طرز تهیه لاته؛ قهوه لاته یا کافه لاته نکات حرفه ای

کافه لاته

دوست داران قهوه، امروز براتون یه دستور عالی برای طرز تهیه لاته آوردیم.با این دستور و عمل ها و نکات شما میتونین مثل یک باریستاری حرفه ای، قهوه لاته یا کافه لاته عالی درست کنید.بریم ببینیم طرز لاته زدن حرفه ای چه شکلیه و چطوری میتونید توی خونه شما یه لته خوب درست کنید.

کافه لاته چیه؟

به زبون ساده، لاته یا قهوه لاته یه نوشیدنی گرمه که از مقداری اسپرسو و شیر داغ تشکیل شده. مقدار و نسبت اسپرسو و شیر کاملا بستگی به سلیقه شما داره. اینکه یک لاته با طعم غلیظ و بافت شیر خوب درست کنین بهتره که نسبت شیر و اسپرسوی شما طبق دستوری باشه که بهتون میگیم. معمولا از ۳/۱ اسپرسو و ۳/۲ شیر برای کافه لاته استفاده میکنن. جالبه بدونید که latte در زبان ایتالیایی به معنی شیر، قهوه به معنی همون کافه اس.

اگه دوست دارین حالت خامه ای بهتری داشته باشه مقداری فوم شیر یعنی یک لایه نازک فوم شیر رو روی کافه لاته باید اضافه کنید.

اول، در مورد اسپرسو صحبت کنیم …

برای اینکه کافه لاته درست کنین نیازه که یه اسپرسوی خوب آماده کنین. برای درست کردن یه اسپرسوی خوب نیازه که یه سری از نکات رو رعایت کنید که در ادامه به اون ها اشاره میکنیم:

  • رست قهوه اسپرسو : برای اسپرسو از قهوه رست مدیوم که کافیین متوسط هم داشته باشه استفاده کنید. این طوری هم غلظت خوبی داره و شیر شما خامه خوبی روی سطحش شکل میگیره.
  • آسیاب قهوه اسپرسو : حتما در نظر داشته باشین که پودر قهوه شما حتما یکسان و یک دست باشه. اینجوری عصاره گیری شما با غلظت بهتر و مناسب تری انجام میگیره.
  • اسپرسوساز، موکاپات، فرنچ پرس، ایروپرس ؟ البته که با هر کدوم از روش های بالا میتونین به اسپرسوی مورد نیازتون برسین. اما پیشنهاد ما اینکه از یک دستگاه اسپرسوساز با قیمت و کیفیت مناسب استفاده کنید. اما اگه دستگاه اسپرسوساز ندارید میتونید از فرنچ پرس یا ایروپرس برای تهیه اسپرسو مورد نیاز استفاده کنید. پیشنهاد آخر ما استفاده از موکاپاته و دلیلش هم اینکه موکاپات اون خامه یا سطح خامه ای که اسپرسو نیاز داره رو تولید نمیکنه و تولید کردن یه اسپرسوی خوب با سطح خامه ای خوب نیازمنده مهارت زیادیه.

 

قهوه گرام یکی از بهترین مراجع خرید قهوه با قیمت بسیار رقابتی و عالی در خدمت شماست.

 

شیر کافه لاته

برای تهیه شیر حتما وسواس به خرج بدین. چون تقریبا ۶۰ درصد قهوه لاته رو شیر تشکیل میده ، و عوض شدن یا تغییر طعم شیر ممکنه همه چیز رو عوض کنه. حتما شیر که استفاده میکنین تازه باشه. از ویژگی های دیگه ای که باید بهش اشاره کنیم اینکه شیر باید چربی خوبی داشته باشه.به این دلیل که غلظت خوب لاته یا لته کاملا بستگی به چربی شیر شما داره.

البته بازم این یک پیشنهاده و شما میتونین از هر شیری با هر چربی استفاده کنین. توصیه میکنیم از شیری با چربی کمتر از ۲ درصد برای این نوشیدنی استفاده نکین.

طرز تهیه لاته با دستگاه اسپرسو

اصولا ابزاری که به صورت حرفه‌ای بخواهین باهاش لاته درست کنین باید با نازل بخار دستگاه اسپرسوساز آماده شده باشه. اینجوری شیر شما به اصطلاح حالت میکروفوم میگیره و اون بافت مورد نیاز برای درست کردن یک لاته رو به خودش میگیره. البته داغ کردن شیر به اون یک حالت خامه‌ای و شیرین میده و باعث بهتر شدن طعم اون میشه.

نکته منفیش چیه ؟ اینکه ممکنه بعضی از دستگاه های اسپرسوساز گرون باشه و برای شما به صرفه نباشن. اما ما براتون یک دستگاه با قیمت مناسب تهیه کردیم که از اینجا میتونین اون رو تهیه کنین.

اما شما میتونین بدون دستگاه اسپرسوساز هم لاته درست کنین

ما دو روش دیگه برای درست کردن یا بهتره بگیم تهیه فوم شیر داریم که بهتون معرفی میکینم

  • فرنچ پرس : فک کردین فرنچ پرس فقط برای تهیه قهوه‌اس.اینجا میتونین کاربرد های مختلف فرنچ پرس رو ببینید. از فرنچ پرس میتونین برای فوم گیری شیر یا خامه کردن سطح شیر هم استفاده کنین. روشش هم به این شکله که شیر رو توی شیر جوش داغ کنین و داخل فرنچ پرس بریزین و فوم شیر رو به آرامی بگیرین.
  • هم زن دستی : با همزن دستی هم میتونین فوم شیر رو بگیرین اما هم مهارت زیادی میخواد و هم انرژی خیلی بیشتر. میتونین از هم زن های دستی برقی استفاده کنین تا فوم شیر رو بگیرین. حباب های تشکیل شده با همزن دستی درشت تره و فوم کمتری تولید میکنه.

کاپ لاته

کاپ لاته خوب باعث میشه که شما مثل یک باریستای حرفه ای اندازه هاتون دقیق و به اندازه باشه. استاندارد کاپ های لته ۲۵۰ سی سی و یکی از استفاده هایی که شما میتونین .از کاپ های لته با سایز های استاندارد و خوب انجام بدین ، لته آرت یا لاته آرت بزنین. لته آرت معمولا مهارت زیاد و تمرین زیاد میخواد.

سیروپ با کافه لاته

اگه دوست داریتن قهوه لته با طعم متفاوت بخورین یا تجربه کنین بهتون توصیه میکنم حتما لته رو با سیروپ امتحان کنین. پیشنهاد ما اینکه این نوشیدنی رو با سیروپ های شکلات یا فندق که طعم و عطر اون رو فوق العاده میکنه.

لاته (لته) و کاپوچینو فرق میکنن؟

بله قهوه لاته با کاپوچینو تفاوت طعم و مزه دارن و به این دلیل که نسبت استفاده از شیر داغ و اسپرسو توی این دو نوشیدنی فرق میکنه. کاپوچینو از درصد های مساوی اسپرسو، شیر و فوم در تهیه اش استفاده میشه اما لته از ۳/۲ شیر داغ و ۳/۱ اسپرسو تهیه میشه.

یه نوشیدنی جذاب هم به اسم کافه ماکیاتو هم وجود داره که تنها تفاوتش با کاپوچینو اینکه یک لایه ضخیم تری از فوم روی سطح اون میذارن.

 

 

 

 

منبع رو میتونین از اینجا چک کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

پشتیبانی قهوه گرام

×