اسپرسو و راهنمای قهوه – دان قهوه کلمبیا

اسپرسو و راهنمای قهوه - دان قهوه کلمبیا

مقدمه

تا حالا ممکنه اسم قهوه تک خاستگاه به گوشتون خورده باشه یا دیده باشین. قهوه کلمبیا، برزیل، اتیوپی، رواندا که در منوی کافه ها دیده میشه به چه معنیه؟

توی این مقال سعی میکنیم قهوه کلمبیا از دسته قهوه های اسپیشالیتی رو بررسی کنیم و ببینیم چرا این قهوه نسبت به قهوه های پایه روبوستا قیمت و کیفیت بالاتری داره.

اطلاعات عمومی قهوه کلمبیا

برای شروع باید بگیم که اکثر قهوه های تک خاستگاه از دان عربیکا تشکیل میشن. تقریبا تمام قهوه های اسپیشالیتی دارای نام یا منطقه زمینی هستن که در اون محصولشون کشت میشه. اینجوری بهتون بگم که مقداری تغییر ارتفاع حتی در سطح منطقه باعث میشه که محصول قهوه شما کاملا متفاوت باشه. قهوه کلمبیا معمولا در ارتفاع بالا و در مناطق کوهستانی و شیب دار کشت میشه و باید در جایی رشد کنه که نور مستقیم آفتاب به اون نتابه. اطلاعات کلی این قهوه تک خاستگاه به شکل زیره :

  • ارتفاع کشت : ۱۲۰۰ تا ۲۰۰۰ متر بالای سطح دریا
  • محبوبترین های این قهوه : bourbon, tabi, Colombia, typica, caturra, castilla,maragogipe
  • زمان برداشت محصول قهوه : شهریور تا دی ماه
  • تنوع عطر و طعم : میوه‌ای، شکلاتی، فندقی، وانیلی

فرآیند کشت این محصول

زمین مورد نیاز برای کشت این محصول باید خارج از نور مستقیم خورشید باشه و مقدار زیادی باران برای رشدش نیازه. کشت این محصول در زمین های کوچیک که اکثرا با درختان بلند احاطه شده انجام میشه. بعد از اینکه محصول در ماه های شهریور تا دی برداشت شد به یک منطقه مرکزی برای شست و شو فرستاده میشن و پس از اتمام این عملیات با نور مسقتیم خورشید ب صورت سنتی دان قهوه خشک میشه. زمین های کشت این قهوه تک خاستگاه جز دسته پر باران حساب میشن و سالیانه حدود ۲ متر باران در این مناطق میریزه. خاک غنی و نور مناسب باعث میشه یکی از با کیفیت ترین قهوه ها در دنیای عاشقان قهوه به وجود بیاد.

عاشقان این نوع قهوه معمولا با طعم و رایحه ملایم و متوسط و طعم عالی میشناسن. اما اونایی که این قهوه رو رست میکنن یا به اصطلاح رست این قهوه رو انجام میدن، اونو با رست پذیری عالی که داره میشناسن. یعنی شما میتونین یه قهوه شکلاتی با رست تیره از محصول این قهوه به دست بیارین یا یه رست روشن برای یه اسپرسو با طعم های میوه‌ای و خاص.

تاریخچه قهوه کلمبیا

هیچکس نمیدونه برای اولین بار قهوه کلمبیا توسط کی کشف شد. اما اینو میدونیم که سال ۱۸۳۰ بود که اولین کشتی حامل این قهوه به آمریکا فرستاده شد. این اولین تجارت این قهوه خاص بود. از اون به بعد آمریکا سعی کرد با گذاشتن قوانینی روی تجاری سازی این محصول کار کنه که از چارچوب این مقاله دوس نداریم خارج بشیم این موضوع رو بعدا بهش میپردازیم. جالبه بدونید که قهوه کلمبیا بیش از ۱۲ درصد سهم بازار قهوه دنیا رو در اختیار داره. بعد از دان قهوه عربیکا برزیل و دان روبوستا ویتنام سومین تولید کننده بزرگ و صادرکننه قهوه دنیاس.

منطقه کشت

در تمامی نقاط کلمبیا از شمال و جنوب تا مرکز این کشور میشه محصول قهوه برداشت کنن. از اونجایی که قهوه عربیکا باید در جایی باشه که در معرض سرما یا تغییرات دمایی زیادی نباشه و در منطقه ای نباشه که آفت و حشرات زیادی نداشته باشه، کلمبیا یه منطقه عالی برای قهوه به حساب میاد. اکثر زمین های کلمبیا حالت کوهستانی دارن و زمین های شیب دار با میانگین بارش سالیانه ۲ متر تشکیل میدن. و همون طور که میدونین قهوه نباید در معرض نور زیاد خورشید باشه. اکثر مناطقی که در اونها محصول قهوه کشت میشه، درخت های میوه آلو، زردآلو و سایر درختان میوه اس که محیط مناسبی رو در سایه درختان برای رشد اون فراهم میکنه.

چرا قهوه کلمبیا قیمت بالایی داره ؟

همون طور که در بالا گفیتم قهوه کلمبیا از دان عربیکا تشکیل شده. دان روبوستا نسبت به دان عربیکا تقریبا دو برابر کافئین بیشتری داره همین امر باعث میشه مقابل آفات و عواملی که میخوان به دان یا گیاه قهوه آسیب بزنن مقاومت بیشتری داشته باشن. از اینجا میتونین دلیلش رو بخونین. اما به صورت کلی دان عربیکا نیازمند مراقب خیلی بیشتریه و محصولی که هر درخت یا گیاه قهوه مخصوصا قهوه تک خاستگاه کلمبیا میده خیلی کمتر از دیگر گونه هاست. و از اونجایی که اکثر زمین های این نوع قهوه در زمین های شیب دار قرار دارن امکان اینکه دستگاه محصول رو از درخت جدا کنه وجود نداره در نتیجه باید این کار به صورت دستی انجام بشه. اینجوری کشاورز از اینکه محصولش چه قدر رسیده شده و آیا زمان برداشت محصول هم رسیده خیلی بیشتر اطمینان داره. کار بیشتر یعنی هزینه بیشتر.

روش تهیه

قهوه اسپرسو

بهترین روش تهیه یا دم آوری این قهوه اسپیشالیتی، استفاده از اسپرسوساز یا قهوه ساز هست.سطح کرم دار عالی ، طعم میوه‌ای این قهوه میتونه تصور شما رو از یک قهوه خوب و عالی به صورت کلی عوض کنه. یک قهوه که بار هر بار مزه کردن یک طعم منحصر به فرد و جدید رو برای شما به ارمغان میاره.

قهوه موکاپات

اگه دستگاه اسپرسوساز ندارین اما دوست دارین این قهوه رو حتما امتحان کنین، ما موکاپات رو بهتون توصیه میکنیم. درسته که اون سطح خامه‌ای و کرم دار رو به شما نمیده. موکاپات یک دستگاه برای تهیه اسپرسو که نیازی به برق یا هزینه های سنگین نداره و شما به راحتی میتونین با یک شعله گاز یا حرارت و مقداری پودر قهوه به یک اسپرسو درجه یک برسید. از اینجا میتونید روش تهیه قهوه با موکاپات رو بیشتر مطالعه کنید.

ایروپرس

از سایر روش های تحت فشار دیگه میتونیم به مینی پرسو و ایروپرس اشاره کنیم که این ها دستگاه هایی اسپرسوساز دستی هستن که حتی نیاز به حرارت هم ندارن. شما با مقداری آب جوش و پودر قهوه نیاز دارین تا یک شات اسپرسو نوش جون کنید.

وی شصت ، کلور و فرنچ پرس

استفاده قهوه تک خاستگاه با قهوه سازهای نسل سه چیزی که داره خیلی ترند و زیاد میشه. حتی کافه ها هم یه دریپ کافی جذاب با طعم های میوه ای رو به شما پیشنهاد میدن. پیشنهادی که شما هرگز از امتحان کردنش پشیمون نمیشین. بهتره که حتما یکبار یه قهوه شفاف با این فیلتر کافی ها یعنی v60  ، کلور و فرنچ پرس رو امتحان کنید.

انواع قهوه کلمبیا

در بیش از ۲۰ منطقه کلمبیا قهوه کشت میشه. و هر منطقه ویژگی های منحصر به فرد خودش رو داره. شاید عجیب باشه که به هر میزان تغییرات کوچیک آب و هوایی، طعم نهایی محصول قهوه ممکنه کاملا عوض بشه. در ادامه به مشهورترین محصولات مناطق مختلف کلمبیا میپردازیم:

  1. قهوه بربن – bourbon : یکی از با کیفیت ترین دان های قهوه عربیکا توسط فرانسوی ها در سال ۱۷۰۸ در منطقه‌ی bourbon کشت شد. طی جهش های ژنتیکی که این قهوه داشت تبدیل شد به محصول امروزی که توی کافه های مختلف دنیا سرو میشه. معمولا در آمریکای جنوبی و آفریقا دیده میشه. منطقه کاشت این قهوه ۱۱۰۰ تا ۲۰۰۰ متر از سطح دریاست. نسبت محصول به ازای هر درخت خیلی زیاد نیست اما چیزی که قهوه کلمبیا رو سودآور میکنه کیفیت بالای محصول هر چند کم اونه.
  2. قهوه تایپیکا (typica ) : ما اسمشو گذاشتیم قهوه حساس.سال ۱۷۱۹ وقتی هلندی ها برای اولین بار این محصول رو در کلمبیا کشت میکردن نمیدونستن قراره چه قهوه خوش عطری قراره توی این منطقه تولید بشه. این قهوه با تغییراتی که آب و هوا روی این گیاه گذاشت خیلی عوض شد و یکی از بهترین قهوه های تک خاستگاه جهان به دنیا اومد. البته سال ۱۷۲۲ این قهوه در شمال برزیل هم توسط فرانسوی ها کشت شد اما هرگز به کیفیت typica نرسید. مشکل اصلی این قهوه حساسیت اون به تغییرات دمایی و حشراته. از اونجایی که آفت به راحتی میتونه این قهوه رو نابود کنه و مراقبت ویژه ای باید از این نوع گیاه بشه ، یکی از گرون ترین های بازار قهوه به حساب میاد.
  3. قهوه تبی (tabi ) : سال ۲۰۰۲ کلمبیا یک محصول جدید به بازار عرضه کرد که از پدر مادر یا ترکیب دو زیرگونه typica و bourbon بود. اون ها همیشه دوست داشتن محصولی با کیفیت قهوه تایپیکا و مقاومت  قهوه بربن داشته باشن که با آزمایشات زیاد تونستن برسن. قهوه تبی در مقابل  آفات مقاومت خوبی داشت و طعم و عطر بسیار عالی همراه خودش به فنچون شما میاورد
  4. قهوه کاستیلو (castillo ) : سال ۲۰۱۲ امریکا و آفریقا دچار بحران آفت شد. هنوز که هنوزه کشاورزان و تولیدکنندگان دارن دوران پس از بحران رو طی میکنن. سالهای سال بود که همه دنبال قهوه ای با مقاومت دان روبوستا و طعم و عطر دان قهوه عربیکا بودن. قهوه ای که هیچ آفت یا حشره‌ای نتونه اونو نابود کنه. حشرات با حمله کردن به گیاه و برگ قهوه باعث نرسیدن نور به برگ گیاه میشن و از اونجایی که فتوسنتز، یا همون تبدیل نور به انرژی توسط برگ، دیگه انجام نمیشه.فتوسنتزی که انجام نشه محصول هم تولید نمیشه. در بدترین حالت حمله برگ گیاه قهوه زرد میشه و از بدنه یا ساقه جدا میشه که در این صورت کل محصول نابود میشه.سال ۲۰۰۵ یک تیم تحقیقات کلمبیای بعد از ۱۵ سال تحقیق و آزمایش به این محصول رسیدن. ۶ مدل مختلف از این گیاه برای ۶ نوع آب و هوا و شرایط مختلف تولید کردن که هنوز بعد از گذشت ۱۷ سال هنوز هم نسبت به آفات مقاومه. بر اساس ادعای افراد مختلف طعم قهوه کاستیلو مشابه قهوه تایپیکاس.
  5. قهوه کاستیلو (castillo ) : دقیقا همون گیاه typica که گفتیم در شما برزیل کشت میشه اما با برگ های بزرگ تر که همون جهش ژنتیکی که در موردش صحبت کردیم.
  6. قهوه نارینو (narino ) : همون طور که از اسمش پیداس در جنوبی ترین منطقه کلمبیا در مرز اکوادور کشت میشه در نارینو کشت میشه. منطقه‌ی نارینو به دلیل ویژگی های خاصی که داره باث شده محصولی که در این منطقه کشت میشه شرایط طعم و مزه فوق العاده داشته باشه. مناطق کوهستانی نارینو بیش از ۷۰ اینچ یا دو متر باران دریافت میکنن و خاک حاصل خیر که حاوی مقادیر زیادی خاکستر آتشفشان و مواد معدنی و مغذیه باعث تولید یکی از با کیفیت ترین قهوه های تک خاستگاه کلمبیا شده. قهوه کلمبیا بادی متوسط بادی متوسط و طعم های میوه ای و ترش داره و یکی از بهترین گزینه ها برای خرید قهوه اسپرسو به حساب میاد.قهوه نارینو هایک یکی از با کیفیت ترین هاست حتما توصیه میکنیم که امتحان کنید.

نتیجه گیری

به صورت کلی هدف ما اینکه راهنمای قهوه شما باشیم تا شما بتونید با بهترین قیمت و کیفیت یک قهوه خوب و عالی داشته باشین. چه دنبال یک قهوه اسپرسو یا یک قهوه فرانسه و یا حتی قهوه ترک باشید ما همیشه سعی در ارائه بهترین ها به شما بودیم. امیدوارایم که حدقل یک بار قهوه کلمبیا رو نوش جون کنید شاید یک روز شما هم یکی از طرفداران قهوه تک خاستگاه کلمبیا شدید.

 

 

منابع رو میتونین از اینجا مطالعه کنید :

  1. espressocoffeeguide
  2. varieties.worldcoffeeresearch.org

1 دیدگاه برای “اسپرسو و راهنمای قهوه – دان قهوه کلمبیا

  1. اشتراک‌ها: طرز تهیه اسموتی قهوه؛ به همراه 4 نکته حرفه‌ای در تهیه اون و مواد لازم و شرایط اون ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

پشتیبانی قهوه گرام

×