فرنچ پرس؛ طرز تهیه انواع قهوه فرانسه و دمنوش

فرنچ پرس

اگه یه قهوه با بافت قوی و سنگینی زیاد دوس دارین، فرنچ پرس میتونه یه ابزار عالی برای درست کردن قهوه شما باشه.جنس مخزن فرنچ پرس از شیشه یا استیله و از یه درب و یه میله که انتهاش یه فیلتره، این دستگاه دم آوری قهوه رو تشکیل میدن. شما به راحتی با اضافه کردن مقداری پودر قهوه و آب داغ میتونین به یک قهوه فرانسه خوب برسین.البته میتونین با این دستگاه انواع دمنوش و چای هم درست کنین که در ادامه به اون اشاره میکنیم.

قهوه فرانسه رو چطوری با فرنچ پرس درست کنیم

به زبون ساده برای درست کردن قهوه فرانسه توی فرنچ پرس شما فقط مقداری پودر قهوه و آب جوش و یه دونه فرنچ پرس نیاز دارین.آب جوش و پودر قهوه رو داخل مخزن فرنچ پرس میریزیم و بعد از ۴ دقیقه قهوه فرانسه شما آمادس. اما همون طور که میدونیم یه قهوه عالی باید جزییات زیادی داشته باشه تا عالی باشه. یا بهتر بگم برای رسیدن به هر چیزی که عالی باشه، شما باید عالی انجامش بدین.ما حتی براتون یه ویدیو از آماده سازی قهوه با فرنچ پرس آماده کردیم. مراحل درست کردنش به ترتیب زیر :

  1. آب رو به نزدیک دمای جوش بیارین : دمای مناسب برای دم آوری قهوه ۹۰ الی ۸۵ درجه سانتی گراده .از اونجایی نمیشه تشخیص داد که کی دمای آب به این حد رسیده، وقتی که آب شما جوش اومد به اون نزدیک ۳۰ ثانیه استراحت بدین.
  2. قهوه آسیاب شده رو داخل مخزن فرنچ پرس بریزین و بعد آب جوش رو به اون اضافه کنین.
  3. درب فرنچ پرس رو بزارین و اجازیه بدین آب جوش و پودر قهوه برای مدت ۴ دقیقه با هم مخلوط باشن.
  4. اهرم یا فلز وسط فرنچ پرس رو به پایین فشار بدین تا پودر قهوه از آب جدا بشه و بلافاصله اون رو سرو کنین.

 

نکات قهوه فرانسه

  • هیچوقت نزارین قهوتون بیشتر از ۴ دقیقه داخل فرنچ پرس با پودر قهوه بمونه چون طعمش عوض میشه و رنگش هم رو به تیرگی میره.
  • دمای آب شما اگه جوش باشه قهوه شما رو میسوزونه. باعث میشه قهوه شما طعم سوختگی بده پس حتما دمای ۹۰ الی ۸۵ درجه رو رعایت کنین.
  • همیشه بعد از استفاده از فرنچ پرس اون رو بشورید.به این دلیل که پودر قهوه و روغنی که پودر قهوه داره، بعد از اینکه توی مخزن اون موند باعث ایجاد رسوب میشه. رسوب باعث میشه که شما وقتی دفعات بعدی قهوه درست کردین طعم اون عوض شه.

 

چطوری مثل حرفه‌ای ها قهوه فرانسه درست کنیم

افراد حرفه ای برای درست کردن قهوه فرانسه داخل فرنچ پرس نکاتی رو رعایت میکنن که شما هم با رعایت کردن اون ها به یک قهوه عالی میرسین.حالا این ابزارها یا نکات چی هستن :

  • آب معدنی یا آب تصفیه شده : آب شهری مقداری املاح داره که حتما شما هم دیدید بعد از چند بار استفاده از کتر آب برای جوش آوردن آب، رسوب به دیواره اون میچسپه. این رسوب و املاح اضافی آب میتونه طعم قهوه شما رو به کلی عوض کنه.همیشه از آب معدنی یا تصفیه شده برای تهیه قهوه‌تون استفاده کنین.
  • دان قهوه : اگه دنبال واژه بهترین هستین باید دان قهوه ای که استفاده میکنین ، تازه رست شده باشه و کیفیت بالایی داشته باشه. حرفه‌ای ها از دان قهوه با رست متوسط رست قهوه تیره استفاده میکنن؛ به این دلیل که قهوه قفرانسه، معمولا روغن و بادی مناسبی داره و این رست ها روغن خوبی آزاد میکنن.اگه دنبال دان مناسب برای فرنچ پرس میگردین بهتره که عباراتی مثل فرنچ پرس، قهوه فول بادی، کاراملی، شکلاتی، فلفلی، دودی، یا طعم های زمینی رو جستجو کنین.
  • آسیاب قهوه: نه تنها برای قهوه فرانسه بلکه برای هر روش دم آوری دیگه ای مثل موکاپات، دریپ کافی ها ( کلور و وی شصت ) و یا حتی دستگاه اسپرسوساز از آسیاب قهوه خودتون استفاده کنین. قهوه تازه آسیاب شده نسبت به پودر قهوه از قبل آماده عطر و طعم بهتری داره. به این دلیل که پودر قهوه یا به درستی نگهداری نشده و این خاصیت قهوه هست که پس از گذشت زمان مقداری از عطر و طعمش رو از دست میده. از طرفی همیشه آسیاب شما باید با دستگاهی قهوه درست میکنین هماهنگ باشه و همیشه یه خروجی پودر مشخص داشته باشه. اگه دوست دارین انواع آسیاب رو بشناسین از اینجا میتونین بیشتر مطالعه کنین.
  • ترازوی قهوه : شاید در نگاه اول یا از نظر شما یک ترازو نداشتن ممکنه تغییر زیادی توی فرآیند ایجاد نکنه و شما بتونین با چشم اندازه گیری های خودتون رو انجام بدین. اما وقتی که شما با اندازه گیری های دقیق به یک فرمول رسیدین، میتونین با ترازو این مقدار رو همیشه ثابت نگه دارین تا همیشه یک طعم و مزه خاص و مطابق به سلیقه خودتون داشته باشین.اینجوری هیچوقت دست به ترکیب برنده هم نمیزنین. نسبت یا RATIO معمول قهوه فرانسه ۱:۱۶ هست. یعنی به ازای هر مقدار استفاده از قهوه شما ۱۶ برابر آب جوش باید استفاده کنین.

 

قهوه گرام یکی از بهترین مراجع خرید قهوه با قیمت بسیار رقابتی و عالی در خدمت شماست.

 

مزایا یا معایب استفاده از فرنچ پرس

جالبه بدونید فرنچ پرس مقدار روغن و عصاره بیشتری نسبت به روش های دیگه مثل موکاپات از قهوه خارج میکنه. این باعث میشه که وقتی شما این قهوه رو میخورین یه قهوه با بافت غلیظ و سنگین داخل دهنتون احساس کنین.و اما بریم سراغ مزایا و معایب این روش :

مزایا:

    • استفاده و تمیز کردن خیلی راحت و آسون بدون نیاز به امکانات زیاد
    • خیلی ارزون و مقرون به صرفه
    • فضای خیلی کمی نسبت به اسپرسوساز اشغال میکنه
    • برای دمنوش یا کولد برو (Cold Brew) و حتی چای هم میتونین استفاده کنین

معایب:

    • نیاز به وسایلی مثل آسیاب قهوه ، کتل برقی، ترازو داشته باشین.
    • باید دمای آب، درجه آسیاب قهوه، زمان دم آوری رو کنترل کنین و حواستون بهش باشه.
    • باید حتما بعد از پایان ۴ دقیقه دم آوری سرد بشه تا رنگ و طعم قهوه عوض نشه.
    • به دلیل آزاد کردن روغن زیاد ممکنه برای سلامتی مضر باشه که در ادامه توضیح میدیم.

چرا ممکنه برای سلامتی ضرر داشته باشه

روغن موجود در قهوه یکی از دی‌ترین هاست.عناصر تشکیل دهنده دی‌ترین ها اسید های کافتسول و کاهوول هستن. از اونجایی که دم آوری فرانسه روغن بیشتری آزاد میکنه ممکنه نگران شین که ممکنه برای سلامتی مضر باشه. طبق تحقیق های که انجام دادن فهمیدن که اگه کمتر از ۵ کاپ روزانه مصرف کنین هیچ مشکلی برای شما پیش نمیاد.پس رعایت تعادل همیشه باعث میشه سلامتی شما به خطر بیوفته.

 

استفاده های بیشتر از فرنچ پرس

این ابزار فقط برای قهوه فرانسه استفاده نمیشه و میتونین برای انواع دمنوش ها و چای هم ازش استفاده کنین.معمولا اگه طرفدار دمنوش های لیمو، گل محمدی، بابونه، نارنج،گاوزبان و … باشید حتما میتونین از فرنچ پرس استفاده کنین. البته اگه دوس دارین طعم ها و دمنوش های جدید رو امتحان کنین ما اینجا براتون یه سری طعم شگفت انگیز از دمنوش ها رو آماده کردیم حتما یه سر بزنین.

اگه طرفدار کاپوچینو و لاته هستین یه خبر خوب دارم براتون؛ با فرنچ پرس میتونین کار فوم گیری شیر رو انجام بدین.فوم شیر برای لاته و کاپوچینو استفاده میشه و شما میتونین با کمترین هزینه بیشترین لذت رو از فرنچ پرس ببرید؛ چه برای یه لیوان قهوه فرانسه خوب ، چه برای یه دمنوش یا چای عالی.

 

1 دیدگاه برای “فرنچ پرس؛ طرز تهیه انواع قهوه فرانسه و دمنوش

  1. اشتراک‌ها: طرز تهیه لاته؛ قهوه لاته یا کافه لاته نکات حرفه ای - قهوه گرام | فروش آنلاین قهوه و شکلات داغ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

پشتیبانی قهوه گرام

×