قهوه عربیکا و روبوستا؛ بررسی تمام تفاوت ها و ویژگی ها

دون روبوستا و دون عربیکا

قهوه عربیکا و روبوستا

شاید لزومی نداشته باشه شما در مورد دون روبوستا و دون عربیکا بدونید یا اینکه قهوه شما از چه دونی تشکیل شده . ممکنه شما یه فرد عادی باشین که وقتی میرین کافه یه فنجون قهوه بخورین براتون مهم نباشه که چه مقدار کافیین داشته باشه فقط دوست دارین مقداری سرحال تر بشین و بتونین پر انرژی تر کارهای روزمره رو انجام بدین.

اکثر مکالمه آدما درخواستشون از کافه توی یه جمله خلاصه میشه ، ” یه اسپرسو بهم بدید لطفا “. اکثر آدما قهوه رو به اسپرسو میشناسن و از قهوه یه طعم تلخ رو به یاد دارن که میتونن گاهی اوقات با شیر و شکر طعمش رو کمی عوض کنن اما نمیدونن قهوه یه دنیایی از طعم ها رو میتونه براشون بیاره.

گاهی اوقات به این فک میکنم که آدما رو چطوری میشه نسبت به فنجون قهوه ای که میخورن آگاه کرد و بهشون توضیح داد چطوری میشه قهوه با کیفیت تری رو نوش جون کنن. یا اینکه وظیفه کیه که به افراد آگاهی لازم توی این زمینه رو بده که ممکنه چه طعم هایی رو نادیده بگیرن …

آدما معمولا به طعم هایی که تجربه کردن وفاداران و اگه قهوه ای که خوردن تلخ باشه و از این تلخی خوششون بیاد اون موقع پیشنهاد دادن بهشون سخت میشه و باعث میشه نسبت به این موضوع گارد بالایی داشته باشن.

اما ما اینجاییم که به شما آگاهی بدیم و این رو وظیفه خودمون میدونیم تا همیشه قهوه ای با کیفیت رو دست شما برسونیم پس بریم سراغ اصل موضوع یعنی تفاوت دون روبوستا و عربیکا.

دون عربیکا

قهوه ها مثل آدما یه شخصیت و کارکتر دارن و قهوه عطر و طعم خاص خودشو داره . اما از لحاظ تیپ های شخصیتی همون طور که آدما رو میشه دسته بندی کرد قهوه ها هم دسته بندی میشن. قهوه های عربیکا طعم های میوه‌ای و طعم توت سانان رو دارن و هر قهوه عربیکا شما رو یاد یه سری از طعم های خاص و میوه های خاص میندازه.مثلا قهوه اتیوپی لم طعم یادهای چای سیاه ، توت سانان ، و میوه های مثل انبه رو یاد شما میندازه.

ممکنه برای شما عجیب باشه ولی بله قهوه های عربیکا میتونه طعم های بسیار زیادی داشته باشه که حتی شما باورتون هم نشه.

اگه دوست دارین بیشتر بدونین باید بگم که منطقه کشت دون عربیکا اغلب مناطق ارتفاع بالایی هستن و به دلیل آب و هوای خاصی که توی اون کشت میشه دون قهوه کافیین کمتری رو همراه خودش داره . به صورت تقریبی دون های عربیکا ۱.۵ درصد کافیین همراه خودشون دارن. به دلیل اینکه هوایی که این دون در اون کشت میشه دمای پایین تری نسبت به دون های روبوستا داره، آفت کمتری به اون صدمه میزنه اما به دلیل حساسیت بالای این دون باید مراقبت ویژه‌ای از این محصول بشه.

دلیل قیمت بالای این قهوه هم به دلیل شرایط سخت تولید و نگهداری اونه.معمولا قهوه عربیکا ، قهوه لوکسی حساب میشه و کشاورزا یا تولید کننده‌ها برای به صرفه بودن قیمت فروش قهوهشون یه قهوه بلند که ترکیبی از این دوتا باشه رو وارد بازار میکنن.

به صورت کلی اگه دوست دارین قهوه ای با طعم های میوه ای ، رایحه و طعم ملایم و متفاوت داشته باشین دون قهوه عربیکا میتونه شما رو شگفت زده کنه.

دون روبوستا

دون روبوستا رو همه با طعم تلخ و سطح خامه ای یا کرمی مانند روی اسپرسو میشناسن. طعم های شکلاتی داره و بیشتر افراد اونو قهوه به سبک ایتالیایی ها نام میبرن. تفاوت دون روبوستا از اونجایی شروع میشه که منطقه کشت دون های روبوستا ، مناطق استوایی هستن و دمای بالاتری نسبت به دون های عربیکا دارن.

از اونجایی که مناطق گرمتر یعنی آفت بیشتر و صدمات بیشتری که ممکنه به دون قهوه وارد بشه ، این محصول باید نسبت به صدمات مقاومت بالاتری داشته باشه. در نتیجه دون روبوستا اسید محافظ بیشتری رو همراه خودش حمل میکنه و اسید بیشتر به معنی کافیین بیشتره.

جالبه بدونید که کافیین دون روبوستا تقریبا دو برابر دون عربیکا یعنی ۳ درصد از دون روبوستاس. معمولا کارکتر و شخصیت دون روبوستا گردتر و طعم های سخت تر و عطر و رایحه تند و تلخ هم داره.

به دلیل اینکه سطح زیر کشت دون روبوستا نسبت به عربیکا بیشتره ، قیمت این دون تقریبا نصف دون عربیکاس. یکی دیگه از دلیل های اینکه به دلیل اسید بیشتری داره در نتیجه نیاز کمتری به مراقب داره و کشاورزا میتونن سطح زیر کشت بالاتر و مراقب کمتری از این محصول داشته باشن.

 

نتیجه گیری این مقاله

پیدا کردن قهوه مورد علاقه هر ادمی با اون یکی ممکنه متفاوت باشه. شما میتونین همزمان از طعم های میوه ای و قهوه با اسیدیته یا ترشی بالا خوشتون بیاد یا از قهوه با تلخی بالا و طعم های شکلاتی.

در نتیجه این کاملا به شما بستگی داره که دنبال چی هستین . هدف ما فقط و فقط آگاهی دادن به شما درباره طعم های مختلف دون های قهوه و اینکه ممکنه چی از دست بدین باشه و اینکه میتونید چه طعم های مختلفی رو تجربه کنین.

 

سوالات عمومی شما

خب ما تقریبا سعی میکنیم پایان هر مقاله به یه سری از سوال های عمومی شما هم جواب بدیم تا اگه یه روز سوالی به ذهن شما رسید یا سوالی داشتین حتما به جوابش برسید.

آیا قهوه عربیکا لاغر میکند ؟

قهوه به صورتی کلی به شما انرژی برای حرکت و انجام کارها میده. و هر چی قهوه ای که نوش جون میکنین ،درصد چربی پایین تری داشته باشه به نفع شماست.

قهوه و ورزش دو ممکل برای لاغری هستن ولی خیر قهوه به تنهایی شما رو لاغر نمیکنه. به تازگی دیده میشه که قهوه سبز رو برای لاغری آسیاب و دم میکنن . ما این کار رو اصلا توصیه نمیکنیم.

چند نوع قهوه عربیکا داریم ؟

همون طور که گفتیم هر قهوه شخصیت منحر به فرد خودش رو داره و بسته به منطقه ای که در اون کشت میشه میتونه از لحاظ طعم عطر و مزه متفاوت باشه.معمولا قهوه های صد در صد عربیکا از یک منطقه خاص با یک سری طعم یادهای خاص ذکر میشن. از معروف ترین قهوه های تک خاستگاه میتونیم به اتیوپی ، رواندا ، کنیا ، کلمبیا و برزیل اشاره کنیم.

قهوه عربیکا چه طعمی دارد ؟

قهوه های عربیکا بیشتر طعم های میوه ای و طعم های توت سانان رو دارن و طعم و مزه اونا بیشتر رو به ترشی میره . اگه قهوه ای با طعم های تلخ میخوردین وقتشه یه بار قهوه های پایه عربیکای تک خاستگاه رو یه امتحان کنین.

 

6 دیدگاه برای “قهوه عربیکا و روبوستا؛ بررسی تمام تفاوت ها و ویژگی ها

  1. محمد یزدانی گفته:

    با اینکه اکثر اطلاعات رو میدونستم ولی خیلی مفید بود و کلی غلط املایی ازتون گرفتم 😊

    • behnam amini گفته:

      خوشحالیم که تونستیم به شما کمک کنیم و امیدوارم اگه اطلاعاتی در مورد قهوه دارید با ما به اشتراک بذارید

  2. اشتراک‌ها: قهوه پرو و 4 منطقه کشت این کشور؛ آشنایی بیشتر و بهتر با قهوه های تک خاستگاه و نحوه دم آوری

  3. اشتراک‌ها: ترک کافئین و اعتیاد به قهوه + معرفی 2 روش برای ترک راحت و سریع کافئین یا کم کردن مصرف

  4. اشتراک‌ها: 10 حقیقت جالب قهوه - حقایقی که شاید شما هم اونها رو بدونید اما برای شما کاربردی و جالب باشن

  5. اشتراک‌ها: آشنایی با قهوه گواتمالا - فروشگاه قهوه گرام | خرید قهوه و هات چاکلت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

پشتیبانی قهوه گرام

×