آشنایی با قهوه تک خاستگاه

قهوه تک خواستگاه

قهوه تک خاستگاه

گاهی اوقات ممکنه این اسم به گوشتون بخوره که فلان قهوه تک خاستگاه یه طعم میوه‌ای خاص داره که شما امتحانش نکردین. این بر خلاف باور عمومی مردمه که فکر میکنن قهوه حتمن باید تلخ باشه یا قهوه هر چی تلخ تر باشه اونو قهوه بهتری میدونن.

اما چرا قهوه رو تک خاستگاه میگن؟

قهوه تک خاستگاه یک قهوه شناسنامه دار برای اونایی که دنبال یه قهوه با طعم ثابت و عالی هستن. اکثر اوقات حتی منطقه ای که توی اون قهوه کشت شده هم ذکر میشه و به طور کلی شما همیشه میدونید قهوتون از کجا اومده و چه طعم خاص و ویژه ای قراره داشته باشه.

این به معنی کیفیت بالا و اطمینان از طعم و عطر نهایی که شما توی فنجونتون قراره ببینید.

 

دسته‌بندی قهوه تک‌خاستگاه

در بالا اشاره کردیم که قهوه‌های تک‌خاستگاه معمولا از یک منطقه واحد و حتی یک مزرعه مشخص به دست می‌آیند. اما در ادامه مقاله به صورت جزئی‌تر این موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

کشور یا منطقه واحد: قهوه تک‌خاستگاه از یک کشور یا منطقه خاصی است. قهوه کلمبیا از این دسته است و بسیار با کیفیت است. از طرفی امکان داره اسم یک قهوه مربوط به منطقه مخصوصی باشد که به آن ماکرولات می‌گویند که معرفی‌کننده طعم قهوه این منطقه است.

تک مزرعه: همان‌طور که از اسمش پیداست، یعنی قهوه‌ای که از یک مزرعه به صورت جداگانه به دست می‌آید. که به همین دلیل، بالا بودن کیفیت اون  و هم چنین بالا رفتن قیمت اون می‌شود.

تک مشارکتی: قهوه‌هایی که از این طریق گردآوری می‌شود، به این صورت است که محصول هر کشاورز در تک مزرعه‌اش کم است. به همین دلیل تعاونی آن منطقه این محصول‌ها را با هم پردازش کرده تا قهوه تک خاستگاه به مقدار بیشتری تولید کند. البته این تعاونی‌ها معمولا برای حفظ کیفیت محصول خود نظارت‌های سخت‌گیرانه‌ای هنگام تولید و برداشت محصول انجام می‌دهند.

میکرولات: قهوه‌هایی که از قطعه کوچکی از یک مزرعه به دست آیند، جزء این دسته قرار می‌گیرند. این نوع قهوه که در مقیاس‌های خیلی کوچک تولید می‌شود، قیمتی بالاتر و کیفیتی بی‌نظیر را دارا هستند.

 

دلایل مصرف قهوه تک خاستگاه

قابل ردیاب بودن: از این نظر که مصرف‌کننده به صورت کامل از جزییات و محل کاشت و حتی تمام مراحل تولید آگاه است و نسبت به آن اطلاعات کافی دارد. چرا که معمولا بر روی جعبه‌های آن‌ها تمام این جزتیات نوشته شده است. داشتن این آگاهی به شما کمک می‌کند که بدانید در حال نوشیدن یک قهوه معتبر هستید.

لازم به ذکر است که طبق نظر کارشناسان ردیابی کردن میکرولات‌ها راحت‌تر است. چرا که اطلاعات شما از محل پرورش قهوه، شرایط محیطی و … آن بیشتر است.

 

تفاوت و تمایز: از این نظر که روش‌های برداشت و کاشت و حتی فرآوری آن‌ها با هم متفاوت است و تمایز بیشتر در طعم قهوه‌های تک خاستگاه نمایان است.

کیفیت بالا: همانطور که در بالا نیز گفته شد قهوه‌های تک خاستگاه به دلیل نظارت‌های سخت‌گیرانه از کیفیت بالایی برخوردار هستند. قهوه‌های با کیفیت پایین توانایی رقابت با این محصولات را ندارند.

ارتباطات: به دلیل وجود ارتباط بین تولیدکننده‌ها و خریدارهای قهوه تک‌خاستگاه، امکان تبادل اطلاعات و آگاه شدن از تقاضاها و نظر مردم وجود دارد که این می‌تواند زمینه را برای بالا بردن کیفیت قهوه فراهم کند.

تفاوت میان قهوه تک خاستگاه و قهوه ترکیبی

قهوه ترکیبی همانطور که از اسمش مشخص است از مخلوط کردن چند نوع قهوه به دست می‌آید. البته این روش مناسبی برای افرادی است که طعم‌های متفاوتی از قهوه‌ها را دوست دارند. می‌توانند آن‌ها را با هم میکس کنند. ولی باید دقت داشت زمان ترکیب کردن دانه‌های قهوه‌ها می‌تواند بر طعم نهایی قهوه تاثیر بگذارد.

 

قهوه کلمبیا تک خاستگاه نارینو

قهوه تک خاستگاه کلمبیا نارینو لم یک قهوه کلاسیک تمام‌ عیاره. هیچ کاراکتر طعمی غالب‌تر از دیگری نیست؛ طوری که تعادل طعمی فنجان قهوه شگفت‌ زدتون میکنه.

بادی این قهوه لم ملایمه و اسیدیته این قهوه ملایم رو به بالاست و خوشایند و مطبوع طعم‌های ظریف و رگه‌هایی از طعم مرکبات و آجیل از شاخصه‌های قهوه کلمبیا محسوب می‌شود.

کمی بیشتر در مورد منطقه این قهوه …

منطقه نارینو در جنوب غربی کشور کلمبیا و هم مرز با کشور اکوادور است قهوه های این منطقه به تنواری نرم و طعم ­های خشکبار معروف است.

در منطقه نارینو آتش فشان های فعالی وجود دارد که شرایط رشد مناسبی را برای قهوه های این منطقه فراهم کرده است.

بیشترین مزارع این منطقه در ارتفاع ۱۹۰۰تا ۲۳۰۰ متری از سطح دریا واقع شده اند.

از معروفترین آتش فشان­ های منطقه نارینو می توان به آتش فشان گالراس اشاره کرد که باعث به وجود آمدن خاک غنی برای قهوه های این منطقه شده است.

زیر گونه این قهوه از کاتورا و کاستلیو است که با توجه به فرآوری شسته که روی این قهوه انجام می‌شود باعث به وجود آمدن طعم یاد های شفافی شده است که شامل شیرینی زیاد و طعم­ های شکلاتی و میوه ای مثل گریپ‌فروت و آناناس شده است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

پشتیبانی قهوه گرام

×