قهوه لیبریکا

قهوه لیبریکا و داستان اون

گونه های مختلف قهوه

در دنیا بیش از ۱۲۰ گونه شناسایی شده درخت و درختچه قهوه وجود دارد. تولیدکنندگان، تاجران، برشته‌کنندگان، باریستاها و مصرف‌کنندگان عمدتاً با دو گونه عربیکا و روبوستا آشنا هستند. با این حال، گونه سومی بعد از این دو وجود دارد که عمدتاً در جنوب شرقی آسیا رشد می کند نام این گونه قهوه لیبریکا (Coffee Liberica) است.

 اما از نظر تاریخی قهوه ی لیبریکا از کجا می آید؟ چه طعمی دارد؟ آیا محبوب تر خواهد شد؟ قبل از شروع مقاله باید بگیم که ما بهترین قهوه ها و برندها رو در فروشگاهمون داریم. خوشحال میشیم راهنمای خرید قهوه شما باشیم.

داستان قهوه لیبریکا

لیبریکا از کشور لیبریا، واقع در آفریقای غربی سرچشمه گرفته است. با این حال، امروزه بیشتر در جنوب شرقی آسیا اغلب در مالزی و فیلیپین کشت و مصرف می شود. در فیلیپین، قهوه ی لیبریکا بیش از ۷۰ درصد از کل قهوه تولید و توضیع شده در کشور را تشکیل می دهد.

ممکن است قهوه لیبریکا از لیبریا به اتیوپی رفته باشد و از آنجا به خاورمیانه رفته و در نتیجه به جنوب شرقی آسیا سرایت کرده باشد. در آن زمان، اغلب مسلمانان به دلایل مذهبی به مالزی می‌رفتند. همچنین این احتمال وجود دارد که استعمارگران پس از استقرار در لیبریا، گیاهان لیبریکا را با خود به جنوب شرقی آسیا آورده باشند. بیشتر قسمت های جنوب شرقی آسیا، یا توسط فرانسوی ها، هلندی ها یا اسپانیایی ها اشغال شده بود. این مستعمره نشینان اروپایی، قهوه را با خود می آوردند، که سپس بر عادات نوشیدن قهوه در بیشتر مناطق جنوب شرقی آسیا تأثیر گذاشت.

در حالی که جزئیات نحوه ورود لیبریکا به جنوب شرقی آسیا ممکن است نامعلوم و مبهم باشند، تحقیقات نشان می‌دهند که این قهوه در اواخر قرن نوزدهم محبوبیت زیادی را تجربه کرد. این به این دلیل است که در حدود سال ۱۸۹۰، اپیدمی همیلیا واستاتریکس یا زنگ برگ قهوه، بیش از ۹۰ درصد از درختچه های عربیکا را در سراسر جهان نابود کرد. پس از آن، توانایی مقابله در برابر بیماری ها و آفات به یک اولویت برای بسیاری از کشاورزان و تولید کنندگان تبدیل شد. در حالی که بسیاری از تولیدکنندگان در آن زمان به روبوستا روی آوردند، تولیدکنندگان فیلیپینی در عوض به کاشت لیبریکا علاقه مند شدند.

علت انتخاب گیاه قهوه لیبریکا چی بود؟

علت این انتخاب این است که گیاه لیبریکا در برابر همیلیا واستاتریکس بسیار مقاوم‌تر است و همچنین می‌توان آن را راحت‌ تر  از درختچه عربیکا در دماهای بالاتر و ارتفاعات پایین‌تر کشت کرد. علاوه بر این، نفوذ آفات به پوست گیلاس لیبریکا دشوارتر است، زیرا آنها به طور قابل توجهی سفت تر از سایر گونه ها هستند.

نزدیکی فیلیپین و سفر آسان از آن به سایر کشورهای جنوب شرقی آسیا باعث شد که این گونه به سرعت گسترش یابد.

بهترین قهوه های اسپرسو

۱۶۵,۰۰۰ تومان۶۴۰,۰۰۰ تومان
۱۹۱,۰۰۰ تومان
۳۴۱,۰۰۰ تومان۵۹۶,۰۰۰ تومان
۲۷۲,۰۰۰ تومان۴۷۸,۰۰۰ تومان
۴۶۴,۰۰۰ تومان۸۰۳,۰۰۰ تومان

برشته کاری درکاپی

قهوه ترکیبی صبحانه درکاپی

۳۴۶,۰۰۰ تومان۵۸۷,۰۰۰ تومان

ویژگی های گیاه قهوه لیبریکا

گونزالو هرناندز مالک و مدیر یک باغ قهوه در کاستاریکا است که بیش از ۷۰۰ نوع گیاه مختلف قهوه را پرورش می دهد. او توضیح می‌دهد که امروزه، لیبریکا را می‌توان در حال رشد به صورت وحشی در سراسر مناطق گرمسیری آفریقا یافت. او می افزاید: «این یک گیاه قهوه بسیار قوی است. در شرایط این باغ قهوه در جنوب کاستاریکا، به خوبی رشد می کند. ما در لیبریکا چند جهش طبیعی مشاهده کردیم که به صورت خود به خود در این باغ رخ داده است. یک جهش طبیعی در لیبریکا وجود دارد که گیلاس های رسیده آن را به رنگ زرد تبدیل می کند و جهش دیگری گیلاس هایی به رنگ به صورتی تولید میکند».

درختان لیبریکا پنج سال پس از کاشت شروع به بارور شدن می کنند. آنها بلند می شوند و ارتفاع برخی از درختان به ۱۷ متر می رسد که می تواند چیدن گیلاس را دشوار کند. برگ ها و گیلاس ها نیز به طور قابل توجهی بزرگتر از گیاهان عربیکا و روبوستا هستند. پهنای برگ های لیبریکا تا ۳۰ سانتی متر می رسد و گیلاس های این گونه در زمان رسیدن تقریباً دو برابر اندازه دو گونه عربیکا و روبوستا می شوند. علاوه بر این، نسبت مغز به پوست برای لیبریکا حدود ۶۰:۴۰ است، در مقایسه با نسبت ۴۰:۶۰ برای عربیکا و روبوستا. این نه تنها زمان خشک شدن گیلاس لیبریکا را افزایش می دهد، بلکه بر طعم آن نیز تأثیر می گذارد. پاسیتا توضیح می دهد: «از آنجایی که لیبریکا دارای مغز بزرگی است و زمانی که به طور طبیعی خشک و تخمیر می شود، طعم میوه ای میگیرد.

طعم دان لیبریکا چه مزه ای دارد؟

دون لیبریکای فرآوری شده به روش طبیعی نت های لطیف متمایل به طعم میوه ی جک فروت دارد، در حالی که فراوری به روش خیس یا شستن، منجر به تولید طعم های مرکباتی بیشتر یا حتی نت های طعم سنتی مانند شکلات می شود. فراتر از این، سایر ویژگی های قابل توجه طعم لیبریکا شامل طعم شیرینی ثابت است. لیبریکا اغلب به عنوان شیرین تر از عربیکا توصیف می شود. این ممکن است به این دلیل باشد که دانه های لیبریکا متخلخل تر هستند، به این معنی که لوبیا در نهایت قند بیشتری را جذب می کند.

کشاورز قهوه لیبریکا
قهوه لیبریکا مانند عربیکا با وسواس و به صورت دست چین برداشت میشود

قهوه لیبریکای امروزی چه تغییراتی داشته است

حدود ۲۰ سال پیش، لیبریکا کمتر در بازار جهانی قهوه حضور داشت و عمدتاً در قهوه فوری استفاده می شد. پاسیتا می‌گوید: «لیبریکا با روبوستا مخلوط شد، زیرا کشاورزان و تولیدکنندگان خریدار برای آن نداشتند. اغلب، آنها این ترکیب را به تولیدکنندگان قهوه فوری مانند نستله یا کسانی که معمولاً روبوستا می‌خرند، می‌فروشند.»

با این حال، او می افزاید که تلاش ها در اوایل قرن بیست و یکم به محبوبیت این گونه در فیلیپین کمک کرد. «در سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲، ما مبلغی را پرداخت کردیم تا کشاورزان لیبریکا را شناسایی کنند. ما طعم لیبریکا را توصیف کردیم و در برای مردم کاپ تستینگ و نظرسنجی انجام دادیم و بسیاری از مردم در واقع طعم لیبریکا را دوست داشتند.

ما در سال ۲۰۰۵ کتابی درباره آن نوشتیم به نام( باراکو: دون بزرگ. ) او توضیح می‌دهد که لیبریکا ارزش بیشتری نسبت به روبوستای دارد، که منجر به علاقه بیشتر به کاشت این گونه شد.

علاوه بر این، واردات قهوه عربیکا به بخش‌هایی از جنوب شرقی آسیا یعنی مالزی و فیلیپین نمی‌تواند مقرون به صرفه باشد. از آنجایی که لیبریکا به صورت محلی رشد می کند، اغلب به راحتی در دسترس است و بسیار مقرون به صرفه تر است. امروزه لیبریکا در بازار جنوب شرقی آسیا جایگاه محکمی دارد. پاسیتا خاطرنشان می کند که این می تواند تا حدی به دلیل تقاضای ایجاد شده توسط دین و مذهب باشد. او می گوید:«مالزی و اندونزی عمدتاً کشورهای مسلمان هستند. «بعد از نماز،نوشیدن قهوه اغلب بخشی از روتین مسلمانان است. علاوه بر این، در خاورمیانه، لیبریکا نیز بسیار مورد تقاضا است. طعمی میوه‌ای دارد و به راحتی دم می‌شود، تقریباً مانند چای. اغلب آن را با خرما می‌نوشند، به عنوان نوشیدنی بعد از ظهر.»

تفاوت قهوه لیبریکا با عربیکا و روبوستا
تفاوت ظاهری قهوه لیبریکا که در عکس بالا آمده است . دانی که نوک تیز دارد مربوط به لیبریکاست

چه آینده ای در انتظار این قهوه است؟

دیدگاه مردم نسبت به قهوه ی لیبریکا در سرتاسر جهان در حال تغییر و بهبود است. سال گذشته، بورنئو اولین فستیوال قهوه خود را با تمرکز ویژه بر لیبریکا برگزار کرد و حتی یک مسابقه ی برشته کردن لیبریکا داشت.

با این حال، گونزالو خاطرنشان می کند که درست مانند عربیکا، تولید لیبریکای با کیفیت یا تخصصی می تواند سخت باشد. “تنها راه برای غلبه بر مفاهیم منفی مرتبط با لیبریکا این است که دوستداران قهوه تخصصی طعم این قهوه را بچشند. برای اینکه این اتفاق بیفتد، برشته کاری های قهوه تخصصی پیشرفته باید قهوه‌های لیبریکا را که باید تحت پروتکل‌های تخصصی تولید شوند، در کار خود بگنجانند. این ممکن است برای برخی از برشته‌کنندگان و کافه‌هایی به روی موج سوم قهوه تمرکز کرده اند جالب باشد.

برای تولیدکنندگان، لیبریکا دارای طیف گسترده ای از مزایا است. در کنار مقاومت آن در برابر بیماری ها و آفات قهوه لیبریکا در بین سایر محصولات به خوبی رشد می کند.

پاسیتا می گوید: «شما حتی می توانید لیبریکا را در میان سایر درختان میوه بکارید. موز، پاپایا و آناناس به طور خاص با قهوه به خوبی رشد می کنند، بنابراین آنها محصولات همراه خوبی هستند. همچنین بادام زمینی خوب است. زیرا نیتروژن موجود در خاک را تثبیت می کند.

علاوه بر این، با تغییرات آب و هوایی، بسیاری از زمین های مناسب برای رشد گیاهان عربیکا که شرایط دمایی دقیقی دارند غیرقابل استفاده می شوند. تنها گزینه برای تولیدکنندگان در این مناطق، می تواند سرمایه گذاری روی یک محصول قوی تر باشد. لیبریکا حتی ثابت کرده است که در برخی مناطق نسبت به روبوستا مقاوم تر و نبست به شرایط کشت انعطاف پذیر تر است. ریشه آن عمیق تر است و می تواند در انواع مختلفی از خاک رشد کند.

مشخصات متمایز کننده این قهوه

مشخصات منحصر به فرد لیبریکا، انعطاف پذیری بالا و تاریخچه داستانوارش، آن را به یک گزینه جدید و جذاب برای تولید کنندگان و مصرف کنندگان تبدیل کرده است. در عصر مشکلات و نگرانی ها، این می تواند یک فرصت نادر باشد. با این حال، ، باید دید آیا این قهوه به عنوان یک راه حل عمل خواهد کرد یا نه.

جمع بندی

به طور کلی قهوه لیبریکا (Coffee Liberica) محبوبیت زیادی نتونست کسب کنه. شاید زیر سایه تولیدات عربیکا و روبوستا که اجازه ندادن کسی متوجه مزایا و ویژگی های لیبریکا بشه، روزی ما اسم قهوه لیبریکا رو در کافه ها و هتل ها ببینیم. لیبریکا میتونه یک انتخاب عالی برای کشاورزان و حتی سرو باشه که شاید در قیمت نتونه با روبوستا رقابت کنه. نظر شما چیه؟ تا حالا جایی رو دیدید که قهوه ای به اسم لیبریکا سرو کنه؟ به ما از تجربه خودتون بگید.

منبع

2 دیدگاه برای “قهوه لیبریکا

    • بهنام امینی گفته:

      با سلام
      به دلیل اینکه عربیکا و روبوستا شهرت بیشتری داشتند و مزایای قهوه لیبریکا در بازار تجاری به چشم نیومدن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

پشتیبانی قهوه گرام

×