چرا باید آسیاب قهوه داشته باشیم ؟

آسیاب قهوه

این مقاله در مورد چیه ؟

در این مقاله تلاش میکنیم به شما بگیم که آسیاب مهمترین جز از چرخه رسیدن یه فنجون قهوه عالی به دست شماست. ممکنه شما یه روز یه قهوه عالی برای خودتون درست کرده باشین اما دفعات بعدی که قهوه درست کردین هرگز نتونستین همون طعم و مزه رو دوباره به دست آورده باشین.

برای حل مشکل شما اول باید بگیم که ممکنه بخش زیادی از مشکل شما با یه آسیاب حل بشه و دلیل این حرف رو قراره با هم بررسی کنیم.

قهوه تازه آسیاب شده با پودر قهوه‌ای که از قبل آسیاب شده باشه از لحاظ عطر و بو تفاوت خیلی زیادی داره و اون رو هم بررسی میکنیم.

 

حرارت

همیشه به اندازه نیازتون قهوه رو آسیاب کنید. یعنی اگه دوست دارین یک شات اسپرسو نوش جون کنید به اندازه ۱۵ الی ۱۷ گرم قهوه آسیاب کنید. به این دلیل که زمان آسیاب ، تیغه اون شروع به گرم شدن میکنه و با گرم شدن بیش از حد تیغه حرارت به پودر قهوه منتقل میشه و هر چه قدر حرارت پودر قهوه بالاتر بره ، عصاره گیری شما بی کیفیت تر میشه. در نتیجه همیشه قهوه رو تازه آسیاب کنید تا خروجی بهتری داشته باشین.

سایز پودر قهوه

سایز پودر قهوه شما بسیار مهمه . اگه قهوه شما برای دستگاه شما مناسب نباشه، عصاره گیری خیلی ضعیف‌تری خواهید داشت. اگه پودر قهوه شما زیادی درشت باشه برای دستگاه شما ، عصاره گیریتون خیلی رقیق و بدون کافیینه.چون پودر قهوه به میزان مناسب با آب اشباع نمیشه و خیلی زود آب از پودر قهوه عبور میکنه.و حتی اگه پودر قهوه شما زیادی ریز باشه باعث میشه دستگاه شما نتونه آب رو با فشار مناسب از پودر قهوه عبور بده و نتیجه نهایی یه قهوه با غلظت بسیار بالا و حجم کمه. در هر صورت شما باید بدونید سایز مناسب برای دستگاه شما دقیقا چیه تا از این لحاظ خیالتون راحت باشه .

به طور کلی از کنترل کیفیت اسپرسوی خودتون خسته شدین و دنبال یه راه خوب هستین برای اینکه همیشه یه طعم و مزه خاص رو تجربه کنین باید حتما یه آسیاب داشته باشین. اما سوال اینجاست چه آسیابی مناسبه ؟

 

انواع تیغه های آسیاب قهوه

  • گرایندر‌های Blade :

این نوع آسیاب قهوه همانطور که از نامشان معلوم است تیغه‌هایی دارند که دانه‌های قهوه را به بخش‌های مختلف برش میدهند. اما به یاد داشته باشید که آسیاب کردن یک عملیات شدید و قوی است و آسیاب قهوه هایی با تیغه‌های Blade دانه‌های قهوه را با شدت خرد میکنند و شما سایز‌های ریز و درشت زیادی خواهید داشت.

با این نوع از آسیاب قهوه ها شما کنترل سایز آسیا را از طریق زمان در دست خواهید داشت. هرچه روند آسیاب کردن طولانی‌تر باشد سابه‌ها ریزتر خواهند شد. بعضی از مدل‌های اینگونه دستگاه‌ها دارای تایمر هستند که به شما در این مسئله کمک کنند.

مزیت‌ها: قیمت آنها پایین است و برای کسانی‌که مبتدی هستند و تازه شروع به دم آوری قهوه کرده اند دست‌یافتنی‌ست.(اصلا پیشنهاد نمی شود)

اشکالات: این گونه از دستگاه‌ها اندازه سابه‌های متفاوتی ارائه می‌دهند که این میتواند مشکل جدی‌ای باشد . مخصوصا اگر به قهوه‌ی ترک یا اسپرسو علاقه دارید.

  • گرایندر‌های Burr :

این نوع از آسیاب های قهوه دارای دو تیغه هستند که یکی ثابت است و دیگری به موتور متصل است و چرخش دارد. در این نوع از آسیاب‌ها به جای برش دادن دانه‌های قهوه آنها را کاملا خرد می‌کند . از آنجایی که نیروی ضربه‌ی آسیاب در یک‌ نقطه متمرکز نیست سابه‌های شما یکنواخت تر خواهند بود. ممکن است که شما همچنان سابه‌های ریز و درشت را کنار هم در یک آسیا ببینید اما مسلما میزان آن خیلی کمتر از گرایندرهایی با تیغه Blade است.

مزیت‌ها: دقت ، یکنواختی و کنترل بیشتری را در این نوع از آسیاب ها تجربه خواهید کرد. و حتی اگر بخواهید سابه‌های خود را الک کنید مقدار بسیار کمی از آن از دست خواهد رفت.

اشکالات: هزینه برخی از این دسته از گرایندرها از مدل Blade بیشتر هستند و مصرف انرژی بالاتری دارند. ولی به شدت توصیه می شود که از آسیاب هایی با این نوع از تیغه استفاده کنید.

 

انواع موتورهای آسیاب قهوه

موتورهای سرعت بالا : از اونجایی که موتور های این آسیاب مستقیما به تیغه متصل هستند و سرعت موتور این آسیاب ها بالاست در نتیجه زمانی که شما آسیاب رو انجام میدین هنوز هم پودر قهوه شما حرارت زیادی رو تحمل میکنه .

به خاطر سرعت بالای این آسیاب ، میزان الکتریسیته ساکن دون قهوه بالا میره و گاهی اوقات ممکنه از هوپر آسیاب شاهد پرش دونه های قهوه باشین.

پودر آسیاب شده توسط این آسیاب یک دست و مناسبه و از اونجایی که استفاده عمومی از این نوع زیاده معمولا چیزی که شما میخرین یک آسیاب با موتور سرعت بالاست.

موتورهای سرعت پایین : لوکس ترین و بهترین آسیاب ها از موتورهای سرعت پایین استفاده میکنن . این آسیاب ها کمترین مقدار الکتریسیته ساکن و حرارت رو به دون قهوه منتقل میکنه در نتیجه پودر قهوه شما در بهترین حالت ممکن از آسیاب خارج میشه.

البته گاهی اوقات آسیاب شما ممکنه یه موتور سرعت بالا داشه باشه ولی به وسیله چرخ دنده های منظم به صورت سرعت پایین در بیاد . اما بهترین نوع آسیاب های سرعت پایین هستین که موتور سرعت پایینی هم دارن.

 

به صورت کلی اگه عاشق قهوه هستین و دوست دارین همیشه طعم قهوهتون ثابت باشه حتما از آسیاب خوبی استفاده کنین .

1 دیدگاه برای “چرا باید آسیاب قهوه داشته باشیم ؟

  1. اشتراک‌ها: فرنچ پرس؛ طرز تهیه انواع قهوه فرانسه و دمنوش - قهوه گرام | فروش آنلاین قهوه و شکلات داغ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

پشتیبانی قهوه گرام

×