۱۲ کشور برتر صادارت قهوه ۲۰۲۲

برترین کشور های قهوه در صادرات

مقدمه

تولید مقادیر زیاد قهوه یک هدف بلندپروازانه برای اکثر کشورهای تولیدکننده قهوه است. این یک جنگ اعصاب روزانه است که در آن کشاورزان خرد قهوه برای بقا با تمام قوا مبارزه مبارزه می‌کنند.تولیدکنندگان قهوه با قیمت های پر نوسان (و اغلب بسیار پایین) مبارزه می کنند. بیماری های گیاه قهوه، آفات چالش های حمل و نقل ناامیدی های بازاریابی و صنعتی شدن کشاورزی در کشور های پیشرفته روز به روز این مبارزه رو سخت تر میکنه.

کشورهایی وجود دارن که بر این موانع غلبه می کنند و از کشاورزان خرد خود حمایت میکنند تا به رقابت تولید قهوه ادامه بدن. در اینجا لیستی از ۱۲ کشور برتر تولید کننده قهوه و دلایلی که چرا جز برترین تولیدکنندگان قهوه برتر هستند می پردازیم.

محصول قهوه در یک ناحیه به خصوص به اسم کمربند قهوه رشد و پرورش پیدا میکنه. این کمربند ویژگی های دمایی و ارتفاعی خاص لازم پرورش قهوه رو مهیا کرده. پایین خط استوا و مناطقی از جمله قهوه آفریقا، آسیا، آمریکای لاتین و کارائیب را در بر می گیرد و قهوه را به یک محصول جهانی تبدیل می کند.

این پرورش دهندگان به زیرساخت ها، حمایت ها و آموزش هایی که از سازمان های دولتی، تعاونی ها و سازمان های غیرانتفاعی دریافت می کنند، بستگی دارند.

 

برزیل؛ بزرگترین تولیدکننده قهوه دنیا

برزیل به تولید انبوه قهوه معروف است. در قرن هجدهم، برزیل کشت قهوه رو در شمال کرد. امروزه حدود ۳۰۰۰۰۰ کشاورز قهوه در برزیل حدود ۴۰ درصد قهوه جهان را تولید می کنند. و این عدد بسیار چشمگیره.

جالبه بدونید تقریباً ۱.۸ میلیون هکتار در برزیل زیر کشت محصولات قهوه است. عربیکا با ۷۰ درصد از دان قهوه که در این کشور رشد می‌کند، اکثر تولیدات قهوه برزیل رو در اختیار داره، البته این مقدار تولیدات دان سبز قهوه اس. در برزیل، ۳ درصد از درآمد صادراتی از دان قهوه است.

قهوه در برزیل در مناطق Minas Gerais، Bahia، Rondonia و Espírito Santo کشت می شه. ایالت Minas Gerais  یا ماینس آیرس حدود ۵۳ درصد از درختان قهوه را پرورش و نگهداری میکنه.

برزیلی ها قهوه تولید شده خودشون رو جزیی از زندگی میدونن. یکی از اجزای جدا ناپذیر زندگی به طوری که در تمام روز قهوه رو در هر جایی میخورن. به طور کلی سلیقه برزیلی ها در نوشیدن قهوه، رنگ تیره و بسیار شیرین هست.

ویتنام؛ قطب جدید روبوستای جهان

کشور زیر در لیست داستان کاملا متفاوتی دارد. این یک تازه وارد به صحنه تولید قهوه جهانی و شگفت انگیز است.

ویتنام یک تازه وارد در دنیای قهوه نیست بلکه صادرات قهوه این کشور خیلی دیر آغاز شد. این کشور که جایگاه دوم تولیدات قهوه دنیا رو داره از سال ۱۸۰۰ قهوه به این کشور راه پیدا کرد. اما تا سال ۱۹۹۰ میلادی کسی به فکر صادارت قهوه ویتنام نیوفتاده بود. بعد از توجه ویژه ویتنام به قهوه، تقریبا ۹۵ درصد قهوه زیرکشت ویتنام از دان روبوستا تشکیل شد. فقط ۵ درصد و یا حتی کمتر از محصول قهوه ویتنام عربیکاس. جالبه بدونید که بعد از مدت ها ویتنام روی محصول روبوستای خودش در حال آزمایش های متعدد و فراوانه تا یک محصول با کیفیت عربیکا و روبوستای بالا تولید کنه. با این کار ممکنه محصول بسیار رقابتی تولید کنه به طوری که کشت دان عربیکا در آمریکا و آفریقا به طوری کلی از میان بره. اکثر زمین های کشت قهوه ویتنام رو مزارع کوچیک دو تا سه هزار هکتاری تشکیل میدن.

اگرچه ویتنام یک تولیدگننده بزرگ قهوه در جهانه اما مردم ویتنام هنوز هم چای رو به قهوه ترجیح میدن. شما در ویتنام ورژن های مختلفی از نوشیدنی های گرم مثل کاپوچینو میبینین که در تمام دنیا نظیر نداره. به طور مثال کاپوچینو ویتنام یک تخم مرغ خام رو هم همراه خودش داره. تا حالا امتحان کردید؟

 

کلمبیا

کلمبیا تاریخچه ای طولانی در قهوه داره. سنت ها و سبک های زندگی منحصر به فرد در سراسر صنعت قهوه شکل گرفته و زندگی مردم کلمبیا رو همراه خودش تغییر داده. قهوه در اوایل دهه ۱۷۰۰ وارد کلمبیا شد و در اواخر دهه ۱۸۰۰، یک محصول فراگیر بود.

در کلمبیا حدود ۲.۳ میلیون هکتار زمین با قهوه کاشته شده است. در دهه ۱۹۶۰، تقریبا ۹۰ درصد از صادرات کلمبیا را به خود اختصاص داد. اگرچه این رقم در حال حاضر بسیار کمتر است، قهوه همچنان مهم ترین صادرات کشاورزی است.

حدود ۵۵۵۰۰۰ تولید کننده قهوه در کلمبیا وجود داره . مزارع قهوه معمولاً تحت مالکیت یا اداره شرکت های بزرگ نیستند. اکثر مزارع قهوه کلمبیا (۹۵٪) متعلق به خانواده های کلمبیایی هست.

کلمبیایی‌ها معمولاً صبح خود را با تینتو شروع می‌کنند. تینتو یک فنجون قهوه تیره است که همراه یک شکر مخصوص کلمبیایی شیرین شده است. گاهی اوقات مردم به این نوشیدنی گرم و جذاب مقدار دارچین برای طعم های اسپیایسی اضافه میکنند.

 

اندونزی؛ یکی از قدیمی ترین تولیدکنندگان

اندونزی دارای تاریخچه طولانی قهوه است که به قرن ۱۶۰۰ باز می گردد. در آن زمان، مزارع در جاوه ایجاد شد و اندونزی را به یکی از اولین کشورهای خارج از عربستان و آفریقا تبدیل کرد که به کشت این محصول و ترویج تولید عربیکا پرداخت.

درست مثل کلمبیا، تاریخچه قهوه در اندونزی به سال ۱۶۰۰ یا قرن ۱۷ میلادی برمیگردد. اندونزی اولین کشوری بود که خارج از عربستان و آفریقا برای اولین با به کشت قهوه پرداخت. اگرچه اندونزی چهارمین تولیدکننده بزرگ قهوه دنیاست اما یک بیماری وحشتناک در قرن نوزدهم بود که تمام کشاورزان این کشور رو ورشکست کرد. زنگ قهوه اسم این بیماری بود که مانند یک بلای سیاه یا طاعون کل اندونزی رو فرا گرفت. از آن زمان اندونزی به تولید قهوه روبوستای مقاوم در مقابل بیماری توجه ویژه داشت و این باعث شد که اکثر محصول قهوه اندونزی دان روبوستا باشد. البته امروزه ۲۵ درصد محصول قهوه اندونزی دان عربیکاس.

اتیوپی؛ شیرین ترین و شاید بهترین قهوه دنیا

داستان قهوه دنیا از چوپانی به اسم کالدی شروع شد. قهوه عربیکا شاید بعدها و توسط شخص دیگری کشف یا ابداع میشد، اما اینکه یک بز باعث به وجود آمدن یکی از بزرگترین تجارت های دنیا شد که حتی اقتصاد تعداد زیادی از کشورها به این محصول وابسته است.

امروزه ۲۰ میلیون نفر از ۱۰۰ میلیون اتیوپی در صنعت قهوه مشغول به کار هستند و اتیوپی تقریبا اقتصادش به قهوه و محصولات قهوه مشهوره. اتیوپی مناطق مختلفی داره و در هر منطقه فرهنگ قهوه به شکل خاص و ویژه‌ایه. این قهوه ها با طعم های گلی و توت سیاه و چای سیاه معروفه. تقریبا تمام محصول قهوه اتیوپی شیرینه و طعم میوه های شیرین مثل هلو و توت فرنگی رو همراه خودش داره. تقریبا اکثر قهوه اتیوپی به صورت خیس پردازش میشه.

مراسم قهوه دوست داشتنی اتیوپی که اغلب مهم ترین مناسبت اجتماعی آن ها به حساب می آید، برای نسل ها منتقل شده است. این نشانه برجسته دوستی و مهمان نوازی یک مراسم با تشریفات است. از مراحل رست قهوه تا سرو قهوه این مراسم رو شرکت کننده ها انجام میدن.

 

هندوراس

داستان قهوه در هندوراس داستان رشد و موفقیت است. در حالی که اکنون بزرگترین کشور تولید کننده قهوه در آمریکای مرکزی است، ۵۰ سال پیش، به ندرت قهوه ای در این کشور وجود داشت.

بین سال های ۱۹۷۰ و ۱۹۹۶، تولید ملی به میزان خیره کننده ۲۰۰ درصد افزایش یافت. زمین و خاک در هندوراس هر دو به خوبی برای تولید دانه‌های قهوه تخصصی سازگار هستند که در حال حاضر حدود ۳۰ درصد از کل صادرات قهوه را تشکیل می‌دهند.

 

موسسه قهوه هندوراس به ترویج تولید قهوه کمک می کند و به کشاورزان کمک می کند. این حمایت، همراه با پشتکار تولیدکنندگان قهوه، به شکوفایی این صنعت کمک کرده است.

 

اما مانند بسیاری از کشورهای تولیدکننده قهوه، درام و تراژدی نیز به دنبال داشته است. بلایای طبیعی، سقوط قیمت قهوه، و بیماری برگ قهوه تلفات خود را بر جای گذاشت.

با وجود این، قهوه اصلی ترین صادرات کشاورزی هندوراس است. در حال حاضر حدود ۱۰۰۰۰۰ نفر در هندوراس در حال کشت قهوه هستند.

 

تنوع ویژگی بارز هندوراس است. انواع مختلف، فرآیندها و اقلیم های کوچک در شش منطقه اصلی قهوه، پروفایل های فنجانی متنوعی را ایجاد می کنند. در غرب، کوپن دارای دمای پایینی است که باعث ایجاد نت های شکلاتی، کارامل یا مرکبات می شود. Montecillos دارای ارتفاعات بالاتر و شب های خنک تر، با نت های میوه ای است. کومایاگوا بزرگترین منطقه تولید کننده در مرکز کشور است و به خاطر قهوه های شیرین و میوه ای شهرت دارد.

پرو

قهوه در اوایل قرن  ۱۸  وارد پرو شد. با این حال، صادرات محصول بیشتر طول کشید. اولین صادرات ثبت شده تا پایان قرن ۱۹ اتفاق نیفتاد.

در حال حاضر، بیش از ۱۰۰۰۰۰ تولید کننده قهوه در مزارع کوچک با میانگین تنها ۳ هکتار به تویلد قهوه مشغول هستند. آنها گونه هایی را پرورش می دهند که در آمریکای لاتین رایج است، مانند بوربون، تیپیکا، کاتوای، کاتورا و موندو نوو.

مناطق کشت قهوه از شمال به جنوب ادامه دارد و شامل سن مارتین، جونین، کاجامارکا، آمازوناس، کوسکو می شود. قهوه های پرو به دلیل مشخصات فنجانی ملایمشان طرفداران زیادی دارند. پرو همچنین در تولید قهوه های ارگانیک و سنتی شسته شده یا washed جایگاه ویژه دارد.

هند

در دهه ۱۶۰۰، دانه های قهوه از یمن به هند برده شد. در طول قرن ۱۸، بریتانیا مزارع تجاری قهوه را در هند افزایش داد.

اکنون ۲۱۰۰۰۰ تولیدکننده قهوه در هند وجود دارد که عمدتاً تولیدکنندگان کوچک هستند. آنها هم دانه های عربیکا و هم دانه های قهوه روبوستا را عمدتاً در قسمت جنوبی هند در کارناتاکا، تامیل نادو و کرالا می کارند.

تمام قهوه‌های هند در جنگل‌هایی که شرایط ایده‌آل دمایی و رطوبتی دارند، در سایه درختان بلند زیرنور غیر مستقیم خورشید رشد می‌کنند. قهوه هندی به‌خاطر تند بودن، با رایحه‌هایی از میخک یا هل و اسیدیته پایین معروف است. قهوه در هند بیشتر برای صادرات است زیرا نوشیدنی ترجیحی در هند چای است. حتی هندی ها یک نوشیدنی مشهور به اسم چای ماسالا دارند که بسیار مشهوره و میتونید از اینجا در مورد این نوشیدنی جذاب اطلاعات بیشتری کسب کنید.

 اوگاندا

قهوه بزرگترین صادرات در اوگاندا است. بسیاری از مردم به نوعی با تجارت قهوه مرتبط هستند. حدود ۸۷ درصد از تولیدات قهوه اوگاندا دان روبوستاس و فقط ۱۳ درصد از کل تولید خالص این کشور به دان قهوه عربیکا اختصاص دارد. در واقع اوگاندا بزرگترین تولیدکننده دان روبوستای آفریقاس. اوگاندا قهوه را از طریق بسیاری از مناطق غرب، شرق و جنوب شرقی تولید می کند. مانند بسیاری از کشورهایی که تحت نفوذ بریتانیا بودند، چای نوشیدنی مورد علاقه در اوگاندا است، بنابراین فرهنگ سنتی قهوه وجود ندارد. درست عین هند و اندونزی.

گواتمالا

گواتمالا برای مدتی یکی از برترین کشورهای تولید کننده قهوه در آمریکای مرکزی بوده است. بیش از ۱۰۰۰۰۰ نفر که اکثراً بومی گواتمالایی هستند در این بخش مشارکت دارند.

خاک آتشفشانی غنی و ریزاقلیم به ایجاد قهوه های غنی کمک می کند که نت هایی از شکلات یا حتی ادویه دارند.

قهوه گواتمالا در بخش جنوبی این کشور، از شرق به غرب، کشت می شود. ارتفاعات به ویژه برای تولید قهوه ایده آل هستند، آب و هوای خنک تر و خاک غنی دارند.

 

آنتیگوا دارای سه آتشفشان و خاک آتشفشانی غنی است که برای پرورش قهوه ایده آل هستند. ارتفاعات بالا در منطقه Huehuetanango به قهوه ها اسیدی ترد و شیرینی شبیه کارامل می دهد. در نزدیکی مرز هندوراس، شرایط ابری در Nuevo Oriente یک دم نوش متعادل و پر بادی و سنگین تولید میکنه.

نیکاراگوئه

قهوه در نیکاراگوئه در اواسط دهه ۱۸۰۰ آغاز شد. ظرف دو دهه کوتاه، این محصول به بزرگترین محصول صادراتی کشور تبدیل شد. ۱۰۰ سال بعدی برای نیکاراگوئه سال های پرباری بود.

با این حال، ناآرامی های سیاسی و اجتماعی بر تولید قهوه تأثیر گذاشت. اکنون ۳۳۰۰۰۰ نفر در برخی از جنبه های این صنعت مشغول به کار هستند، بنابراین حدود ۱۵ درصد از نیروی کار کشور در قهوه مشغول هستند.

نیکاراگوئه قهوه عربیکا را با نت هایی از مرکبات گلی و لطیف تا روشن تولید می کند. قهوه فقط در پنج منطقه در شمال کشت می شود: Jinotega، Matagalpa، و Nueva Segovia.

اخیراً تمرکز بر روی قهوه های شسته شده مخصوص جذب خریداران بین المللی بوده است. برای قهوه تخصصی قابل توجه در آینده، نیکاراگوئه را زیر نظر داشته باشید.

 مکزیک

در مکزیک، قهوه شروع کندی داشت. اگرچه این محصول در دهه ۱۷۰۰ وارد شد، صادرات مواد معدنی توجه بیشتری را به خود جلب کرد. کشت قهوه در دهه ۱۹۷۰-۱۹۹۰ رونق گرفت. سپس کاهش قیمت قهوه در اوایل دهه ۱۹۹۰ و مشکلات داخلی تولید قهوه را ویران کرد.

تعاونی ها برای حمایت از تولیدکنندگان و کمک به فروش قهوه در خارج از کشور وارد عمل شدند. بیش از ۵۰۰۰۰۰ نفر، عمدتاً بومی مکزیک، در مزارع کوچکتر از سه هکتار قهوه تولید می کنند. قهوه مکزیکی به خوبی شناخته نشده است، اما اغلب دارای پروفایل های میوه ای لذت بخش و بدنی سبک تر است. بیش از ده ایالت قهوه تولید می کنند که عمدتاً در جنوب هستند.

در نزدیکی مرز گواتمالا، چیاپاس خانه برخی از بهترین قهوه‌های مکزیک با نت‌هایی از شکلات و آجیل است. قهوه های خوب وراکروز اغلب دارای نت هایی از انواع توت ها هستند. در Oaxaca، پرورش دهندگان از تکنیک های کشاورزی سنتی استفاده می کنند که در دهه های اخیر تغییر چندانی نکرده است.

شیوع زنگ برگ قهوه که در سال ۲۰۱۱ آمریکای مرکزی را تحت تأثیر قرار داد به مکزیک رحم نکرد. تولید نصف شد. اکنون مکزیک با ۶۰ درصد تولید جهان بزرگترین تولیدکننده قهوه ارگانیک در جهان است.

1 دیدگاه برای “۱۲ کشور برتر صادارت قهوه ۲۰۲۲

  1. اشتراک‌ها: 10 حقیقت جالب قهوه - حقایقی که شاید شما هم اونها رو بدونید اما برای شما کاربردی و جالب باشن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

پشتیبانی قهوه گرام

×