راهنمای انتخاب قهوه با کیفیت

قهوه با کیفیت و راهنمای خرید یک قهوه خوب

راهنمای انتخاب قهوه

لذت خرید قهوه با داشتن اطلاعات

شما می دانید چگونه قهوه بخرید. اما آنچه که مطلب امروز درباره آن است به شما کمک می کند در دنیای قهوه راحت تر، لذت بخش تر، با اشتباهات کمتر کاوش کنید. اگر قهوه ای را پیدا کرده اید که دوست دارید، چه یک روستر قهوه، یا یک برند قهوه، عالی است. ما نمی خواهیم که شما از نوشیدن آن دست بکشید. ما امروز به شما نمی گوییم چه بنوشید. اما بخشی از لذت قهوه نوشیدن، لذت از تنوع طعم است و هر چیزی که اکنون از آن لذت می برید، ما فکر می کنیم چیزی وجود دارد که شما می توانید از ان بیشتر لذت ببرید.

برای پیدا کردن قهوه ای بهتر نیازی به ازمایش هایی بر پایه بخت و اقبال نیست. یا به عبارتی قرار نیست که یک قهوه را به خاطر بسته بندی زیبا و جذابش انتخاب کنیم و بعد از اینکه کمی از ان را چشیدیم از قهوه متنفر شویم. هدف مقاله امروز این است که شما را به سمتی سوق دهیم که قهوه هایی را انتخاب کنید که به احتمال زیاد مورد پسند سلیقه شما خواهند بود، و از قهوه هایی که واقعا از انها متنفر خواهید شد دوری کنید.  ما این را به سه بخش تقسیم می کنیم. قسمت اول قوانین طلایی خرید قهوه است؛

قسمت دوم از کجا قهوه بخریم ومزایا و معایب هر کدام. و سپس قسمت سوم در مورد اطلاعات روی یک پاکت قهوه خواهد بود، اطلاعات نوشته شده بر روی برچسب پاکت قهوه. آنها سعی دارند به ما چه بگویند؟ چگونه این اطلاعات را با سلیقه خود مطابقت می دهید؟ در ادامه به این موضوع میپردازیم.هم چنین برای خرید قهوه میتونید از طریق این لینک افدام کنید یا از بخش زیر یک قهوه با کیفیت با طعم عالی با چند کلیک خریداری کنید.

محصولات پیشنهادی لم

قوانین طلایی برای خرید قهوه

قهوه تازه

 اولین موردی که احتمالاً می شناسید، خریدن قهوه ی تازه است. اما منظورمان از تازه دقیقا چیست؟ کیفیت قهوه، پس از برشته شدن و با گذشت زمان، یک روند نزولی را طی میکند. مواد معطر خود را از دست می دهد. آنها به نوعی در جو شناور می شوند و همچنین طعم های ناخوشایندی ایجاد می کنند؛ قهوه کهنه می شود و شروع به اکسید شدن میکند. این دانه ها برای مدت زمان بسیار طولانی فاسد نمیشوند.

پاکت های قهوه به طور عمده به دو روش تاریخ میخورند. قهوه های تخصصی که معمولا به شما یک تاریخ روست ارائه میکنند که قهوه در ان تاریخ برشته شده است و این تاریخ برشته کاری میتواند به شما بگوید که چه قدر قهوه تازه است.

اما یکی از چیزهایی که دنیای قهوه را گیج کننده اما جالب میکند این است که همیشه قهوه ی تازه تر قهوه ی بهتری نیست! وقتی قهوه برشته می شود، مقدار زیادی CO2 از ان خارج می شود. به همین دلیل است که هر کیسه ی قهوه دارای سوپاپ قهوه است که می توانید گازش را خالی کنید. به ویژه اسپرسو. وقتی صحبت از اسپرسو می‌شود، قهوه تازه تر همیشه بهتر نیست. زیرا در دانه های قهوه تازه CO2 بسیار زیادی وجود دارد، وقتی سعی می کنید آنها را در اسپرسو ساز استفاده کنید گاز زیادی در یک محیط تحت فشار جمع می شود و می تواند فرآیند دم کردن را مختل کند.

دم کردن قهوه

دم کردن قهوه تازه برشته شده سخت تر است و بسیاری از روستر ها و باریستا ها ترجیح میدهند که به مدت ۷ تا ۱۰ روز به قهوه استراحت دهند. گاهی اوقات دو هفته گاهی بیشتر؛ تا دم کردن قهوه برای اسپرسو کمی آسان تر شود. رای دم کردن قهوه با استفاده از روش هایی که از فیلتر استفاده میشود، یک یا دو روز استراحت کافی است. از آن نقطه به بعد دم کردن بسیار آسان است. اما بهترین زمان برای دم کردن قهوه به کمک روش های فیلتر دار مانند v60، کمکس، سایفون و… بین یک تا شش هفته پس از برشته کردن قهوه است.

دون قهوه

مورد بعدی انتخاب کردن بین دون قهوه و قهوه ی اسیاب شده است. پیشنهاد قهوه گرام همیشه دان قهوه است. اولین دلیل این پیشنهاد این است که دون قهوه نسبت به قهوه ی آسیاب شده مقرون به صرفه تر است. قهوه ی آسیاب شده در یک پاکت دارای محافظ بسته بندی میکنند، اما هنگامی که کیسه را باز میکنید و هوا وارد ان میشود، ممکن دو تا سه روز زمان داشته باشید تا از ان در بهترین حالت لذت ببرید.

البته بعد از این مدت هم قهوه قابل نوشیدن خواهد بود اما همانطور که بالاتر درباره اکسید شدن قهوه توضیح دادیم، شما ان قهوه ای را که برای آن مبلغی را پرداخت کرده اید دریافت نمی کنید. دون قهوه ی کامل عمر بیشتری خواهد داشت و وقتی که ان را اسیاب میکنید مدت زمان بیشتری برای مصرف در اختیار خواهید داشت. پس خریدن دون قهوه ی کامل، مقرون به صرفه تر و بهتر است. باور کنید آسیاب کردن قهوه یکی از بزرگترین لذت های زندگیتان خواهد شد!

مبدأ قهوه

تا جایی که می توانید قهوه ای با مبدا مشخص خریداری کنید. این مبدا ممکن است یک مزرعه واحد باشد، ممکن است یک تعاونی از کشاورزان باشد، ممکن است در برخی موارد یک منطقه باشد. اما از نظر تاریخی قهوه فقط بر اساس کشور مبدا فروخته می شد. برای مثال شما وارد قهوه فروشی ای میشوید و یکی از قهوه های داخل قفسه را انتخاب میکنید و فروشنده به شما میگوید که این قهوه کلمبیاست. کافی نیست مگر نه؟ شما اطلاعات بیشتری میخواهید تا بتوانید قهوه خود را انتخاب کنید. واقعاً چیز زیادی در مورد طعم آن به شما نمی گوید. تقریباً در هر منشا طعم، سبک، تنوع بسیار زیادی وجود دارد، بنابراین دانستن اینکه قهوه شما از کدام کشور است، برای شما مفید نیست. کمی مفید است، اما آنقدرها هم مفید نیست.

اگر نمی توانید بگویید که یک قهوه از کجای یک کشور آمده است این قهوه از یک منشا مشخص نیست. و احتمالا مخلوطی است از قهوه های سرتاسر یک کشور که معمولا از کیفیت خوبی برخوردار نیستند. تکنیک تشخیص قهوه هایی که مبدشان مشخص است این است که افزودن قابلیت ردیابی به قهوه و جدا نگه داشتن آن از مزرعه یا تعاونی، برای توزیع کننده هزینه هایی دارد. بنابراین این پروسه هزینه هایی را به آن قهوه اضافه می کند. و این کار فقط در شرایطی انجام می شود که قهوه از نظر طعم و کیفیت آن به اندازه کافی خوب باشد تا ارزش این هزینه هارا داشته باشد.

هیچ فایده ای ندارد که قهوه ای را که طعم خیلی خوبی ندارد در تمام طول مسیر قابل ردیابی نگه دارید زیرا ارزش لازم برای بازگشت سرمایه را ندارد. به همین دلیل است که ما فکر می کنیم ردیابی، تکنیک کوچکی برای ارزیابی کیفیت قهوه است. نمی‌خواهیم به شما بگویم که چقدر برای قهوه هزینه کنید، اما می‌توانیم بگوییم که هزینه‌های حساب شده ی بیشتر باعث می‌شود که به طور کلی قهوه با کیفیت‌تر و طعم بهتری داشته باشید. بنابراین بدیهی است که شما را تشویق می کنیم که کمی روی قهوه ای که می نوشید سرمایه گذاری کنید.

فصل برداشت قهوه

نکته آخر کمی حرفه ای تر اما پیشنهادی است و برای دوستداران واقعی قهوه است که دوست دارند کوچک ترین فاکتور ها را برای خرید قهوه رعایت کنند. اما این نکته شاید به نوعی پیچیده باشد، و آن خرید  قهوه فصلی است. کشور های مختلف در سراسر جهان قهوه را در فصول مختلف برداشت میکنند. این بدین معناست که قهوه خام در فصول مختلف سال به کشور های مصرف کننده میرسد. ماندگاری قهوه خام به طور کلی بیشتر از قهوه برشته شده است. و یک روستر ممکن است یک قهوه خام را از چند هفته تا هشت ماه نگهداری کند.

البته این سیستم برای ۵۰ سال پیش و قبل تر کمی متفاوت بوده است. بدین ترتیب که روستر ها در طول سال از یک قهوه استفاده میکردند. برای مثال آنها  قهوه ی گواتمالا را در ۱۲ ماه سال برشته و پخش میکردند. اگرچه برای سه، چهار، گاهی پنج ماه، آن قهوه خیلی خوب نبود، زیرا قهوه خامی که رست و پخش میشد کمی قدیمی بود. من قصد ندارم که از شما بخواهم که به زمان کشت و برداشت در کشور های مختلف توجه کنید یا تاریخ حمل و نقل و نقل. اما به دنبال خرید از مکان هایی باشید که عرضه شان به طور منظم تغییر میکند.

پس اگر فروشگاه های قهوه  اغلب محصولات مختلفی در قفسه ها داشته باشد شاید در اول کمی نا امیدکننده باشد اما در واقع چیز خوبی است. این بدین معناست که قهوه مدت زمان زیادی را برشته نبوده اند و خوب و تازه اند و شما بهترین تجربه ممکن را خواهید داشت.

از کجا قهوه بخریم

حالا بیایید درباره اینکه از کجا قهوه بخریم صحبت کنیم. برای این میخواهیم بگوییم که سه نوع مکان برای خرید قهوه وجود دارد. اولین جا برای خرید قهوه همان اولین جایی است که به ذهن همه میرسد، یعنی سوپر مارکت. دومین جا میتواند یک کافه یا فروشگاه قهوه باشد که در خیابان میبینید. و سومین گزینه برای خرید قهوه، خرید انلاین میباشد. ما باید هر یک از این ها را بررسی کنیم زیرا اینها بر گزینه های شما و روشی که باید در آن مکان ها خرید کنید تأثیر می گذارد. پس بیایید با سوپرمارکت شروع کنیم.

 

سوپر مارکت

 چند مزیت بزرگ دارد. اولا، برای اکثر مردم، فوق العاده راحت است. آنها اغلب به صورت آنلاین از سوپرمارکت بازدید می کنند یا از سوپرمارکت خرید می کنند یا سوپرمارکت رفتن بخشی از هفته شماست. این بخشی از روتین روزانه شماست و ثانیاً، چیزهای آنجا معمولاً ارزان تر هستند. معمولاً محصولات موجود در سوپرمارکت به همان اندازه ارزان هستند که احتمالاً در هر کجا هستند.

این خبر خوب است. خبر بد اینجاست. که سوپر مارکت ها با قهوه مانند غذای تازه برخورد نمیکنند. آنها نمی خواهند شما به زمان برشته شدن قهوه فکر کنید زیرا ممکن است کیسه ای را بردارید و فکر کنید: ” این قهوه دو ماهه است.” به همین دلیل است که کیسه های قهوه در سوپر مارکت ها تاریخی دارند به نام best before date. بست بیفور دیت یعنی این قهوه تا قبل از این تاریخ قابل استفاده است و بعد از اینکه به این تاریخ رسید کیفیت قهوه شروع به کاهش میکند.

اما اگر آنها بجای تاریخ برشته کاری به شما بست بیفور دیت را بدهند، خوب ممکن است فکر کنید، “من ۱۰ ماه فرصت دارم تا از این محصول استفاده کنم.” روش کار سوپر مارکت ها به این صورت است که از یک تامین کننده خرید میکنند و قهوه از سمت تامین کننده به یک مرکز توزیع میرود و بعد از ان به سوپر مارکت ها روانه میشود و در قفسه ها چیده میشوند. و شاید ماه ها طول بکشد تا به فروش برسند. اما اگر قهوه ی شناخته شده از یک روستری معتبر در قفسه ها وجود داشته باشد می‌توانید قهوه‌های قابل ردیابی با کیفیت خوب را در آنجا بخرید، قهوه‌های خوب برشته شده‌ای که می‌توانیم بگوییم قهوه‌های خوبی هستند، قطعا ارزش نوشیدن دارند، اما بدانید که بسیار بعید است که قهوه ی تازه ای از سوپر مارکت خریداری کنید.

کافه ها و فروشگاه های قهوه

کافه ها مزایای زیادی دارند. اول اینکه ما مرتبا به انها به دلایل کاری یا صحبت کردن با دوستان و گاهی به تنهایی برای لذت بردن از قهوه مان به انجا مراجعه میکنیم. دوم اینکه فرصت برای گفت و گو مشورت وجود دارد. میتوانید با کسی صحبت کنید و بگویید من از این نوع قهوه را دوست دارم، این برندی است که من دوست دارم، یا این تجربه ای است که من داشتم و دوست داشتم، چه چیزی را برای من توصیه کنید؟ و یک کافه خوب میتواند به شما کمک کند. اکنون از نظر تازگی، محصول آنها معمولاً بسیار تازه خواهد بود. ممکن است تازگی ان به اندازه تازگی خرید قهوه آنلاین نباشد ولی در عرض یک ثانیه قهوه مان در دستمان خواهد بود. تازه است، آماده دم کردن است و می توانید آن را به خانه ببرید و یک فنجان قهوه خوشمزه بخورید.

خرید انلاین قهوه

خرید آنلاین بیشترین تنوع را به شما می دهد. اغلب در قیمت با دیگر روستری ها رقابت دارند. شما مستقیماً از یک روستر خرید می‌کنید و این بدان معناست که در بسیاری از موارد، نه در همه موارد، انها قهوه شما را پس از دریافت سفارش شما برشته می‌کنند و اغلب در همان روز آن را ارسال می‌کنند. و سه یا چهار روز پس از برشته شدن، فوق العاده تازه به دست شما میرسند. اما همانطور که گفتیم، تازه تر همیشه بهتر نیست. اگر به نوعی مدت زمان تازگی را مدیریت می کنید و می دانید، تقریباً یک هفته از این روست گذشته و در فروشگاه انلاین باقی مانده است، زمان بسیار خوبی برای خرید آنلاین است.

می دانید، این تصمیم خوبی است و تا وقتی که به دست شما میرسد، به خوبی استراحت می کند. قهوه درب منزل به دست شما میرسد که کار بزرگی است. با استفاده از سرویس اشتراک که بعضی از روستری ها این قابلیت را به سایت خود اضافه کرده اند، شما میتوانید ماهانه قهوه مورد علاقه خود را درب منزل دریافت کنید.

خرید قهوه های فول کافئین

برچسب قهوه

حالا به بخش سوم برویم، جایی که برچسب یک کیسه قهوه را رمزگشایی می کنیم. برچسب های پشت یک پاکت قهوه و اطلاعات رویشان چه چیزی را به ما ارائه میکنند؟ فکر کنید به یک فروشگاه قهوه بزرگ رفته اید و یک دیوار پر از قفسه وجود دارد و هر قفسه پر از پاکت های مختلف قهوه است که روی هر پاکت قهوه یک برچسب پر از اطلاعات درمورد قهوه است. ایا همین یک پاکتی که برداشته اید را دوست خواهید داشت؟ اولین فاکتوری که روی برچسب قهوه درج شده است و شما باید به ان توجه کنید، درجه ی رست میباشد.

درجه ی رست نشان میدهد که رنگ قهوه ی داخل پاکت چقدر تیره است و یا بعبارتی قهوه چقدر برشته شده است. قهوه های عمده موجود در بازار به  دو دسته لایت روست و دارک روست تقسیم میشوند که لایت روست همانطور که از اسمش پیداست رنگ روشن تری نسبت به دارک روست دارد و کمتر برشته شده است. البته یک نوع روست دیگر نیز وجود دارد که به مدیوم روست معروف است. قهوه های تخصصی معمولا درجه روست را توصیف نمیکنند. رایج ترین چیزی که در قهوه های تخصصی دیده میشود این است که درباره قهوه توضیح داده باشند، بهتر است برای قهوه های فیلتر دار استفاده شود یا اسپرسو. وقتی روی برچسب قهوه تخصصی نوشته شده است برشته شده برای اسپرسو، دقیقا از این برچسب چه باید بفهمیم؟

سبک رست اسپرسویی

وقتی صحبت از اصطلاح برشته شده برای اسپرسو می شود، اکثر روست‌کننده‌ها محصولات خود را به سبک اسپرسویی برشته می‌کنند. کمی تیره‌تر و کمی عمیق‌تر از قهوه ای که برای روش های فیلتر دار انجام می‌دهند. اما با اینکه روی برچسب قهوه های تخصصی درجه رست نوشته نشده است اما به قهوه های تخصصی به طور معمول روستی مابین لایت و مدیوم دارند. هرچه میزان برشته شدن قهوه کمتر باشد، اسیدیته بیشتری خواهد داشت.

این یعنی طعم قهوه از تلخی به سمت ترشی میرود. هرچه روست تیره تر باشد اسیدیته کمتر و تلخی ان بیشتر میشود. قهوه های تخصصی که به طور کلی روستی لایت تا مدیوم دارند، که شیرینی خوبی به شما میدهند، کمی اسیدیته، و تلخی بسیار کم انها باعث میشود که شما بتوانید میلیون ها طعم از خواستگاه قهوه را بچشید. به همین دلیل است که روست های روشن تر انتخاب محبوب شرکت های قهوه ی تخصصی است.

موضوع بعدی که روی برچسب قهوه ها به ان اشاره میشود طعم یاد ها هستند. گاهی اوقات طعم یاد موضوعی است که فروشنده با استفاده از ان سعی میکند مشتری رابرای خرید قهوه ترغیب کند. در برخی موارد توصیف‌ها می‌توانند آنقدر عجیب یا غیرعادی باشند یا به نوعی مخالف و متضاد همدیگر باشند که واقعا چنین نباشد. با اینگونه توضیحات همه چیز کاملاً خوشمزه به نظر می رسد. این کلمات قول طعم های زیادی به شما می دهند.

سیروپ های پیشنهادی ما

قهوه با طعم کارامل

اما اگر به شخصی که تازه به دنیای قهوه رو اورده بگویید قهوه طعم کارامل خواهد داشت، خوب او انتظار دارد که طعم قهوه اش کاملا کاراملی باشد. این باعث سردرگمی مصرف کننده میشود که با خود فکر کند:”اوه، آیا این یک قهوه طعم دار است؟” درست است که این طعم یاد ها وجود دارند، اما اغلب اینطور نیست که قهوه شما کاملا طعم دار باشد. برچسب ها سعی میکنند با این کلمات چیزی درباره طعم قهوه به شما منتقل کنند.

یکی از مواردی که باید در نظر داشت این است که اغلب روستر ها توضیحات طعم یاد خود را برای قهوه‌ها از طریق چشیدن مقایسه می‌کنند. آنها فقط آن یک قهوه خاص را به تنهایی نمی چشند. آن را با قهوه‌های دیگر مقایسه می‌کنند که آن‌ها را نیز برشته و سرو می‌کنند. به طور کلی آنها تمام تلاش خود را می کنند تا برخی از اطلاعات کلیدی را برای شما پخش کنند تا به شما کمک کند واقعاً بفهمید که آیا شما از آن قهوه لذت خواهید برد یا نه.

در اخر باید بگوییم که با توجه به ویژگی هایی که در بالا اشاره کردیم کشور هایی هم وجود دارند که قهوه های تولید شده در آنها این استاندارد ها و ویژگی ها را رعایت میکنند و محصول نهایی آنها از کیفیت خوبی برخوردار است. کشورهایی مثل اتیوپی گواتمالا، کلمبیا، کنیا، برزیل، پرو، مکزیک و….فراموش نکنید سلیقه یکی از نکات مهم است به همین جهت حتما روش و قهوه ای را انتخاب کنید که دوستش دارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

پشتیبانی قهوه گرام

×