آیا در زمان بارداری باید قهوه استفاده کنیم؟

مصرف قهوه در دوران بارداری

مقدمه

امروزه مصرف کافئین برای بیشتر افراد رو به افزایش است، شاید به همین خاطر است که به صورت علمی این موضوع در شرایط و دوران های مختلف در حال بررسی است. یکی از مهم ترین دوران های زندگی برای هر زنی، دوران بارداری است. اگر شما از دسته افرادی هستید که پیش از دوران بارداری به نوشیدن قهوه و کافئین عادت داشته اید، شاید بهتر باشد با ورود به این دوران اطلاعات کافی را برای میزان مجاز قهوه بدست بیاورید. البته شما برای خرید قهوه میتونید از طریق صفحه فروشگاه ما خرید انجام بدید.

 

کافئین چیست؟

کافئین یک ماده محرک و ادرار آور است. به دلیل اثر تحریکی، کافئین می‌تواند باعث افزایش فشار خون و ضربان قلب شود که هیچکدام در دوران بارداری توصیه نمی‌شوند. بعلاوه مصرف چای و قهوه میزان دفع ادرار را افزایش می‌دهد، که باعث کاهش سطح مایعات بدن شما و در نتیجه کم ‌آبی می‌شود.

کافئین باعث ترشح آدرنالین و افزایش سطح هوشیاری شما میشود. بر خلاف باور عموم که تصور میکنند که قهوه دارای انرژی است، کافئین فقط محرک اعصاب شما برای تولید انرژی مورد نیاز بدن است.

مضرات مصرف قهوه در زمان بارداری و کافئین بیش از حد در دوران بارداری

دیوید المر متخصص زنان و زایمان در بیمارستانی در ماساچوست میگوید: مطالعه و پژوهش درباره مسائل مختلف زنان در دوران بارداری کار بسیار دشواری است. نمی توان با اطمینان کامل درباره برخی از موارد ، نظر قطعی داد. معمولا نتایج هر تحقیقی بر اساس مطالعات گذشته و شواهد اعلام میشود.

مطالعات متعدد نشان داده که مصرف چای و قهوه می‌تواند باعث ایجاد نقایص مادرزادی ، زایمان زودرس، کاهش باروری و افزایش خطر تولد نوزاد کم وزن و سایر مشکلات تولید مثلی شود. مصرف چای و قهوه در دوران بارداری بیش از مقدار توصیه شده و به صورت منظم، خطر سقط جنین را نیز افزایش دهد. بنابراین یکی از راه های جلوگیری از سقط جنین در ماه های اول کنترل میزان مصرف قهوه و کافئین است.

کافئین حاصل از مصرف چای و قهوه و دیگر مواد غذایی، که شامل کافئین هستند، قابلیت عبور از جفت را دارد. شاید شما بتوانید بخشی از کافئین را در بدن خود متابولیزه و دفع کنید اما کودک شما به دلیل عدم تکامل سیستم های سم‌زدایی بدنش، این امکان را ندارد. کافئین می‌تواند خونرسانی به جفت را کاهش دهد و باعث افزایش فشار خون و قند خون شود. همین نکته که کافئین ضربان قلب و متابولیسم شما را افزایش دهد باید هشداری باشد که بدانید می‌تواند همین اثر را بر روی جنین داشته باشد. همچنین باعث می‌شود کبد که در حال حاضر به خاطر افزایش هورمون‌های دوران بارداری درگیر است، فشار بیشتری را تحمل کند.

محصولات پیشنهادی لم

کافئین روی سایز جنین نوزاد تاثیر گذار است؟

طبق مطالعه محققان مؤسسه ملی بهداشت آمریکا، زنان بارداری که به طور متوسط معادل نصف فنجان قهوه در روز کافئین مصرف می‌کردند، نوزادان کوچک‌تری نسبت به زنان بارداری که نوشیدنی‌های کافئین‌دار مصرف نمی‌کردند، داشتند.

حقیقیت این است که شاید یک خوراکی برای یک زن باردار در یک شرایط خاص بسیار مضر باشد اما همان خوراکی برای یک زن باردار دیگری طبیعی و سالم باشد و  مشکلی بوجود نیاورد. پس اگر در این دوران به سر میبرید، برای خوردن هر خوراکی اول به وضعیت سلامتی خود نگاه کنید و سپس تصمیم بگیرید. یا بهتر است بگیم که شما حتما باید پرشک تغذیه داشته باشید تا از بروز مشکلات بعدی در جنین خودتون جلوگیری کنید.

برخی از بررسی ها نشان می دهد که مصرف بالای کافئین سبب کاهش روند رشد جنین و در نتیجه تولد نوزادی با وزن کم میشود. برخی نیز معتقد هستند که کافئین از جفت عبور میکند و میتواند در بافت های جنین رسوب کند.

در ماه‌های اخیر بارداری، اسکلت جنین کامل رشد کرده است و چشمهایش باز شده است و می‌تواند تغییرات نور را حس کند. در هر هفته ۲۲۰ گرم به وزن او اضافه می‎شود و ریه‌های او در حال رشد است. مصرف زیاد کافئین در این دوران، عوارض بسیاری از جمله مشکلات قلبی و کاهش وزن جنین به همراه دارد.

بعضی از مادران ممکن است علائم و نشانه هایی در دوران بارداری داشته باشند که مجبور به کاهش یا قطع مصرف قهوه شوند. تپش قلب، اضطراب، فشار خون بالا، قند خون بالا، تعریق بیش از حد و لرز، هشدارهای خوبی هستند که نشان می دهند: باید مصرف قهوه را کاهش دهید یا کلا کنار بگذارید.

 

میزان مجاز استفاده از قهوه در بارداری

نوشیدن یک فنجان قهوه دمی در روز، شما را در محدوده مصرف حدود ۲۰۰ میلی‌گرم کافئین حفظ می‌کند. شما مجبور نیستید در دوران بارداری مصرف قهوه را کنار بگذارید با این حال، اگر شما معمولا بیش از ۲۰۰ میلی گرم کافئین در روز مصرف میکنید، سعی کند ان را کاهش دهید. مصرف کافئین در ۳ ماه سوم بارداری، نباید بیش از ۲۸۰ میلی‌گرم باشد. این نکته را در نظر بگیرید که خوردن قهوه در ماه هشتم بارداری، خطر کم وزن بودن جنین هنگام تولد را دو برابر می‌کند.

خوردن قهوه در دوران شیردهی

همیشه این نگرانی برای مادران وجود دارد که آیا خوردن قهوه در دوران شیردهی، مشکلی به‌وجود می‌آورد. آیا از طریق شیر، کافئین وارد بدن نوزاد می‎شود یا خیر. با خوردن قهوه، مقدار کمی از آن وارد شیر مادر می‌شود. اگر سن کودک، بیش از ۳ ماه باشد، آن مقدار کمی از قهوه که وارد شیر مادر شده، مشکلی ایجاد نمی‎کند.از یک فنجان قهوه، تنها یک درصد از کافئین موجود در آن، وارد شیر مادر می‌شود.

جالب است بدانید که یک ساعت بعد از خوردن قهوه، شیر بالاترین میزان کافئین را دارد. میزان مجاز خوردن قهوه در دوران شیردهی به مادر و فرزند بستگی دارد. اگر فرآیند جذب و دفع قهوه در زمان کمی انجام شود، اثرات منفی قهوه کمتر خواهد بود.به‌طور کلی، در دوران شیردهی در طول روز، نباید بیش از ۳۰۰ میلی‌گرم کافئین وارد بدن شود. ۳۰۰ میلی‌گرم کافئین تقریبا معادل ۲ فنجان قهوه است.

خواص قهوه در تعیین جنسیت

منابع معتبر استدلال های مختلفی برای داشتن و نداشتن تاثیر قهوه در جنسیت جنین نوشته اند که بسیار ضد و نقیض هستند. با این حال گفته میشود اگر مردی قبل از برقراری رابطه جنسی قهوه بنوشد، احتمال افزایش جنسیت پسر را بیشتر می‌کند. قهوه موجب فعال‌تر شدن اسپرم Y شده که می تواند به راحتی به تخمک برسد علاوه بر این، اسپرم Y سریعتر شناور شده و کمتر آنها را به ترشحات سرویکس اسید منتقل میکند.

ترک کافئین ممکن است و چه عوارضی دارد

برخی از افراد به طور ناگهانی مصرف کافئین را متوقف میکنند. که این کار باعث بروز استرس و سر درد میشود. بنابراین بهتر است از اول بارداری مقدار دریافتی کافئین خود را به زیر ۲۰۰ میلی گرم در طول روز برسانید و اگر تمایل به عدم مصرف دارید به مرور زمان از ۲۰۰ میلی گرم، آن را به صفر برسانید.  برای آن‌که میزان مصرف کافئین خود را محدود کنید و به مرور زمان آن را کاهش دهید، می‌توانید به سراغ قهوه بدون کافئین بروید. علاوه بر قهوه می‌توانید، به سراغ انواع چای بروید. چای سبز و چای سیاه کافئین کمی دارند. قبل از مصرف حتما با پزشک خود مشورت کنید تا دچار مشکل نشوید و سلامت جنین به خطر نیفتد.

با توجه به اینکه کافئین روی ساعت خواب و کیفیت ان تاثیر میگذارد بهتر است که مصرف کافئین را کمتر کرده و دمنوش های گیاهی را جایگزین آن کنید تا خواب راحت تر و با کیفیت تری را در طول دوران بارداری داشته باشید.

جمع بندی

در آخر باید بگوییم که مصرف کافئین اگر که زیر ۲۰۰ میلی گرم باشد خطری جنین شما را تهدید نمیکند اما باز هم بهتر است که با پزشک خود مشورت کنید. حتی اگر زیر این مقدار را مصرف کنید بازهم کافئین هیچ فایده ای برای جنین شما نخواهد داشت، پس بهتر است با ابمیوه و دیگر خوراکی های مغذی جایگزین کرده تا با جذب مواد مورد نیاز و مفید برای جنین، به رشد آن کمک کرده باشید.

به صورت کلی مصرف به اندازه قهوه برای شما هیچ ضرری ندارد. مشکل از آنجا شروع میشود که شما در مصرف اون زیاده روی کنید که حتی اگر در دوران بارداری هم نباشید برای بدن شما و سلامت شما ضرر دارد. در انتخاب قهوه خود مخصوصا قهوه اسپرسو دقت کنید. میتونید بهترین قهوه ها رو هم از فروشگاه ما تهیه کنید. اگه این مطلب رو ذوست داشتین نظرتون رو برای ما بنویسید و با دوستان خودتون به اشتراک بزارید.

منبع

منبع یکمنبع دوم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

پشتیبانی قهوه گرام

×