین دهنده قهوه پودر شده در یک روز شلوغ، میزان آرامش مورد نیاز فرد را فراهم می کند. اینطور نیست؟      

علاقه مندان به قهوه موافقند که این نوشیدنی چیزی فراتر از شروع روز است. این یک احساس، یک حس فوق العاده است و در هر جرعه ای آرامش می دهد. در حالی که عاشقان قهوه ممکن است نوع خاصی را ترجیح دهند. اما  قهوه فوری سریعترین راه رسیدن به دیک قهوه خوشمزه است. با این حال، بسیاری از ویژگی های دیگر قهوه فوری آن را بسیار خاص می کند.

در اینجا تمام جزئیات در مورد قهوه فوری آمده است.

منشا پیدایش قهوه فوری

طبق گزارش Oxford Companion to American Food and Drink، تاریخچه قهوه فوری به سال ۱۷۷۱ باز می گردد. زمانی که جان درینگ از انگلستان اولین قهوه فوری را کشف کرد و توسط دولت بریتانیا به عنوان “ترکیب قهوه” ثبت اختراع شد.

در سال ۱۸۹۰، دیوید استرنگ، ساکن نیوزلند، تکنیکی را برای ساخت این نوع نوشیدنی کشف کرد. روش منحصر به فرد او برای تولید قهوه به عنوان فرآیند هوای گرم خشک شناخته شد و محصول به عنوان قهوه استرنگ به فروش رسید.

با این حال، او آن زمان آنقدر معروف نبود. پس از آن  اقای ساتوری کاتو، دانشمند ژاپنی از شیکاگو، در نمایشگاه پان-آمریکن در سال ۱۹۰۱ “قهوه فوری” را به عموم مردم عرضه کرد.

چند سال بعد، در سال ۱۹۰۹، یک شیمیدان انگلیسی، جورج کنستانت لوئیس واشنگتن، روش جدیدی را برای تولید این نوع قهوه ابداع کرد. نتیجه آن ساخت کریستال قهوه خشک شده بود که بسیار شبیه به آنچه امروز مصرف می کنیم.

او در سال ۱۹۱۰ شرکت قهوه جی واشنگتن را در نیویورک تأسیس کرد تا نوشیدنی خود را تولید و به بازار عرضه کند. از آنجایی که سربازان آمریکایی این قهوه را در طول جنگ جهانی اول به خط مقدم آوردند، این شرکت به یک تامین کننده نظامی مهم تبدیل شد. در طول جنگ، قهوه فوری به قدری مورد استفاده قرار گرفت که سربازان آمریکایی از قهوه خود به عنوان “یک فنجان جورج” یاد کردند.

سرانجام، در سال ۱۹۳۰، نستله به درخواست دولت برزیل، بهینه سازی روش تولید قهوه فوری را آغاز کرد. در سال ۱۹۳۷، دانشمند نستله، مکس مورگنتالر، یک تکنیک جدید آماده سازی قهوه فوری را توسعه داد.  و آن را در سال ۱۹۳۸ به بازار جهانی معرفی کرد.

 

چگونه یک دانه قهوه برای تولید پودر قهوه پردازش می شود؟

اگرچه دانه‌های قهوه از گیاهان به دست می‌آیند، اما نمی‌توان آن‌ها را همانطور که هست مصرف کرد. در عوض، آنها یک سری مراحل را تحمل می کنند. که منجر به تولید دانه های معطر و خوش طعم می‌شود.

فرآیند شامل:

  1. درجه بندی: پس از برداشت دانه های قهوه سبز، آنها را تصفیه، پوست کنده، درجه بندی و برشته می کنند. قهوه درجه بندی و طبقه بندی می شود تا با ارائه تضمینی در مورد منشاء، ماهیت و کیفیت محصول، به خریداران و فروشندگان کمک کند تا با یکدیگر مذاکره کنند.
  2.  کافئین زدایی: روش اساسی برای کافئین زدایی از لیپیدها، فیلتراسیون کربن، استخراج دی اکسید کربن یا حلال های شیمیایی استفاده می کند و شامل استخراج کافئین از قهوه قبل از برشته شدن برای ایجاد کافئین است. این کار برای کسانی انجام می شود که دوست دارند از طعم قهوه لذت ببرند اما نمی توانند شوک ناشی از کافئین را تحمل کنند. با این حال، به گفته بریتانیکا، مهم نیست که فرآیند کافئین زدایی چقدر کارآمد باشد، کافئین هرگز به طور کامل از قهوه حذف نمی شود.
  3. برشته کردن: علاوه بر این، دمای بالای فرآیند برشته کردن به توسعه طعم و عطر دانه‌های قهوه کمک می‌کند. بسته به نوع درجه برشته کاری روشن یا تیره مورد نیاز، دما به تدریج از حدود ۱۸۰ تا ۲۵۰ درجه سانتیگراد تنظیم می شود و بین ۷ تا ۲۰ دقیقه گرم می شود. ایجاد بوی متمایز قهوه که ناشی از واکنش های شیمیایی بسیار پیچیده در دانه هاست، مهم ترین نتیجه برشته کردن است.
  4. آسیاب کردن: مرحله آخر مستلزم عبور دانه ها از طریق یک سری غلتک با شکاف های کوچکتر است که برای تقسیم دانه ها قبل از آسیاب کردن آنها به صورت یک قهوه درشت یا ریز پودر شده است.

تولید قهوه فوری و انواع آن

دم کردن و تبخیر: در این مرحله پودر قهوه برای تولید قهوه فوری تصفیه می شود. قهوه برشته و آسیاب شده با افزودن آب داغ به آن دم می شود. سپس، آن را به یک مخزن تبخیر عظیم تحویل می‌دهند که در آن قهوه از لوله‌هایی عبور داده می‌شود تا آب تبخیر و تخلیه شود.

استخراج: اکنون، برای استخراج طعم و عطر از قهوه تیمار شده، محصول فرآیند قبلی از سلول‌های استخراج متعدد عبور داده می‌شود. این کار قدرت و غلظت قهوه را افزایش می دهد تا عصاره قهوه با بهترین کیفیت تولید شود که سرشار از عطر و طعم طبیعی است.

 

خشک کردن: در نهایت، قهوه با استفاده از روش های مختلفی بر اساس نوع قهوه ای که یک شرکت تولید می کند، خشک می شود. با این حال، نتیجه همیشه یکسان است. قهوه خشک شده که می‌تواند بسته بندی و فروخته شود.

 در زیر انواع قهوه فوری بر اساس روش های خشک کردن آن آورده شده است:

  1. قهوه فوری خشک شده یخ زده

تا آنجایی که قهوه فوری پیش می‌رود، معمولاً قهوه‌های خشک شده یخ‌زده بهترین گزینه هستند که از دانه‌های قهوه باکیفیت مانند عربیکا تهیه می‌شوند. هنگامی که عصاره قهوه این فرآیند را طی می کند، پس از انجماد در دمای تقریباً -۴۰ درجه سانتیگراد، دانه بندی می شود. سپس گرانول های منجمد با خلاء در دمای پایین خشک می شوند. دما و روش های دقیق خشک کردن از خلوص عطر و طعم محافظت می کند.

 

  1. قهوه فوری خشک شده با اسپری

قهوه فوری خشک شده با اسپری یک نوع قهوه ارزان تر است زیرا از دانه های قهوه با کیفیت پایین تر برای تهیه آن استفاده می شود. همچنین، مایع با استفاده از یک جریان داغ در فرآیند خشک کردن اسپری برای قهوه تبخیر می شود. این بدان معناست که قهوه تحت فشار شدید در لوله‌ای آسیاب می‌شود که هوای گرم در آن جریان دارد. این فرآیند هزینه کمتری دارد اما بسیاری از طعم طبیعی قهوه از بین می رود.

برشته کاری قهوه باکسونت

گلد اکوادور

۵۲۸,۰۰۰ تومان

برشته کاری قهوه باکسونت

گلد هند

۴۵۲,۰۰۰ تومان

برشته کاری قهوه باکسونت

گلد کلاسیک

۳۰۴,۰۰۰ تومان

چگونه یک فنجان قهوه فوری کامل درست کنیم؟

شما می توانید یک وعده از نوشیدنی را به دو روش گرم و سرد تهیه کنید. بنابراین، بیایید دو دستور العمل اصلی و در عین حال کامل قهوه ایجاد کنیم.

 

قهوه سرد فوری

مواد لازم: ۱ قاشق غذاخوری قهوه فوری

، ۲ قاشق غذاخوری آب داغ،

 تکه های یخ،

۱ فنجان شیر،

 شکر دانه ریز به دلخواه

 

طرز تهیه:

قهوه فوری را در یک لیوان بریزید و آب داغ را اضافه کنید. آن را هم بزنید تا قهوه کاملا حل شود. حالا شکر را اضافه کنید و دوباره هم بزنید. در آخر شیر را داخل آن بریزید و اگر نوشیدنی کف‌دار را ترجیح می‌دهید با همزن دستی مخلوط کنید.

روی آن را با مقداری پودر کاکائو یا شربت شکلات پر کنید و از قهوه سرد سرد خود لذت ببرید.

 

قهوه داغ فوری

مواد لازم: ۱ قاشق غذاخوری قهوه فوری

، ۲ قاشق غذاخوری آب،

 تکه های یخ،

 ۱ فنجان شیر،

 شکر دانه ریز به دلخواه

 

طرز تهیه:

آب را در ظرفی گرم کنید و سپس قهوه را به آن اضافه کنید. بگذارید مخلوط به جوش بیاید. حالا شکر و شیر را به آن اضافه کنید و دوباره آن را بجوشانید.

 

در آخر، قهوه خود را با استفاده از مخلوط کن دستی یا مخلوط کن غوطه ور مخلوط کنید. داخل لیوان ها بریزید و روی آن ها را با مقداری خامه شیر داغ تزیین کنید.

 

قهوه دالگونا

مواد لازم: ۱ قاشق غذاخوری قهوه فوری

، ۳ قاشق غذاخوری شکر

، ۲ قاشق غذاخوری آب جوش،

 ۱.۵ فنجان شیر

، تکه های یخ

۱/۴ قاشق چایخوری پودر کاکائو

 

طرز تهیه:

قهوه، شکر و آب جوش را در کاسه ای بریزید و با یک لیسک کوچک یا قاشق هم بزنید تا مخلوط خامه ای و غلیظ شود. حالا حدود ۲ تا ۳ تکه یخ را در دو لیوان یا لیوان برداشته و شیر را بین آنها تقسیم کنید. همین کار را با قهوه زده شده با تقسیم مساوی بین دو لیوان انجام دهید. مقداری پودر کاکائو روی قهوه بپاشید و سرو کنید.

 

 

 

سوالات متداول (سؤالات متداول)

سوال: چگونه قهوه فوری درست کنیم؟

سوال: آیا قهوه فوری سالم است؟

سوال: تفاوت قهوه آسیاب شده با قهوه فوری چیست؟

سوال: آیا قهوه فوری همان قهوه پودری است؟

سوال: آیا قهوه فوری قهوه واقعی است؟

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

پشتیبانی قهوه گرام

×