قهوه و ورزش

آیا قهوه باعث لاغری میشود؟

در این مقاله میخواهیم ارتباط بین قهوه و ورزش را برای شما دوستان عزیز که از علاقه منوان قهوه هستید را توضیح دهیم.

کافئین پر مصرف ترین محرک دنیا

کافئین شاید پرمصرف ترین محرک در جهان باشد. حدود ۹۰ درصد از آمریکایی ها ۳ فنجان قهوه مصرف می کنند که حدود ۳۵۰ میلی گرم کافئین در روز است. همه ما از تأثیرات کافئین بر سطح انرژیمان آگاه هستیم. میدانیم که تاثیر یه سزایی در بیدار و قبراق کردنمان در اول صبح، بیدار نگه داشتنمان در طول روزهای کاری و خسته کننده یا افزایش تمرکزمان برای درس خواندن در طول شب  میگذارد.

در حال حاضر، کافئین می تواند به صورت مصنوعی ساخته شود یا می تواند از گیاهان نیز تهیه شود. بیشتر کافئین به طور طبیعی از دانه‌های قهوه مصرف می‌شود. داده‌های اخیر نشان داده است که قهوه و چای حدود ۸۳ درصد از کل کافئین دریافتی از ایالات متحده را تشکیل می‌دهند.

اما امروز میخواهیم بدانیم کافئین در هنگام ورزش با بدن ما چه میکند؟

قهوه و توان برای ورزش کردن

همه ما در موقعیتی بوده ایم که به باشگاه می رسیم و احساس خستگی داریم. هیچ تمایلی به انجام کاری نداریم، درد داریم.اما قبل از تمرین یک دو فنجان اسپرسو می خورید و ناگهان احساس می کنید واقعاً هیجان دارید، انگیزه بیشتری احساس می کنید و احساس می کنید واقعاً قوی شده اید، این تاثیرات به دلیل وجود ماده ای است که کافئین نامیده می شود. کافئین علاوه بر اینکه یک محرک مغز شناخته شده است و روی سیستم عصبی مرکزی تاثیر میگذارد. دارای اثری ارگوژنیک و افزایش دهنده عملکرد بدن نیز می باشد.

در حین ورزش، کافئین ترشح هورمون ها را تحریک می کند، به ویژه هورمون اپی نفرین که به نام آدرنالین نیز شناخته می شود. با افزایش سطح آدرنالین در جریان خون، چربی ذخیره شده بیشتر به اسیدهای چرب شکسته می شود. این به بدن اجازه می دهد تا از چربی بیشتری به عنوان منبع انرژی و همچنین داشتن یک اثر صرفه جویی روی سایر منابع انرژی مانند گلیکوژن استفاده کند. با صرفه جویی در مصرف گلیکوژن برای استفاده در آینده، یک فرد می تواند بدون خستگی مدت طولانی تری به فعالیت بدنی بپردازد. این یک خبر عالی برای افرادی است که برای مدت طولانی ورزش می کنند، مانند دوندگان مسافت طولانی و دوچرخه سواران. در حقیقت، مطالعات نشان داده است که یک ساعت پس از مصرف ۳۳۰ میلی گرم کافئین توسط دوچرخه سواران، در مقایسه با عدم مصرف کافئین، توانستند بیست درصد به طول مسافت طی شده شان اضافه کنند.

دوست داری یه قهوه با کیفیت که هم برای سلامتیت خوبه هم انرژی خوبی بهت میده رو امتحان کنی؟ پس محصولات زیر رو یه بررسی کن.

قهوه های مناسب برای ورزشکاران

برشته کاری قهوه باکسونت

قهوه فول کافئین سناتور

۳۵۹,۰۰۰ تومان۶۱۱,۰۰۰ تومان

برشته کاری قهوه باکسونت

قهوه فول کافئین ربوستا ۱۰۰٪ باکسونت

۳۶۹,۰۰۰ تومان۶۲۹,۰۰۰ تومان

برشته کاری قهوه باکسونت

قهوه سوپر کرما هرکولس

۳۴۸,۰۰۰ تومان۵۹۱,۰۰۰ تومان

برشته کاری قهوه باکسونت

قهوه میکس ویژه باکسونت

۳۷۲,۰۰۰ تومان۶۳۶,۰۰۰ تومان

کافئین محرک مغز است

همانطور که گفتیم کافئین یک مکمل نوتروپیک و محرک مغز است. از آنجایی که می تواند به مقدار زیادی تحرک ذهنی منجر شود، می تواند درد را کاهش دهد. در واقع می تواند تحمل درد را افزایش دهد و سپس می تواند به طور چشمگیری توان خروجی و همچنین استقامت و قدرت را افزایش دهد.

موردی که امروز به آن اشاره خواهم کرد، مطالعه ای است که در واقع یک متا آنالیز است. اساساً معنای آن این است که پژوهشگران به مجموعه ای از مطالعات مختلف که در مورد کافئین انجام شده است نگاه می کنند. نتایج و داده های هر یک را تجزیه و تحلیل می کنند و به نوعی آن را با هم در یک مطالعه خاص ترکیب می کنند. از این مطالعه، متوسط کافئین مصرف شده بین همه ی سوژه های آزمایش، حدود ۳۶۰ میلی گرم بود که می تواند بین سه تا چهار فنجان قهوه باشد. در این مطالعه، آنها به طور خاص وزن بدن، چربی بدن و BMI را بررسی کردند. و اینکه چگونه کافئین روی این سه تأثیر داشت و آنچه که دریافتند این بود که قهوه مصرف انرژی را حدود سه تا چهار درصد افزایش می دهد.

آیا این میزان افزایش انرژی قهوه قابل قبول است؟

اکنون شاید با خود فکر کنید که که افزایش انرژی به میزان ۳ تا ۴ درصد در روز واقعاً هیچ چیز نیست، اما در واقع تفاوت ایجاد می کند. این یکی از معدود چربی‌سوزهای کاربردی موجود در بازار است، که در واقع تفاوت‌هایی را در رژیم غذایی و برنامه ورزشی شما ایجاد می‌کند و مصرف آن و استفاده از آن می‌تواند به افزایش ۳ تا ۴ درصدی توانایی کمک کند. سوال اینجاست که چه مقدار قهوه در روز یا به طور کلی هر نوع کافئین دریافت می کنید؟ تجزیه و تحلیل متا که در بالا ذکر کردیم نشان داد که حدود ۳۶۰ میلی گرم در روز همان چیزی است که پژوهشگران انجام دادند، که می تواند بین سه تا چهار فنجان قهوه باشد. اگر از معتادان نوشیدن قهوه هستید، چه مقدار دریافت می کنید؟ آیا واقعاً در یک روز تا سقف ۳۶۰ میلی گرم مصرف می کنید؟

چربی سوزی با قهوه

اگر می خواهید از کافئین به طور خاص برای کاهش چربی استفاده کنید، چند چیز وجود دارد که باید به انها توجه کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. و نکته ای که در مورد کافئین وجود دارد این است که اگر از آن برای کاهش چربی یا افزایش انرژی استفاده می کنید، قطعا می تواند مفید باشد. اما تحقیقات نشان می دهد که کارایی خود را به مرور زمان از دست می دهد.  اگر مصرف، بیش از حد باشد شما شروع به ایجاد یک عادت و اعتیاد می کنید. بسیاری از افرادی که به دنبال آن نتایج خاص از کافئین هستند، در نهایت وارد چرخه مصرف بیشتر و اعتیاد بیشتر به کافئین میشوند.

میتوانید در طول روز با توجه به برنامه ورزشی و غذایی خود، زمان و مقدار مشخصی را به قهوه اختصاص دهید. اما خیلی خوب است که هر از گاهی به خود استراحت کافئین بدهید. استراحت به معنای اینکه مصرف هرنوع کافئین را برای مدتی قطع کنید یا دوز مصرفی کافئین خود را به شدت کاهش دهید. با استفاده کردن از این تکنیک، یعنی استراحت کافئین، احتمال اعتیاد بدن شما به کافئین کاهش میابد.

قهوه و رابطه با لاغری
قهوه باعث افزایش متابولیسم و تحرک شما میشود

پس از اینکه دوره استراحتتان تمام شود تاثیرات ان نسبت به روزی که دوره اسراحت را شروع کردید بیشتر خواهد بود. پس اگر متوجه شدید که مدتی است تحت تاثیر فواید قهوه قرار نمیگیرید، دوز مصرف کافئین را افزایش ندهید. در تحقیقات نشان داده شده است که اگر به افزایش دوز ادامه دهید. به جایی می رسد که مهم نیست دوز چقدر بالا می رود، فقط باید برای مدت کوتاهی مصرف کافئین را کاملاً متوقف کنید تا آن فواید خاص را ببینید.

مصرف کافئین و قهوه در دوره های منظم

وقتی نوبت به چربی سوزی، انرژی و سرکوب اشتها می‌رسد، باید کافئین را به طور منظم مصرف کنید. اگر بخواهید کافئین را در درازمدت و به طور مداوم در طول یک دوره سه ماهه و شش ماهه مصرف کنید، متوجه خواهید شد که اصلاً فواید و تاثیرات زمان شروع را نخواهد داشت. حال، اگر قهوه را برای مقاصد دیگری از جمله بهبود عملکرد قلبی عروقی، کمک به کاهش بیماری پارکینسون، دیابت نوع دو یا سیروز کبدی مصرف می‌کنید، در واقع بزرگترین فواید مصرف طولانی‌مدت، اما با دوز کم قهوه، کمک در روند درمان یا پیشگیری همین بیماری هاست.

بنابراین بسیاری از آن بستگی به این دارد که چرا کافئین مصرف می کنید و اهداف کلی شما چیست. بیشتر اوقات، زمانی که مردم به دنبال اهداف چربی سوزی هستند، بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلی گرم در روز است که می تواند بین دو تا چهار فنجان قهوه باشد. در نهایت مصرف بیش از حد و برای بزرگسالان سالم، ۴۰۰ میلی لیتر کافئین بی خطر در نظر گرفته شده است که می تواند بین ۴ تا ۵ فنجان قهوه در روز باشد.

نکته دیگری که باید در نظر گرفت و احتمالاً اکثر مردم قبلاً با آن آشنا هستند این است که کافئین می تواند خواب شما را مختل کند. حالا موضوع اینجاست. شخصی می توانم بعد از ظهر کافئین بخور و هنوز هم می تواند بخوابد. اما در بیشتر موارد، مصرف کافئین در اواخر روز، حتی اگر مانع به خواب رفتن شما نشود، به احتمال زیاد می تواند کیفیت خواب شما را مختل کند. مدت زمانی که کافئین در بدن باقی می ماند حدود پنج تا شش ساعت است. بنابراین اکثر مردم توصیه می کنند که آن را ظرف پنج تا شش ساعت پس از خواب مصرف نکنید.

اگر هدف شما کاهش چربی است

البته به خصوص اگر هدف شما کاهش چربی باشد، کیفیت خواب برای کاهش چربی بسیار مهم است. نمی خواهید مصرف قهوه ای را شروع کنید که بر خواب شما تأثیر می گذارد. بنابراین کافئین قطعا می تواند به عنوان یک کمک کاهش وزن مفید باشد، اما درک کنید که هنوز باید این را با رژیم غذایی و برنامه ورزشی خود هماهنگ کنید.

اگر به رژیم غذایی خود توجه نمی کنید، اگر بیش از حد غذا می خورید، اگر فعال نباشید، احتمالاً افزایش سه تا چهار درصدی در مصرف انرژی حاصل نخواهد شد. اگر هیچ گونه تغییری رژیم غذایی و در کاهش چربی خود ایجاد نکرده اید، و تازه شروع به مصرف کافئین کرده اید، شاهد هیچ کاهش چربی نخواهید بود.

این چیزی است که در صورت ترکیب درست با مواد غذایی، می تواند به افزایش مقدار چربی که از دست می دهید کمک کند. با یک رژیم غذایی منسجم و برنامه ورزشی. بنابراین با دانستن این موضوع و دانستن خطرات و مزایای آن، فقط مطمئن شوید که کافئین را به صورت درست و با خیال راحت مصرف می کنید.

جمع بندی

به طور کلی قهوه باعث افزایش متابولیسم و در نتیجه کاهش وزن شما میشود. اما قهوه به تنهایی نمیتواند باعث کاهش وزن شما شود. حتما باید ورزش کنید و ورزش کردن کلید یک زندگی سالم و سلامت جسم است. البته به شما توصیه میشود در مصرف قهوه زیاده روی نکنید. افزایش میزان کافئین در بدن شما میتونه باعث به وجود اومدن استرس و توهم بشه. قهوه های با درصد روبوستای بالا معمولا باعث به وجود اومدن این اتفاق در بدن شما میشوند.

بهتره که قبل از مصرف فهوه از میزان مورد نیاز بدنتون اطلاع داشته باشید. به این نکته دقت کنید که کافئین فقط محرک بدن شماست و به تنهایی باعث لاغری شما نمیشود. برای خرید بهترین قهوه ها میتونید از این صفحه اقدام کنید. اگه این مطلب برای شما مفید بود خوشحال میشیم نظرتون رو راجع بهش بدونیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

پشتیبانی قهوه گرام

×