روش دم کردن قهوه عالی – تنها با ۵ مرحله ساده

روش دم کردن قهوه عالی

در این مقاله قصد داریم باید ها و نباید هایی که باید برای دم کردن قهوه عالی رعایت کنیم رو براتون توضیح بدیم. تنها با ۵ مرحله ساده میتونیم طعم یک قهوه فوق العاده رو تجربه کنیم.

طریقه انجام دادن:

  1. ابتدا مطمئن شوید که آب خوب مورد نیاز خود را انتخاب کرده اید. TDS یا مواد جامد محلول در آب خود را چک کنید در صورت لزوم از منبع یا فیلتر سختی گیر آب استفاده کنید. فیلتر های تصفیه آب موجود در بازار هم مطمئن هستند.
  2. قهوه را در مکانی تمیز و خشک و دور از گرما نگهداری کنید.
  3. ظرف های دارای سوپاپ و دریچه که از سرمای شدید یا گرمای شدید جلوگیری میکنند برای حداکثر تازگی قهوه ای که استفاده کنید.
  4. عملکرد صحیح تجهیزات دم کردن قهوه خود را بدانید.
  5. برای بهترین عملکرد فقط از فیلترهای کاغذی با کیفیت کنترل شده استفاده کنید فیلتر را فوراً دور بریزید.
  6. پس از دم کردن برای جلوگیری از چکه کردن و ورود طعم های ناخواسته، تجهیزات دم آوری خود را تمیز کنید به طور منظم (مخصوصاً اسپری ناحیه سر – حداقل یک بار در هفته).

نظافت روزانه:

بین هر بار استفاده، بسکت نگهدارنده پودر قهوه و همچنین سرور قهوه را بشویید.

نظافت هفتگی:

  • از پودر تمیز کننده توصیه شده برای شستشوی بیرونی دستگاه استفاده کنید.
  • تجهیزات را با آب سرد کاملاً بشویید.
  • سر شاور خروجی قهوه را از نظر گرفتگی بررسی کنید.
  • سروری که قهوه دم کرده را کاملا تمیز کنید.
  • آسیاب را تمیز کنید.

سرو قهوه

سرو قهوه خوشمزه یک مسئله مهم و سودآور برای شماست. در این راهنما، ما به شما یک نمای کلی از گام های مورد قبول صنعت قهوه، برای دم کردن یک فنجان کامل از قهوه در هر جایی مثل خانه یا محل کار را به شما یاد می دهیم. توصیه ها و نظرات ما شامل دم کردن به روش توصیه شده ما برای یک طعم عالی قهوه بر طبق انجمن تخصصی قهوه است.

نبایدها

قهوه تازه دم شده را با قهوه دم کرده قبلی مخلوط نکنید؛ زیرا این کار باعث رقیق شدن طعم و مزه می شود و روی طعم کل سرور تاثیر می گذارد.

روی تفاله های قهوهای که قبلاً استفاده شده ‌اند هم مجددا پودر قهوه نریزید و دم کنید؛ زیرا تمام طعم قهوه جدید را نامطلوب می کند.

هر قهوه ای را برای سرو که دمای آن به زیر ۱۷۵ درجه رسیده است را دوباره گرم نکنید.

حداکثر زمان از دم آوری تا سرو  بیست تا سی دقیقه است. بیش از آن طعم نامطلوب به قهوه شما می دهد.

قهوه را در سرور یا لیوان هایی که به ‌درستی تمیز نشده‌ اند سرو نکنید؛ زیرا اسید ها و سایر مواد غیر ارگانیک می توانند حتی بهترین قهوه دم شده را نیز نامطلوب کنند.

مراحل دم کردن قهوه عالی – ۵ گام اصلی

  1. آب مناسب دم آوری
  2. مقدار مناسب و صحیح آسیاب قهوه
  3. دم آوری کنترل شده در زمان و درجه حرارت مناسب
  4. تجهیزات مناسب برای فیلتراسیون با کیفیت و دم آوری
  5. زمان دم آوری تا سرو

گام یک:دم آوری یک قهوه عالی با آب مناسب شروع می شود.

از آنجایی که آب ۹۸ درصد از هر نوشیدنی بر پایه  قهوه را تشکیل می‌ دهد، استفاده از آب مناسب ضروری است. بخش مهم دم کردن قهوه خوشمزه حاوی مواد معدنی محلول و ترکیبات آلی و همچنین طعم و بوهایی که به طعم قهوه شما کمک می کند است. میزان زیاد مواد معدنی می توانند طعم شما را کاهش دهند. اصلا مهم نیست که دانه ها چقدر با کیفیت هستند یا چقدر تجهیزات دم آوری شما عالی کار می کند. دستگاه تصفیه آب طعم قهوه شما را تا حد زیادی بهبود می بخشد. از بین بردن مواد شیمیایی ناخواسته مانند کلر با  عبور آب از طریق کربن فعال یا فیلتر زغالی که به سادگی به دستگاه دم کردن شما متصل می شود نیز کمک بسزایی در کیفیت قهوه می کند. سیستم تصفیه آب با تجهیزات پیشرفته می تواند این موارد را از بین ببرد. لکه های ناخواسته گاهی در برخی از دستگاه های دم آوری می توانند خط کاملی از فیلترهای تصفیه آب را ارائه دهند. که خود دستگاه نیز بر مبنای آن کالیبره شده است. این فیلترها به سادگی به سیستم آب ورودی تجهیزات دم آوری قهوه متصل می شوند.

گام دو:آسیاب مناسب را با زمان و دستگاه دم آوری خود مطابقت دهید.

مهم نیست از چه دانه های قهوه استفاده می کنی؛ آسیاب مناسب برای آن مهم است. دم کردن قهوه عالی به چرخه دم آوری شما بستگی دارد. اگر از کاتالوگ تکمیلی تجهیزات قهوه خود اطلاعی ندارید، یک ساعت را بردارید. مدت زمانی که طول می کشد تا آب به سابه قهوه برسد، آب از تفاله های قهوه عبور کرده و به سرور می رسد. البته اگر یک بار شما چرخه دم کردن خود را بشناسید، می توانید آسیاب صحیح را نیز بشناسید. دانه قهوه را در نمودار فرض کنید از آسیاب درشت قهوه در فیلتر استفاده می کنید زمان چرخه دم کردن هم کوتاه است (۲-۴ دقیقه). اندازه آسیاب درشت، قهوه دم کرده را ضعیف و بی مزه خواهد کرد. زیرا مقدار بسیار کمی مواد محلول در دانه قهوه عصاره گیری شده است. از طرفی با استفاده از آسیاب ریز در قهوه ‌ساز با چرخه دم‌ آوری  قهوه  طولانی ‌تر (۴ تا ۶ دقیقه) می ‌تواند طعم تلخ قهوه را به همراه داشته باشد. برای سرو یک فنجان قهوه عالی، زمان چرخه دم کردن خود را بدانید آن را با آسیاب مناسب مطابقت دهید

مقدار مناسب قهوه برای استفاده چقدر است؟

اینکه از چه دانه های قهوه استفاده می کنید بستگی به سلیقه شخصی دارد اما بسیار اهمیت دارد. دانه های قهوه استفاده شده در ترکیبی که توسط شما انتخاب شده است هم اهمیت دارد. اما راز واقعی قهوه عالی به درستی زمانی آشکار می شود که نسبت «قهوه به آب» رعایت شود. به این معنا که چه مقدار آب نسبت به مقدار سابه قهوه مصرف شده است.

به عنوان یک قاعده کلی، نسبت “یک به ده” فرمول بهینه ای برای نسبت قهوه به آب است.

گام سوم:فرآیند دم کردن قهوه را بشناسید.

یک فرآیند ساده که طعم از قهوه آسیاب شده استخراج می شود و آماده سرو است را پروسه دم آوری می گویند. دانه قهوه با استفاده از آب گرم دم آوری می شود. گرمای آب به عنوان کاتالیزور عمل می کند. با این حال، دم کردن قهوه ی خوب، مهارتی دارد. گرفتن همه ی رنگ، عطر، بادی و طعم عالی که مشتریان شایستگی و انتظار آن را دارند، نیازمند دقت و توجه بالایی است. اکنون برای رسیدن به اوج طعم، همه فاکتورها را بررسی کردیم.

فرآیند دم کردن ترکیب مناسبی از دانه های آسیاب شده قهوه، آب مناسب، کیفیت تجهیزات دم آوری و سرو است.

فرایند دم آوری در طول فرآیند دم آوری تا سرو، تا ۷۰درصد از ترکیبات طعم دهنده از قهوه (هم شیرین و هم تلخ) وارد می شوند.

قهوه نباید در ظرف گرم و باز نگهداری  شود با اضافه کردن آب به قهوه و کم کم گرم شدن آب دم آوری انجام می شود.

آب گرم از روی سابه قهوه عبور می کند و وارد سرور دستگاه می شود. باید توجه داشته باشید که مدت زمان نگهداری قهوه درون سرور و بر روی گرم کننده حداکثر ۳۰ دقیقه است.

فرآیند بدین صورت است که خیس شدن آغاز می شود با آب مناسب دم آوری تقریباً (۲۰۰ درجه فارنهایت) روی قهوه اسپری می شود.

گام چهارم:

تجهیزات مناسب برای کیفیت دستگاه های فیلتراسیون و استخراج قهوه با اندازه ها، شکل ها و مدل های بسیار متفاوتی وجود دارد. قهوه مناسب تجهیزات دم کردن برای عملیات شما یک انتخاب فردی است. هر چه تجهیزاتی که استفاده می کنید باید قابلیت ارائه همه آپشن های مورد نیاز شما را داشته باشد. نکاتی که برای داشتن قهوه با کیفیت باید رعایت کنید:

  1. دمای آب – یک قهوه ساز باید مقدار ثابتی از آب گرم را با دما مشخص ارائه دهد. دمای دم آوری را از ۱۹۵ تا ۲۰۵ درجه فارنهایت حفظ کنید. در طول چرخه دم کردن، می توانید از دماسنج برای بررسی آن استفاده کنید. دمای آب هنگام خروج از سر اسپری تا تحویل آب باید میزان ثابتی باشد. تجهیزات دم کردن باید قابلیت خیس کردن آب را داشته باشد. تمام بستر تفاله قهوه به طور کامل و یکنواخت در مراحل اول بلومینگ و مرحله دوم عبور آب خیس کند. فرآیند دم کردن را با دقت بررسی کنید. توجه داشته باشید که سر اسپری مسدود نشده باشد و در حال ریزش به طور مساوی باشد.
  2. زمان دم کردن – قهوه ساز باید دم آوری ثابتی را ارائه دهد. زمان برای یک نوع آسیاب مورد استفاده ثابت است. از یک کرونومتر برای زمان بندی چرخه دم کردن پس از اولین ریزش آب استفاده کنید. داخل مخزن را پر از آب بریزید تا پر شود.
  3. بسکت و فیلتر – هر دو اندازه و شکل آن اهمیت بسزایی در کیفیت قهوه دارد. فیلتر قهوه کاغذی و بسکت باید برای رسیدن به تعادل مورد نیاز با هم کار کنند. فیلترها از نظر کیفیت، تخلخل، سرعت جریان و ساختار در کارخانه تست شده اند.

گام پنجم:برای قهوه شما زمان آماده شدن مناسب چه زمانی است؟

مدت زمانی که قهوه شما بعد از دم کردن تازه می ماند را زمان مناسب می گویند. نگه داشتن قهوه بین (۸۰˚-۸۸˚ C) باعث می شود قهوه طعم تازه خود را در مدت زمان مشخص حفظ کند. زمانی که یک سرور قهوه روی وارمر قرار می گیرد، بعد از ۲۰-۳۰ دقیقه قهوه شما شروع به از دست دادن می کند و طعم تازه دم کرده و ممکن است دیگر نباشد فراتر از ۳۰دقیقه، طعم می تواند بدتر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

پشتیبانی قهوه گرام

×