۱۰ حقیقت جالب قهوه

10 حقیقت قهوه و چیزهایی که شما دوست داشته باشید درباره قهوه بدانید.

مقدمه

قهوه یک از محبوب ترین نوشیدنی های گرم دنیاست و روزانه میلیون ها فنجان قهوه سرو میشه. شاید براتون جالب باشه بدونید که آب فقط از قهوه در نوشیدنی محبوب تره و روزانه بیشتر مصرف میشه. همون طور که متخصص ها میگن قهوه نوشیدنی دنیای مدرن ماست. امروز برای شما ۱۰ حقیقت قهوه که ممکنه شما ندونید رو برای شما آوردیم. امیدواریم که برای شما مفید باشه.

بز هایی که قهوه را کشف کردند

  1. قهوه به صورت اتفاقی به وسیله یک چوپان کشف شد

چند قرن پیش بود که یک چوپان به مناطقی که نمیدونست رسید و وقتی به این برای استراحت زیر سایه درختی مدتی خوابید، با صحنه عجیبی رو به رو شد. اون دید که بزها حالت عجیب و غریبی دارند و بسیار شاداب هستند. به جستجو پرداخت تا مشاهده کرد که یک گیاه عجیب در اونجا مشاهده کرده. مقداری از اون گیاه را برداشت و به روستای خود برد تا به اونها نشون بده. شرح حال اینکه چه اتفاقی افتاده رو به اونها گفت و بعد از خوردن قهوه دیدن که واقعا چه قدر  حالشون عوض شد و انرژی بهتری داشتن. از اون روز قهوه مانند چای در آب جوش جوشیده میشد و مانند چای سرو میشد.

البته با به وجود اومدن روش های دم آوری مانند اسپرسو، همه چیز تغییر کرد.

قهوه نسل سوم

  1. قهوه های موج سوم انقلابی در صنعت قهوه بودند

در گذشته طعم و عطر قهوه اصلا مهم نبود. کسی به قهوه به چشم یک نوشیدنی ا عطر و طعم خاص نگاه نمیکرد. در واقع شما قهوه میخوردین که انرژی کافی برای انجام کارهاتون داشته باشید و یا حتی مدتی در کنار دوستاتون زمانی رو بگذرونین. حتی امروزه هم عموم مردم فکر میکنن طعم قهوه باید تلخ باشه. اما با وجود اومدن موج سوم قهوه همه چیز تغییر کرد. قهوه های تک خاستگاه عطر و طعم خاص خودشون رو دارن و با وجود اومدن دم آوری هایی مثل وی شصت و کلور شما قهوه های شفاف درست میکردین. قهوه هایی که بر خلاف اسپرسو طعم های یاس و گلی داشتن.

این دم آوری ها هر روز بهتر میشن و هر روز وسواس روی طعم های قهوه و اینکه در چه شرایطی رشد کنن بیشتر میشد. برای اینکه بیشتر بدونید اینجا رو مطالعه کنید.

پرتا فیلتر نیکد

  1. به صورت میانگین قهوه های دمی کافئین بیشتری نسبت به اسپرسو دارند

جالبه بدونید یک قهوه اسپرسو مقدار بیشتری نسبت به همون مقدار قهوه دمی داره. اما به دلیل اینکه نوشیدنی هایی مثل قهوه فرانسه که در حجم های بالا سرو میشن، کافئین بیشتری دارن. ۱۲۰ میلی گرم کافئین در فنجون های قهوه دمی دیده میشه که به نسبت میزان مناسب و حتی بالایی از کافئین به حساب میاد.

دان عربیکا و روبوستا

  1. عربیکا و روبوستا؛ اصلی ترین قهوه های تجاری هستند.

قهوه روبوستا معمولا به عنوان قهوه بی کیفیت تر نسبت به عربیکا شناخته میشه. به دلیل شرایط رشدی که داره کشاورزها میتونن مقدار زیادی از گیاه قهوه رو کشت کنن. جالبه بدونید گونه روبوستا تقریبا دو برابر عربیکا محصول میده و از لحاظ آفات بسیار مقاومه. تولیدات زیاد این محصول باعث شده برای صادرات و کشت عالی باشه اما به دلیل اینکه توجه زیادی به مراحل کشت و برداشت اون نمیشه، نمیتونید ازش محصول با کیفیتی در بیارید. البته امروزه قهوه های اسپیشالیتی روبوستا هم به بازار روانه شدن که میتونید درباره اونها بیشتر بخونید.

البته گونه های قهوه به همین دو ختم نمیشه و حتی بیشتر از طعم های شراب، قهوه وجود داره. این قهوه های در مناطق مختلف رشد میکنن و شما اگه بخوایید کل طعم های قهوه رو امتحان کنید نیاز به عمر نوح دارید!. به دلیل اینکه این دو گونه یعنی عربیکا و روبوستا در ترکیبات تجاری کاربرد های زیادی داشتن و شما میتونستید از ترکیب این دو میکس های بلند به دست بیارید، مشهور شدند.

قهوه برزیل و بزرگترین کالاها

  1. برزیل بزرگترین تولید کننده قهوه دنیاست

تقریبا ۳۰ درصد از قهوه دنیا در برزیل تولید میشه. برزیل بزرگترین تولید کننده قهوه عربیکا جهانه و بعد از اون ویتنام بزرگترین تولیدکننده قهوه روبوستای دنیاست. برزیل به دلیل اینکه در مکان بسیار مناسبی از کمربند قهوه دنیاست و البته زمین های مناسبی برای رشد قهوه داره تونسته به این درجه در صادرات قهوه برسه. البته قهوه در برزیل قدمت زیادی داره و مردم در برزیل سالانه حدود ۶۰ میلیون تن قهوه تولید یا برداشت میکنن. برزیل با تشکیل انجمن هایی سعی داره تولیدات فعلی قهوه خودش رو حتی بیشتر هم کنه و برای کشاورزان طرح های تشویقی بسیار زیادی رو تعریف کرده.

فنلاند بیشترین مصرف کننده قهوه دنیا

  1. فنلاند؛ بزرگترین مصرف کننده قهوه دنیا

باورتون میشه که در فنلاند به ازای هر شخص سالانه ۱۲ کیلوگرم قهوه استفاده میشه. این در حالیه که کشور هایی مانند آمریکا در رده های ۲۶ ام قرار دارن. مردم فنلاند به طور کلی در مصرف نوشیدنی سرانه بسیار بالایی دارند اونها حتی در مصرف نوشیدنی های الکلی رکورددار هستند. به نظرتون چی باعث میشه مردم فنلاند این قدر عاشق کافئین باشن؟

  1. کشاورزان خرد، ۸۰ درصد قهوه دنیا رو تولید میکنند

اگرچه صنعت مدت زیادیه که در کشاورزی مورد استفاده قرار میگیره. تقریبا تمام محصولات کشاورزی در مقادیر زیاد کشت توسط سرمایه گذاران بزرگ اداره میشن. اما قهوه یکی از اون محصولاته که به صورت انبوه دچار این تغییرات نشد. شاید یکی از دلایل این میتونه ارتفاع نسبتا بالای کشت قهوه عربیکا باشه. این نوع دان قهوه در ارتفاع بالای ۱۰۰۰ متر کشت میشه و مخصوصا در آفریقا توسط کشاورزان خرد در باغ ها و یا حتی روش های نیمه جنگلی و جنگلی مورد استفاده قرار میگیره.

این روش ها به دلیل اینکه سنتی هستند و شما به صورت دستی باید محصول قهوه رو برداشت کنید.برداشت محصول به صورت دستی به شما این اجازه رو میده که محصول بسیار با کیفیت تری داشته باشید. برای مثال در کشور برزیل بیش از ۲۵ میلیون کشاورز خرد وجود داره.

محصولات پیشنهادی لم

  1. قهوه فواید سلامتی زیادی برای شما داره

قهوه با توجه به سطوح بالای آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی مفیدی مانند ریبوفلاوین، منیزیم و پتاسیم، ممکن است مزایای سلامتی داشته باشد، از جمله افزایش سرعت متابولیسم، افزایش پتانسیل چربی سوزی و افزایش سطح انرژی شما. همچنین ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع ۲، بیماری آلزایمر و انواع خاصی از سرطان را کاهش دهد. با این حال، تحقیقات مداوم به تحقیق در مورد این مزایا ادامه می دهد.  برای اینکه در این باره بیشتر بدونید این مقاله رو بخونید.

  1. گران ترین قهوه دنیا از مدفوع یک نوع گربه به دست میاد

Kopi luwak که به عنوان قهوه مدفوع گربه نیز شناخته می‌شود، از فرآیند تولید منحصربه‌فردی پیروی می‌کند که دانه‌های قهوه توسط سیوت هضم می‌شوند – حیوانی گربه‌مانند که بومی اندونزی است. مدفوع گربه بعداً توسط کشاورزان جمع آوری می شود و سپس شسته، خشک، دسته بندی و برشته می شود. در طول فرآیند هضم، گیلاس و پالپ قهوه هضم می‌شوند در حالی که دانه‌های قهوه سبز دست نخورده باقی می‌مانند و تحت یک فرآیند تخمیر منحصربه‌فرد قرار می‌گیرند که گفته می‌شود طعم متمایزی به کوپی لواک می‌دهد.

  1. دانه های قهوه در واقع دانه های میوه قهوه هستند.

دان قهوه ممکن است شبیه گیلاسبه نظر برسند، اما آنچه در واقع دم می شود، دانه های فرآوری شده و برشته شده گیلاس قهوه است – یک میوه. حدود ۹۵ درصد گیلاس های قهوه دارای دو دانه در داخل هر گیلاس هستند که در کنار هم قرار می گیرند. گیلاس های قهوه با یک دانه در وسط، پیبری یا پی بی نامیده می شوند و برخی معتقدند شیرین تر و خوش طعم تر هستند. این نوع دان مقدار محدودی در هر نوع محصول وجود داره و اصلی ترین دلیل شکل گیری دان پی بی یک انحراف ژنتیکه و جدیدا در شرایط آزمایشگاه تونستن به نژادی برسن که منحصرا بتونن دان پی بی تولید کنن.

جمع بندی

 به طولی دنیای قهوه بسیار وسیع و گستردس. دانش کافی درباره قهوه داشتن به این معنیه که شما با آگاهی بهتری قهوه مینوشید و میتونید بهتر طعم قهوه ای که دوس دارید رو در بیارید. برای پیدا کردن عطر و طعم های جدید و تازه همواره میتونید خاستگاه های مختلف قهوه رو امتحان کنید. یادتون باشه که یک فنجان قهوه عالی هیچوقت اتفاقی درست نمیشه. برای خرید قهوه میتونید به صفحه اصلی ما هم سر بزنید.

منببع : deathbycoffee

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

پشتیبانی قهوه گرام

×