آشنایی با قهوه گواتمالا

قهوه گواتمالا در آمریکای مرکزی یکی از بهترین قهوه های تک خاستگاه

دان قهوه گواتمالا

دان قهوه که در کشور گواتمالا رشد میکنه معمولا دارای نت های شکلاتی و کاکائویی هستند. بادی یا غلظتی که شما با چشیدن قهوه گواتمالا داخل دهانتون احساس میکنید، سنگینه. معمولا قهوه های آمریکای مرکزی همین طعم و مزه رو دارند.

اما قهوه سبز یا گیلاس قهوه که در مناطق کشت قهوه آتیتلان و آنتیگوا در ارتفاعات مرکزی کشور رشد می‌کنند، عطر و گل یاس دارد. این یعنی اسیدیته بالاتری داره و شما احساس ترشی بیشتری در فنجان نهایی خود احساس میکنید.

اطلاعات کلی قهوه گواتمالا

  • ارتفاع رشد: ۱۲۰۰ – ۱۷۰۰ متر از سطح دریا
  • انواع عربیکا: Bourbon، Typica، Catuai، Caturra
  • دوره برداشت: فروردین – خرداد
  • فرآیند آسیاب: شسته شده، خشک شده در آفتاب
  • رایحه: گل، مرکبات
  • طعم: شکلاتی، شیرین، آجیلی (کمی)
  • بادی یا غلظت: کامل، زیاد
  • اسیدیته یا ترشی : کم ، دلپذیر

برخی از بررسی‌های نشان میدهند که در میان قهوه‌هایی که در مناطق کوهستانی در سواحل دریای کارائیب (مانند Huehuetenango و Coban) یا در سواحل اقیانوس آرام (مثلاً San Marcos) رشد می‌کنند، اسیدیته کمتری دارند و طعم های شکلاتی و کاکائویی دارند.

بهترین قهوه های اسپرسو

۳۴۱,۰۰۰ تومان۵۹۶,۰۰۰ تومان
۲۷۲,۰۰۰ تومان۴۷۸,۰۰۰ تومان
۴۶۴,۰۰۰ تومان۸۰۳,۰۰۰ تومان

برشته کاری درکاپی

قهوه ترکیبی صبحانه درکاپی

۳۴۶,۰۰۰ تومان۵۸۷,۰۰۰ تومان

مناطق رشت قهوه گواتمالا

مناطق یا منطقه در حال رشد گواتمالا شامل فلات فرایجانس، آنتیگوا، هایلند هوهوتنانگو، جنگل های بارانی کوبان، آتشفشان سن مارکوس، نوئو اورینته و آتیتلان هستند. این مناطق برای رشد قهوه عالی هستند و به صورت مختصر و مفید آنها را بررسی میکنیم. قهوه عربیکا در این مناطق بیشترین درصد تولید دارد و اکثر تولیدات گواتمالا دان عربیکاست.

آنتیگوا

یکی از بهترین قهوه‌های گواتمالا، گواتمالا آنتیگوا است که به دلیل طعم پیچیده و طعم کاکائویی و شکلاتی منحصر به فرد است.

آنتیگوا دارای کیفیت میانه و متوسط است و از ویژگی هاش میشه به غلطت دهانی بالا  (سنگین تر از قهوه معمولی آمریکای مرکزی) و طعم تند است که اغلب بسیار غنی و حتی مخملی است. خاک در منطقه آنتیگوا آتش فشانی و غنی از مواد معدنی است.دره ای که توسط سه آتشفشان احاطه شده است. همین باعث میشود که یک محیط عالی برای رشد قهوه باشد. قهوه‌های آنتیگوا گواتمالا، در ارتفاعات ۱۴۰۰ تا ۱۷۰۰ متر رشد می‌کنند، جایی که دما بین ۱۹ تا ۲۲ سانتی‌گراد است. میزان بارندگی در این منطقه معمولاً بین ۸۰۰ میلی متر تا ۱۲۰۰ میلی متر در سال با رطوبت نسبتاً ثابت در حدود ۶۵ درصد است.

این قهوه‌ها طعم منحصربفرد خود را به‌خوبی در قهوه‌ای تیره و حتی یکنواخت اسپرسو حفظ می‌کنند.

کوبان

یکی دیگر از قهوه‌های گواتمالا کوبان است که در شمال مرکزی گواتمالا واقع شده است. دارای کیفیت‌های معمولی هستند که شامل بادی یا غلظت عالی، با طعمی غنی و تند، اسیدیته یا ترشی میوه‌ای کم، اغلب با طعم های گلی و رایحه‌ای بی نظیر هستند.

هوهوتنانگو

قهوه Huehuetenango گواتمالا طعمی لطیف و ملایم در عین حال پیچیده و جالب دارد. Huehuetenango با طعم‌های میوه‌ای متمایز و لطیف، بادی کم، رایحه گلی شیرین و یک طعم دلپذیر دارد که شما هرگز فراموش نخواهید کرد.

قهوه Huehuetenango در مناطق مرتفع شمال گواتمالا رشد می کند، منطقه ای که برخی از بهترین قهوه های گواتمالا را تولید می کند.

نوئو اورینته

منطقه کشت قهوه Nuevo Oriente در شرق گواتمالا در امتداد مرز هندوراس واقع شده است. آب و هوای ایده آل و خاک های رسی و آتشفشانی منجر به تولید قهوه با کیفیت بالا شده است. از ویژگی های این قهوه میتونیم به اسیدیته متوسط و بادی یا غلظت خوب یاد می شود.

قهوه Nuevo Oriente در ارتفاعات ۱۳۰۰ تا ۱۷۰۰ متر از سطح دریا رشد می کند که میانگین بارندگی آن سالانه ۱۹۰۰ میلی متر است. دما در این منطقه بین ۱۸ تا ۲۵ درجه سانتیگراد (۶۴ تا ۷۷ درجه فارنهایت) است. گیلاس قهوه در تابستان برداشت میشود.

آتیتلان

منطقه کشت قهوه آتیتلان به وسیله دریاچه آتیتلان در گواتمالا را در نزدیکی سه کوه آتشفشانی و نزدیک اقیانوس آرام احاطه شده. این منطقه در تمام طول سال بارندگی فراوانی دارد و به طور میانگین در هر ماه بیش از ۵۰ میلی متر باران می بارد. خاک آتشفشانی سرشار از مواد غنی است و شما بدون نیاز به کود شیمیایی میتوانید یک محصول عالی داشته باشید. به همین دلیل اکثر قهوه های این کشور به قهوه ارگانیک مشهور هستند.

قهوه های منطقه آتیتلان به خاطر بادی یا غلظت بالا، اسیدیته یا میزان ترشی تند یا گلی و طعم غنی و معطر خود شناخته می شوند. گیلاس قهوه این منطقه در تابستان برداشت میشود.

قهوه آتیتلان در ارتفاعات از ۱۲۰۰ متر تا ۱۷۰۰ بالاتر از سطح دریا رشد می کند. که در این منطقه بیماری ها و آفات قهوه مشکلات بسیار کمی را ایجاد می کنند و سطح رطوبت حدود ۷۵٪ است. بیشتر مزارع قهوه حدود ۱۲ هکتار وسعت دارند.

بوته های قهوه منطقه آتیتلان معمولاً به جای کودهای شیمیایی با مواد آلی تقویت می شوند. برخی از کشاورزان از آب دریاچه آتیتلان در هنگام فرآوری مرطوب یا پردازش خیس گیلاس قهوه استفاده می کنند و سپس دانه های قهوه را در آفتاب خشک می کنند.

فلات فریجانس

فلات فرایجانس یک منطقه کشت قهوه در گواتمالا در منطقه کوهستانی شمال دریاچه آماتیتلان است. این کوه ها دره ارمیتا، محل شهر گواتمالا را احاطه کرده اند.

قهوه در فلات فرایجانس در ارتفاعات ۱۲۰۰ متری تا ۱۵۰۰ متری از سطح دریا کاشته می شود و میانگین دمای آن در تمام سال حدود ۲۲ درجه سانتیگراد با بارندگی سالانه حدود ۱۵۰۰ میلی متر و رطوبت نسبی حدود ۶۰ درصد است.

خاک مملو از مواد معدنی، که سرشار از پتاسیم است، به دلیل فعالیت آتشفشانی Volcan de Pacaya از ذخایر خاکستر زیادی برخوردار است. یکی از مهمترین دلایل برای غلظت طعمی بالای این قهوه همین خاکستر آتشفشان است.

خاک و آب و هوای ایده‌آل فلات فرایجانس، ابعث ایجاد قهوه درجه یک میشود. قهوه‌هایی که در فلات فرایجانس رشد می‌کنند به‌خاطر غلظت بالا، اسیدیته متمایز و عطر ملایم خود شناخته می‌شوند. کیفیت قهوه های کشت شده در این منطقه با قهوه آنتیگوا گواتمالا برابری میکند.

آتشفشان سن مارکوس

Volcan San Marcos مرطوب ترین و گرم ترین منطقه کشت قهوه در گواتمالا است و همچنین اولین منطقه ای است که هر ساله گیاه قهوه تولید می کند. برداشت گیلاس قهوه در تابستان شروع میشود.

این قهوه در ارتفاعات بین ۱۲۰۰ تا ۱۸۰۰ متر بالاتر از سطح دریا رشد می کند که میانگین بارندگی سالانه حدود ۴۵۰۰ میلی متر است، و میانگین رطوبت حدود ۷۵٪ دارد. رطوبت بالا به دلیل مجاورت با اقیانوس آرام است.

جمع بندی

به طور کلی قهوه های آمریکای مرکزی به خصوص قهوه گواتمالا طعم های شکلاتی و کاکائویی دارد. این قهوه ها به دلیل اینکه اکثرا در خاک آتشفشانی و غنی کشت میشود، قهوه ارگانیک به حساب می‌آیند. خاک آتش فشان به دلیل اینکه در خود مقدار زیادی خاکستر و مواد معدنی دارد، برای کشت و رشد قهوه عالی و مناسب است. شما تا به امروز این قهوه رو امتحان کردین؟ اگه آره خوشحال میشیم با شما در میان بزارین.

منبع : theprimadonnalife

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

پشتیبانی قهوه گرام

×