فواید قهوه برای سلامتی

فواید قهوه برای سلامتی

قهوه یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها

قهوه یک نوشیدنی محبوب است که به دلیل تاثیر آن در تنظیم دقیق تمرکز و افزایش سطح انرژی شما شناخته شده است. در واقع، بسیاری از مردم بلافاصله بعد از اینکه از خواب بیدار می شوند فنجان قهوه روزانه خود را بغل میکنند. اکثر مردم به قهوه وابسته هستند و نمیتوانند بدون ان روز خود را روز بنامند. قهوه علاوه بر اثرات انرژی زا، با فهرست بلندبالایی از فوایدش برای سلامتی دارد که دلایل بیشتری برای  نوشیدن آن به شما می دهد. با دانستن این فواید شاید برایتان سخت باشد که  این مقاله نگاهی عمیق به ۹ مورد از مزایای برتر مبتنی بر شواهد قهوه دارد. همچنین اگه شما عاشق قهوه هستید، میتونید بهترین قهوه ها رو از صفحه فروشگاه ما خریداری کنید.

فواید قهوه برای سلامتی

افزایش سطح انرژی با نوشیدن قهوه

قهوه حاوی کافئین است، یک محرک سیستم عصبی مرکزی که به دلیل توانایی آن در رفع احساس خستگی و خواب آلودگی و افزایش سطح انرژی شناخته شده است.

این به این دلیل است که کافئین گیرنده های یک انتقال دهنده عصبی به نام آدنوزین را مسدود می کند. ادنوزین در زمانهایی که بدن شما انرژی خود را مصرف میکند و به استراحت احتیاج دارد، روی گیرنده های خود مینشیند. باعث میشود که مغز و بدن احساس خستگی و خواب آلودگی کنند. مولکول کافئین به دلیل اینکه اندازه بسیار مشابهی با ادنوزین دارد میتواند به روی گیرنده ی آدنوزین بنشیند و آنها را مسدود کند. و این باعث افزایش سطح سایر انتقال دهنده های عصبی از جمله دوپامین در مغز شما می شود که سطح انرژی شما را تنظیم می کنند.

یک پژوهش کوچک نشان داد که مصرف کافئین در زمان خستگی، انرژی را در ورزش دوچرخه سواری تا ۱۲٪ افزایش می دهد و به طور قابل توجهی سطوح ذهنی خستگی را در شرکت کنندگان کاهش می دهد. پژوهش دیگری یافته‌های مشابهی داشت و گزارش داد که مصرف کافئین قبل و در طول یک دور بازی گلف باعث بهبود عملکرد، افزایش سطح انرژی ذهنی و کاهش احساس خستگی می‌شود. پس نوشیدن قهوه قبل از ورزش حتما به شما توصیه میشود و باعث افزایش میزان کاهش وزن شما میشود.

 

کاهش ریسک ابتلا به دیابت نوع دو با نوشیدن قهوه

برخی تحقیقات نشان می دهد که مصرف منظم قهوه می تواند با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در طولانی مدت همراه باشد. در واقع، بررسی بیش ۳۰ مطالعه نشان داد که هر فنجان قهوه ای که مردم در روز مصرف می کنند با ۶ درصد کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ مرتبط است! با توجه به شواهد تصور می‌شود که این به دلیل توانایی قهوه، برای حفظ و بهبود عملکرد سلول‌های بتا در لوزالمعده شما باشد که مسئول تولید انسولین برای تنظیم سطح قند خون هستند. علاوه بر این قهوه سرشار از آنتی اکسیدان است و ممکن است بر حساسیت انسولین، التهاب و متابولیسم تأثیر بگذارد که همه اینها در ایجاد دیابت نوع ۲ نقش دارند.

راستی شما میدونید میتونید قهوه با طعم کارامل یا فندق بخورید؟ یا حتی طعم های دیگه؟ سیروپ یه شربت غلیظ که به شما این اجازه رو میده قهوه یا لاته خودتون رو با هر طعمی که دوست دارید نوش جان کنید. یه لیست از این محصولات رو در همین قسمت پایین براتون میزاریم. امیدواریم که به دردتون بخوره.

سیروپ های پیشنهادی ما

حفظ سلامت مغز با قهوه ممکن است؟

اگرچه مطالعات نتایج متفاوتی را نشان داده اند، اما برخی تحقیقات نشان می دهد که مصرف به اندازه و حساب شده قهوه ممکن است به محافظت در برابر برخی اختلالات عصبی از جمله بیماری آلزایمر و بیماری پارکینسون کمک کند. بر اساس یک بررسی از ۱۳ آزمایش، افرادی که به طور منظم کافئین مصرف می کردند، به طور قابل توجهی کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری پارکینسون بودند. علاوه بر این، مصرف کافئین همچنین پیشرفت بیماری پارکینسون را در طول زمان کند میکند.

یک بررسی دیگر از ۱۱ آزمایش روی بیش از ۲۹۰۰۰ نفر نیز نشان داد، که هرچه افراد قهوه بیشتری مصرف کنند، خطر ابتلا به بیماری آلزایمر در آنها کاهش می یابد. البته میزان قهوه مصرفی که در این ازمایش مد نظر پژوهشگران بود، میزان قهوه مصرف شده در طول زندگی و به طور کلی، در طول یک بازه زمانی بلند مدت بود و نه در کوتاه مدت. مصرف مقدار زیاد قهوه در مدت زمان کم باعث بروز خسارات جبران ناپذیزی به سلامتی شما خواهد بود. پس همیشه به اندازه قهوه مصرف کنید و از نوشیدن میزان زیاد قهوه در روز پرهیز کنید. راه هزار ساله رو یک شبه نمیتونید برید!

چندین مطالعه نشان داده اند که مصرف قهوه به صورت منظم می تواند با ریسک زوال عقل و زوال شناختی را کاهش دهد.

قهوه به مدیریت وزن کمک میکند

بر اساس برخی تحقیقات، قهوه می تواند ذخایر چربی را دستخوش تغییر کند و برای سلامت روده مفید باشد، که هر دو نقش بسیار مهمی در کاهش و افزایش وزن دارند. به عنوان مثال، بررسی از ۱۲ آزمایش به این نتیجه رسید که مصرف بیشتر قهوه می تواند با کاهش چربی بدن، به ویژه در مردان مرتبط باشد. در آزمایش دیگری، افزایش مصرف قهوه با کاهش چربی بدن در زنان مرتبط بود.

علاوه بر این، یک مطالعه نشان داد افرادی که یک تا دو فنجان قهوه در روز می‌نوشیدند، در مقایسه با افرادی که کمتر از یک فنجان در روز می‌نوشیدند، ۱۷ درصد بیشتر احتمال دارد که فعالیت بدنی مورد نیاز بدنشان را به طور کامل انجام دهند و در طول روز فعالیت و تحرک کافی داشته باشند. میزان بالاتر فعالیت بدنی می تواند به راحت تر مدیریت کردن وزن کمک کند.

کاهش ریسک ابتلا به افسردگی

برخی از مطالعات نشان داده اند که نوشیدن قهوه می تواند با کاهش ریسک افسردگی مرتبط باشد. بر اساس یک بررسی از هفت مطالعه، هر فنجان قهوه ای که مردم در روز مصرف می کنند، ۸ درصد احتمال ناراحت و افسرده شدن را در طول همان روز کاهش میدهد. آزمایش دیگری نشان داد که نوشیدن سه فنجان قهوه در روز در مقایسه با نوشیدن فقط یک فنجان در روز، ریسک ابتلا به افسردگی را بیشتر کاهش میدهد. یک آزمایش روی بیش از ۲۰۰۰۰۰ نفر نشان داد که نوشیدن قهوه با ریسک کمتر مرگ ناشی از خودکشی مرتبط است.

یک فنجان قهوه تضمین سلامت کبد شما

جالب توجه است، چندین آزمایش  نشان می دهد که قهوه می تواند از سلامت کبد در برابر بیماری ها محفاظت کند. به عنوان مثال، یک آزمایش نشان داد که نوشیدن بیش از دو فنجان قهوه در روز با میزان کمتر زخم کبد و سرطان کبد در افراد مبتلا به بیماری کبد مرتبط است.

تحقیقات دیگر نشان می دهد که هر چه مردم قهوه بیشتری بنوشند، احتمال مرگ ناشی از بیماری مزمن کبدی کمتر می شود. نوشیدن یک فنجان قهوه در طول روز ۱۵ درصد احتمال ابتلا را کاهش میداد، در حالی که نوشیدن چهار فنجان در روز ۷۱ درصد احتمال ابتلا را کاهش میداد.

مطالعه اخیر دیگری نشان داد که مصرف قهوه با کاهش سفتی کبد مرتبط است. سفتی کبد معیاری است که متخصصان مراقبت های بهداشتی برای ارزیابی فیبروز، تشکیل بافت زخم در کبد از آن استفاده می کنند.

حفظ سلامت قلب با یک قهوه با کیفیت ممکن است

برخی تحقیقات نشان می دهد که نوشیدن قهوه ممکن است برای سلامت قلب مفید باشد. در واقع، یک بررسی نشان داد که نوشیدن سه تا چهار فنجان قهوه در روز با کاهش ۱۵ درصدی خطر بیماری های قلبی مرتبط است. بررسی دیگری از ۲۱ مطالعه نشان داد که نوشیدن سه تا چهار فنجان قهوه در روز با کاهش ۲۱ درصدی خطر سکته مغزی مرتبط است.

علاوه بر این، همچنین یک مطالعه روی بیش از ۲۱۰۰۰ نفر نشان داد که افزایش مصرف قهوه با کاهش قابل توجه خطر ابتلا نارسایی قلبی مرتبط است. با این حال، به خاطر داشته باشید که کافئین می تواند بر سطح فشار خون تأثیر بگذارد. بنابراین، افراد مبتلا به فشار خون کنترل نشده ممکن است نیاز داشته باشند مصرف کافئین خود را محدود یا متوقف کنند.

 

کافئین باعث افزایش طول عمر میشود

برخی از تحقیقات نشان می دهد که قهوه به دلیل مزایای بالقوه فراوانی که برای سلامتی دارد، می تواند به افزایش طول عمر کمک کند. به عنوان مثال، یک بررسی از ۴۰ مطالعه به این نتیجه رسید که نوشیدن دو تا چهار فنجان قهوه در روز بدون در نظر گرفتن عواملی مانند سن، وضعیت وزن و مصرف الکل با کاهش خطر مرگ مرتبط است. به طور مشابه، مطالعه دیگری روی ۱۵۶۷ نفر نشان داد که نوشیدن قهوه کافئین دار با کاهش خطر مرگ پس از ۱۲ و ۱۸ سال قهوه نوشیدن مداوم مرتبط است. نوشیدن حداقل یک فنجان قهوه در روز نیز با کاهش خطر مرگ ناشی از سرطان همراه خواهد بود.

جالب توجه است، یک آزمایش در لوله آزمایش نشان داد که قهوه می تواند به طور قابل توجهی طول عمر مخمر را با محافظت در برابر رادیکال های آزاد و آسیب های DNA افزایش دهد. با این حال، تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا این می تواند در مورد انسان نیز صدق کند، مورد نیاز است.

افزایش عملکرد ورزشی

قهوه اغلب به عنوان یک انرژی زا و چربی سوز توسط ورزشکارانی که به دنبال بهبود عملکرد و افزایش سطح انرژی هستند استفاده می شود.  یک بررسی از ۹ مطالعه گزارش داد که نوشیدن قهوه قبل از ورزش استقامت افراد را بهبود می بخشد و تمرکز آنها را در مقایسه با گروهی که قبل از مسابقه قهوه ننوشیده بودند، افزایش می دهد. مطالعه دیگری روی ۱۲۶ فرد مسن نشان داد که نوشیدن قهوه باعث بهبود عملکرد فیزیکی و سرعت راه رفتن سریع‌تر میشود. با وجود عواملی مانند سن، چربی شکم و سطح پایین فعالیت بدنی. علاوه بر این، یک بررسی بزرگ گزارش داد که مصرف متوسط کافئین می تواند اندکی توان خروجی و زمان اتمام ورزش هایی که در انها سرعت مهم است را بهبود بخشد.

با این حال، نتایج متفاوت بود، بنابراین محققان همچنین خاطرنشان کردند که کافئین ممکن است تأثیر متفاوتی روی افراد بگذارد. قهوه یک نوشیدنی محبوب است که محققان به دلیل فواید سلامتی فراوان آن، از جمله توانایی آن در افزایش سطح انرژی، بهبود مدیریت وزن، افزایش عملکرد ورزشی و محافظت در برابر بیماری‌های مزمن، به طور گسترده‌ای آن را مطالعه، آزمایش و بررسی قرار داده اند.

به خاطر داشته باشید که برخی از افراد ممکن است به محدود کردن مصرف خود نیاز داشته باشند. مانند که باردار هستند یا در دوران شیردهی هستند، کودکان و نوجوانان و افرادی که دارای شرایط سلامت خاصی هستند.

با این حال، نوشیدن قهوه در حد اعتدال با چندین فواید سلامتی همراه بوده است و به طور کلی برای بیشتر بزرگسالان بی خطر در نظر گرفته می شود.

جمع بندی

به طور کلی قهوه برای سلامتی شما فواید بسیار زیادی دارد. اگر درست و به موقع مصرف بشه میتونه عملکرد شما رو بهبود ببخشه و برای کارهاتون تمرکز بسیار بالاتری داشته باشید. اما اگه شما در مصرف قهوه زیاده روی کنید ممکنه برای سلامتی شما ضرر هم داشته باشه. پس حتما یادتون باشه که قهوه با کیفیت و قهوه خوب استفاده کنید، و بیش از روزانه سه یا چهار کاپ نوشیدنی با درصد عربیکای متوسط نخورید.

اگه این نوشته رو دوست داشتید حتما برای دوستانتون بفرستید و نظر شما باعث بهبود کیفیت محتوای ما میشه.

منابع

منبع یک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

پشتیبانی قهوه گرام

×