قهوه عربیکا جاوا

قهوه جاوا که در یکی از بهترین جزایر دنیا کشت میشود

قهوه جاوا و داستان شکل گیری نام اون

انواع قهوه نام های زیادی داند. برخی از آنها مانند “اسپرسو” و “دریپ کافی ها” به نحوه تهیه قهوه اشاره دارند. برخی دیگر مانند “موکا” و “کاپوچینو” به نوشیدنی خاصی که با قهوه تهیه می شود اشاره دارد. برخی دیگر به ریشه و تاریخچه قهوه اشاره می کنند. “جاوا” در این دسته سوم قرار می گیرد. نام قهوه جاوا از مکانی که در آن رشد کرده می آید، جزیره جاوا.

در طول دهه ۱۶۰۰، هلندی ها قهوه را به آسیای جنوب شرقی معرفی کردند. آنها درختان قهوه را به مکان هایی مانند بالی و سوماترا آوردند، جایی که هنوز هم در آنجا رشد می کنند. جزیره دیگری که در آن شروع به کاشت قهوه کردند جاوا بود و نام جاوا از همین جزیره برخاسته است.

مشخص نیست که این اصطلاح برای اولین بار چگونه استفاده شد. هلندی ها احتمالاً اولین کسانی بودند که از این نام استفاده کردند و ممکن است از آن برای اشاره به قهوه تک خاستگاه از جاوا استفاده کرده باشند. با رشد تجارت قهوه، این اصطلاح توسط افراد بیشتری در سراسر جهان پذیرفته شد. امروزه “جاوا” به یک اصطلاح عمومی برای قهوه تبدیل شده است و دیگر فقط به قهوه جزیره جاوا اشاره نمی کند.  در ضمن برای خرید قهوه عربیکا میتونید از اینجا اقدام کنید.

 

قهوه هنوز در جاوا رشد می کند

قهوه امروزه در جاوا به کشت خود ادامه می دهد و بیشتر تولید عربیکا در این جزیره از مزارعی است که در ابتدا توسط هلندی ها ساخته شده بودند.

در دهه ۱۸۸۰، آفت گیاه قهوه بسیاری از درختان قهوه جزیره را از بین برد و کشاورزان و تولید کنندگان قهوه در این جزیره مجبور به استفاده از جایگزین های عربیکا یعنی لیبریکا و روبوستا شدند. قهوه لیبریکا و روبوستا هر دو در برابر آفت قهوه مقاوم‌تر هستند، اما ویژگی‌های طعمی آن‌ها به اندازه قهوه عربیکا مطلوب نیست. بنابراین، قهوه های تولید شده توسط این درختان معمولا در قهوه های با کیفیت پایین تر و درجه تجاری استفاده می شود، نه در قهوه های درجه تخصصی.

با این حال، پنج مزرعه هنوز هم قهوه عربیکا را پرورش می دهند و امکانات پردازش مناسبی دارند. این مزارع قهوه خوبی تولید می کنند که با استانداردهای قهوه درجه تخصصی مطابقت دارد.

محصولات پیشنهادی لم

آیا قهوه جاوا با کیفیت است.

قهوه در ۵ مزرعه در جاوا به صورت گیاه عربیکا کشت میشود و آنها با قهوه های موکا، یمن ترکیب می شوند تا ترکیبات موکا-جاوا ایجاد شود.

برخی از مزارع قهوه های خود را تا سه سال کهنه می کنند، که به اسم “موسمی” معروف است. این باعث ایجاد قهوه ای کمتر اسیدی و ملایم می شود. این عطر و طعم قهوه‌هایی را برای مشتریان خاص زنده می‌کند که اروپایی‌ها در دهه‌های ۱۶۰۰ و ۱۷۰۰ از آن لذت می‌بردند، زمانی که انتقال قهوه با کشتی از جاوا به اروپا ممکن بود سال‌ها طول بکشد.

جاوا” یک زبان برنامه نویسی

جاوا هرگز نام محبوبی برای قهوه نبوده است، اگرچه به طور مداوم از آن استفاده می شود و بیشتر قهوه خورها با این اصطلاح آشنا هستند. با این حال، جالبه کمی به این زبان برنامه نویسی بپردازیم:

  • در سال ۱۹۹۵، یک زبان برنامه نویسی به نام جاوا منتشر شد و یک فنجان قهوه بخار پز را به عنوان نماد خود نشان داد.
  • جاوا اسکریپت نیز در سال ۱۹۹۵ منتشر شد و تا به امروز همچنان مورد استفاده قرار می گیرد.
  • جاوا شاید رایج ترین نام برای قهوه نباشد، اما تنها قهوه ای است که یک زبان برنامه نویسی از آن الهام گرفته شده است.
پردازش قهوه عربیکای جاوا
در فرآیند پردازش قهوه به صورت دستی بررسی میشود. اینجوری مطمئن میشن هیچ دیفکتی در قهوه وجود ندارد

درباره دان قهوه جاوا بیشتر بدانید …

قهوه جاوا یک قهوه فرآوری شده مرطوب (شسته شده) است که در جزیره جاوا در اندونزی، در سمت شرق در مجموعه آتشفشانی Ijen در فلات Ijen در ارتفاعات حدود ۱۴۰۰ متر رشد می کند. اطلاعات عمومی این قهوه بدین صورت هستند.

  • ارتفاع رشد : ۷۵۰ – ۱۵۵۰ متر از سطح دریا
  • زیرگونه عربیکا : تیپیکا
  • فرآیند پردازش : شسته شده، خشک شده در آفتاب
  • رایحه: آجیلی
  • طعم: آجیلی، مالت، شکلاتی، روشن، شیرین
  • بادی: سنگین
  • اسیدیته: کم

اگر به جزیره جاوا در اندونزی سفر کنید هم میتونید یک قهوه خاص رو استفاده کنید و هم از مناظر بی نظیر این جزیره دیدن کنید. به قول معروف هم فاله و هم تماشا.

مناطق کشت قهوه جاوا عربیکا

بهترین قهوه جاوا از مزارع پنج مزرعه بزرگ که توسط دولت هلند در قرن هجدهم تأسیس شد، زمانی که جاوه بخشی از هند شرقی هلند بود، به دست می آید.

بزرگترین شهرک های قهوه در جاوا با بیش از ۴۰۰۰ هکتار کاشت قهوه، Djampit، (بزرگترین تولیدکننده) Blawan، Pancoer و Kayumas هستند. قهوه از قرن هفدهم در این منطقه رشد کرده است و از لحاظ تاریخی مورد علاقه مردم در سراسر جهان بوده است.

پس از برداشت، میوه یا همون گیلاس قهوه تخمیر می شود و با استفاده از فرآیند مرطوب شسته می شود که پالپ یا سطح چسپناک را از بین می برد.

تاریخچه شوم این قهوه

در طول دهه ۱۸۸۰، زمانی که جزیره جاوه در تولید قهوه پیشرو بود، محصولات قهوه جاوه توسط طاعون زنگ زدگی ویران شد. این طاعون ابتدا در سوکابومی و سپس در سراسر جاوه مرکزی و نواحی جاوه شرقی رخ داد. بسیاری از ذخایر مزارع از بین رفت. بوته های قهوه جاوا در زمان آفت بزرگ یا طاعون قهوه عمدتاً از گونه عربیکا بودند.

پس از طاعون، هلندی‌ها ابتدا لیبریکا و سپس روبوستا را کاشتند، گونه‌ای که به دلیل توانایی آن در مقاومت در برابر بیماری‌ها بسیار مورد علاقه کشاورزان است، اگرچه از لحاظ کیفی از دان قهوه عربیکا کیفیت پایین تری دارد.

گیاهان باستانی جاوا

مزارع قدیمی دوران استعمار در جاوه اکنون فقط درصد کمی از قهوه جزیره را رشد می دهند، اگرچه در این املاک قدیمی احیا شده بیشتر قهوه های عربیکا در جزیره تولید می شود.

به طور کلی، تنها حدود ده درصد از تولید قهوه اندونزی عربیکا است، اما این ده درصد شامل برخی از بهترین قهوه های لذیذ جهان است.

دانه های قهوه جاوا MONSOONING

برخی از دانه‌های قهوه از املاک قدیمی جاوا کهنه می‌شوند یا موسمی هستند، فرآیندی که دانه‌های قهوه سبز رست نشده را در طول فصل باران در معرض هوای مرطوب و گرم قرار می‌دهد. این دانه های قهوه موسمی به عنوان قهوه جاوا قدیمی، قهوه دولتی قدیمی، یا قهوه جاوا قهوه ای قدیمی نام گذاری شده اند.

وزش موسمی دانه های قهوه جاوا ممکن است تا سه سال ادامه داشته باشد و در نتیجه بادی و طعم قهوه تقویت شده و شیرینی آن افزایش یافته و اسیدیته آن تضعیف شود.

دانه‌های قهوه نیز تغییر رنگ مشخصی از رنگ سبز اصلی خود به رنگ قهوه‌ای روشن دارند و اغلب طعم برشته چوبی شدید همراه با بادی سنگین و تقریباً بدون اسیدیته را نشان می‌دهند.

سنت قهوه موچا جاوا

قهوه جاوا عربیکا نیز معمولاً در ترکیب سنتی به نام موکا-جاوا همراه با قهوه موکا یمن استفاده می شود.

تاریخچه قهوه کاشته شده در جاوه در سال ۱۶۹۰ آغاز شد، زمانی که هلندی ها سرانجام توانستند بوته های قهوه را از بندر عرب موکا خارج کنند و به سرعت کشت آن را در جاوه، که مستعمره هند شرقی بود، و همچنین در سیلان آغاز کردند.

نکات دم کردن قهوه و اسپرسو جاوا عربیکا

قهوه جاوا به دلیل بادی بالا برای دم آوری مثل اسپرسو عالی است. اسپرسو معمولا نوشیدنی با غلظت بالا است. حالا تصور کنید یک قهوه با طعم عالی با اسیدیته پایین و بادی بالا چه قدر خاص میتواند باشد. اگر قهوه عربیکا جاوا رو هم تهیه کنید به طعم های بینظیری در فنجون قهوه خودتون میرسید. برای اینکه

برخی از مخلوط‌های اسپرسو موکا جاوا برای اضافه کردن دانه‌های روبوستا شناخته شده‌اند که نسبت به دانه‌های عربیکا محتوای کافئین بیشتری دارند و کرم غلیظ‌تر و غنی‌تری تولید می‌کنند.

سایر صادرات کشاورزی

اندونزی و جاوه مخصوصاً از نعمت خاک خوب و باران فراوان برخوردار هستند که آن را به یک جامعه کشاورزی طبیعی تبدیل می کند و صادرات بخش بزرگی از تجارت آنها را تشکیل می دهد. به غیر از قهوه (که آن را سومین صادرکننده بزرگ قهوه در جهان می کند)، آنها روغن نخل، تنباکو، کاکائو و چای و همچنین ادویه هایی مانند میخک، جوز هندی، دارچین و نیشکر را صادر می کنند.

جمع بندی

به طور کلی قهوه عربیکا جاوا یکی از قدیمی ترین قهوه های دنیاست که در زمان استعمار هلندی ها و آلمانی ها در این جزیره رواج پیدا کرد. گیاه قهوه بعد از ورود هلندی ها به این جزیره یعنی در قرن ۱۷ میلادی به سرعت در سراسر جزبره کشت شد. بعد از برداشت اولین محصول و ارسال به اروپا، بازخوردهای بسیار خوبی از این قهوه دریافت شد. همین باعث شد که هلند به فکر توسعه بیشتر قهوه و ایجاد مزارع بزرگتر در این جزیره یعنی جاوا بیوفته. بعد از وقوع بیماری تقریبا تمام زحمت هلندی ها به هدر رفت.

هلندی ها که درگیر طاعون شده بودند توانایی نگهداری مزارع رو نداشتند و کشت قهوه به دست محلی های این جزیره افتاد. پس از اون یک بیماری به اسم زنگ گیاه قهوه باعث میشدکه نور مناسب به گیاه قهوه نرسه و همین باعث کاهش فتوسنتز و خشک شدن گیاه قهوه شد. از اون روز کشاورزان به تولید قهوه هایی با میزان مقاومت بالا در برابر آفات داشت، یعنی روبوستا و لیبریکا پرداختند.

تا به شکل امروزی یعنی اکثرا قهوه روبوستا به فنجون شما برسه. این مطلب برای شما مفید بود یا نه. اگر مفید بود برای ما نظرتون رو بنویسید و با دوستان خودتون به اشتراک بزارید.

منابع

منبع یکمنبع دو

2 دیدگاه برای “قهوه عربیکا جاوا

  1. عباس نجفی گفته:

    سلام خوب بود ممنون
    فقط چند بار یک موضوع را تکرار کردید یکم خواننده رو اذیت میکنه
    بارها تکرار شد که قهوه رو هلندی ها گسترش دادند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

پشتیبانی قهوه گرام

×