اسپرسو، ریسترتو یا لانگو

قهوه لانگو یا ریسترتو؟ و تفاوت با اسپرسو

اسپرسو، ریسترتو یا لانگو

در این مقاله میخواهیم یک سری مقایسه بین اسپرسو، ریسترتو یا لانگو برای شما توضیح دهیم.

تفاوت اسپرسو، ریسترتو یا لانگو چیست؟

در بین نوشیدنی‌های بر پایه اسپرسو ، دو نوشیدنی لانگو و ریسترتو بسیار به یکدیگر شبیه هستند و برای برخی این سوال پیش می‌آید که تفاوت اسپرسو ، لانگو و ریسترتو واقعا در چیست . برای پی بردن به این موضوع با ما همراه باشید….

به زبان ساده این سه نوشیدنی از یک نوع قهوه و با یک نوع روش تهیه به دست می‌آیند و تنها تفاوت آنها در میزان و زمان تهیه آنهاست.

ریسترتو، کورتو یا لانگو کدام قوی ترین است؟

برخی افراد آرزو دارند که بتوانند از قهوه شان اندکی انرژی بگیرند، در حالی که برخی دیگر میترسند که خوردن قهوه باعث شمردن گوسفندان در ذهنشان تا سحر شود. همچنین افرادی هستند که باید مصرف کافئین خود را در دوران بارداری محدود کنند، و کسانی که به سادگی نمی خواهند لحظه ای از کافئین فاصله بگیرند. همه ما پس از اینکه با ریسترتو و لانگو آشنا شدیم از به این فکر کرده ایم که کدام یک از همه خوش طعم تر است؟ یا کدام قوی تر است؟

برای پاسخ به این سوال ها ابتدا باید یک سفر کوتاه به مزارع داشته باشیم. در واقع وقتی که شرایط آب و هوایی تغییر کند می تواند به طور قابل توجهی بر مقدار کافئین موجود در قهوه، حتی در هر دو گونه عربیکا یا روبوستا، تأثیر بگذارد. و طبیعتاً مرحله بعدی یعنی روش فراوری قهوه نیز می‌تواند بر وجود این ماده در دانه‌ها تأثیر بگذارد.

برشته کردن، آسیاب کردن و کافئین

هنگامی که انواع مختلف دانه ها به برشته کاری ها می رسند، تحت روش ها و پروسه های محتلف برشته کردن و آسیاب کردن قرار می گیرند که به نوبه خود پیامدهایی بر میزان کافئین قهوه دارد. به ویژه، این تغییر میزان کافئین به درجه ی برشته شدن بستگی دارد. یعنی اگر دانه های قهوه تا زمانی که رنگ خیلی تیره ای به خود بگیرند، تفت داده شوند، این می تواند میزان کافئین را کاهش دهد. در عوض، آسیاب کردن قهوه تا ذرات خیلی ریز، آن قهوه را قوی‌تر و گیرا تر می‌کند. زیرا به این ترتیب وقتی آب از ذرات قهوه عبور می‌کند، مواد موجود در قهوه ی آسیاب شده راحت‌تر عصاره گیری می‌شوند.

کدام قهوه حاوی بیشترین کافئین است؟

جدا از شرایط آب و هوایی و فرآیندی که برای تهیه دانه ها استفاده می شود، نحوه درست کردن و عصاره گیری اسپرسو می تواند محتوای کافئین موجود در آن را به میزان قابل توجهی تغییر دهد. بیایید ببینیم چگونه. قبل از شروع مطلب خوبه که بدونید ما انواع قهوه ها رو توی فروشگاهمون داریم. میتونید از طبق صفحه اصلی ما یا اسلایدر زیر اونا رو تهیه کنید.

محصولات پیشنهادی لم

انواع قهوه اسپرسو

در واقع طرفداران قهوه فک میکنن شما با دستگاه اسپرسوساز فقط میتونید یک نمونه قهوه درست کنید. اما واقعیت اینکه بسته به میزان آب و زمان عصاره گیری شما میتونید ریسترتو و لانگو هم درست کنید.

شاید نشه اسمش رو یک اختراع بزاریم اما این نوشیدنی ها کاملا با اسپرسو متفاوت هستند. از لحاظ طعمی قهوه ریسترتو اسیدیته و طعم های میوه ای تری داره. اما قهوه لانگو تلخی بیشتر و کافئین بالاتری داره. ادامه مطلب این موضوعات رو بهتر با هم بررسی میکنیم.

قهوه ریسترتو چیست؟

یک ریسترتو به طور متوسط ​​حدود ۱۵ تا ۲۵ میلی لیتر مایع قهوه دارد. غلظت بالا و حجم کم این قهوه باعث ایجاد این باور عمومی شده است که قهوه ریسترتو به شدت و بی اندازه قوی است. اما این باور عمومی میتواند به دور از حقیقت باشد. در واقع دقیقا برعکس است. این قهوه سبک ترین نوع قهوه است زیرا قهوه و آب مدت زمان کمی را با هم در تماس بوده اند و این مدت زمان کم نمیتواند مواد و کافئین موجود در قهوه را به طور کامل یا حتی زیاد آزاد کند. پس ریسترتو  حاوی کمترین مقدار کافئین است.

قهوه کورتو

قهوه کورتو یک اسپرسوی معمولی است که حدود ۳۰-۵۰ میلی لیتر حجم  در یک فنجان دارد. مقدار کافئین آن بین ۳۰ تا ۶۰ میلی گرم است که بسته به اینکه با استفاده از موکا پات یا دستگاه اسپرسوساز درست شده باشد متغیر است.

قهوه لانگو

مانند امریکانو ی کلاسیک، قهوه لانگو دارای غلظت بسیار کمتری نسبت به کورتو و ریسترتو میباشد. این نوشیدنی تقریباً ۱۳۰-۱۷۰ میلی لیتر است. برای افرادی که به قهوه هایی با مقدار کافئین بالا علاقه مند هستند، مشخصه ای که اغلب گمراه کننده است طعم تلخ قهوه است. بسیاری تصور می کنند که طعم ترش مانند یا اسیدیته و شیرین نشانه یک نوشیدنی ملایم تر است.اما مقدار بیشتر آب موجود در هر فنجان قهوه به این معنی است که میزان کافئین بیشتری، یعنی بین ۷۰ تا ۱۲۰ میلی گرم عصاره گیری می شود. بنابراین، هر روش دم آوری قهوه ای که در آن قهوه و آب مدت زمان طولانی تری را با هم در تماس باشند، قوی ترین نوع است.

تفاوت لانگو و امریکانو

عموم مردم فکر میکنن این دو نوشیدنی یکسان هستند، اما کاملا متفاوت اند. دلیل این تفاوت زمان اضافه کردن آب به قهوه است. یعنی هر دو پایه اصلی اسپرسو به همراه مقدار بیشتری آب هستند. اما در لانگو شما زمان عصاره گیری اسپرسو رو بیشتر میکنین و به آب و قهوه زمان بیشتری برای تماس میدید.

اما در آمریکانو شما عصاره گیری اسپرسو خودتون رو انجام میدید و در پایان مقداری آب به روی اون میریزید. البته هر کدوم از این قهوه ها داستان شکل گیری متفاوتی دارند که در ادامه به اون ها میپردازیم.

داستان قهوه آمریکانو

جالبه بدونید این نوع نوشیدنی در زمان جنگ جهانی اول بود که آمریکایی ها به کمک فرانسوی ها به این کشور وارد شدند. وقتی سربازان آمریکایی دیدند که فرانسوی ها قهوه میخورن، دوست داشتند اون رو امتحان کنند. اما بعد از امتحان کردنش متوجه شدند که بسیار قوی و مناسب ذائقه اونا نیست.

یکی از سربازها ایده جالبی به ذهنش رسید اون مقداری آب رو روی اسپرسو ریخت و متوجه شد، مشخصات طعمی قهوه اسپرسو کاملا عوض شد. دیگه خبری از تلخی بیش از حد نبود و به اون اندازه قوی نبود. طعم و بافت سبک تری داشت. پس به همه کسانی که اونجا بودند معرفیش کرد. از اون زمان این قهوه نام آمریکانو رو همراه خودش یدک میکشه و هنوز هم یک نوشیدنی محبوب در سراسر دنیا و مخصوصا آمریکاست. حالا وقتشه که به داستان لانگو بپردازیم.

داستان قهوه لانگو

زمانی که قهوه سازهای اسپرسو یا اسپرسوساز ها برای اولین بار در ایتالیا اختراع شدند، همه درباره قهوه هیجان زده بودند. راجع به چی؟ خامه یا کف روی اسپرسو؛ چون که هیج نوشیدنی دیگه ای وجود نداشت که حالت فوم و خامه ای روی خودش داشته باشه، همه عاشق قهوه اسپرسو شده بودن.

دستگاه های اسپرسوی مختلفی با شعارهای متفاوت به بازار وارد میشدند و همه دوست داشتند خامه بهتری از اسپرسوساز خودشون بگیرن. این کار رو با قهوه های متفاوت انجام میدادن. از اونجایی که قهوه عربیکا و روبوستا تفاوت زیادی از لحاظ کف یا خامه روی اسپرسو داشتن، باریستاهای اون زمان روش های متفاوتی رو هم امتحان میکردن. اما نتایجی که به دست میاوردن کاملا تجربی بود و از بین میرفت.

تمپ و لول کردن قهوه در اون زمان وجود نداشت و نتایج کاملا متفاوت بود. برای یک دست کردن نتایج معمولا سازنده های دستگاه، زمان عصاره گیری رو به کافه ها اطلاع میدادن. این برای درست کردن یک اسپرسوی ایتالیایی کافی نبود، اما کمی میتونستند استانداردهای اون زمان رو رعایت کنند.

یک باریستای کنجکاو با عصاره گیری غیر معمول خودش تونسته بود نظر تعدادی رو جلب کنه. وقتی ازش فرمول جادویی فومش رو میپرسیدن چیزی نمیگفت. قهوه اون فوم یا کرمای بیشتری داشت و هیچکس نمیدونست چطوری به این نوشیدنی میرسه. آخه همه چیز به نظر نرمال میرسید. قهوه همون قهوه ای بود که همه استفاده میکردن و دستگاه هم همون دستگاهی بود که در تمام کافه های مشهور اون زمان ایتالیا وجود داشت.

یک شخص باهوش و پولدار فرانسوی تونست اون باریستا رو قانع کنه در ازای پرداخت مقداری پول فرمول خودش بهش بفروشه.

زمان بیشتر دوست من؛ زمان

توی جلسه بعد از اینکه پول رو دریافت کرد. گفت راز فرمول من زمانه دوست من. من مثل بقیه از فرمول روی دستگاه استفاده میکنم اما به اندازه  ۵ بار کوبیدن پام روی زمین بیشتر صبر میکنم.

این برای تمام نوشیدنی های امروزی و حتی نسل سوم هم برقراره. زمان بیشتر یا کمتر نقش مهمی در تعیین طعم و نوشیدنی شما داره. حتی یک ثانیه عصاره گیری بیشتر در هم دستگاه دم آوری میتونه باعث ایجاد تلخی و یا حتی عوض شدن طعم قهوه شما بشه. انواع مختلف نوشیدنی برپایه همین مفهوم زمان و قهوه به صورت کلی با هم ارتباط نزدیکی دارند.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم نوشیدنی هایی که برپایه قهوه اسپرسو هستند رو توضیح بدیم و تفاوت اسپرسو، ریسترتو یا لانگو را شرح دهیم. کمی از داستان های هر کدوم برای شما توضیح دادیم و سعی کردیم مفهوم زمان عصاره گیری قهوه رو با ذکر مثال شرح بدیم. زمان در عصاره گیری قهوه همزمان دوست و دشمن شماست و میتونه طعم قهوه شما رو خراب یا بد کنه؛ عین نمک داخل غذا. راستی میدونید میتونید با اضافه کردن نمک به قهوه مقداری تلخی قهوه رو کم کنید. اونو توی یه مقاله دیگه بهتون توضیح میدیم. قهوه گرام رو دنبال کنید و اگه دوست داشتید این مطلب رو برای دوستانتون بفرستید.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

پشتیبانی قهوه گرام

×