قهوه عربی و تاریخچه

قهوه عربی و روش تهیه اون در دله

قهوه در خاورمیانه

در حالی که خاورمیانه از قرن ها پیش شروع به ترکیب نوشیدنی های قهوه کرد، بقیه جهان تا سال ۱۶۰۰ قهوه نمی خوردند. تا آن زمان قهوه فقط در داخل خاورمیانه و به طور عمده در کشور های عرب مصرف می شد. در قرن پانزدهم، نوشیدن قهوه در منطقه یمن عربستان رواج یافت. در طی ۱۰۰ سال به مصر، ایران، ترکیه و سوریه گسترش یافت. مردم در خانه هایشان و در قهوه خانه های عمومی از آن لذت می بردند.

یکی از جنبه های جالب و سرگرم کننده امتحان کردن قهوه های مختلف، یادگیری فرهنگ های مختلف جهان است. در بسیاری از فرهنگ ها، نوشیدن قهوه یک فعالیت اجتماعی و حتی سنتی است. این  موضوع درباره قهوه عربی هم صدق میکند.

 

قهوه در عربستان

برای اینکه مردم مثل شما امروز از یک فنجان قهوه گرم در خاورمیانه لذت ببرند، ابتدا باید تغییراتی صورت می گرفت. دهه ۱۲۰۰ نقطه عطفی برای نوشیدنی مدرن بود. در این زمان، قهوه توسط بازرگانان یمنی وارد عربستان شد، جامعه مسلمانان در عربستان برای دریافت انرژی محرک خود شروع به دم کردن قهوه کردند. در آن زمان، از این نوشیدنی برای بیدار نگه داشتن صوفی های یمنی برای جلسات بسیار طولانی عبادت شبانه استفاده می شد. انها دون قهوه را برشته و آبپز کردند تا نوشیدنی درست شود.

اکثر کشورهادر سراسر خاورمیانه روش‌های متفاوتی را برای دم کردن و تهیه قهوه ایجاد کرده‌اند. در حالی که روش های دم کردن قهوه از مکانی به مکان دیگر متفاوت است، اکثر کشورهای عربی از یک یا دو روش استفاده می کنند. در عربستان سعودی امکان پذیرایی خوب بدون ارائه یک فنجان قهوه وجود ندارد. این قهوه که با نام القوه شناخته می شود، نماد مهمان نوازی در سراسر عربستان است. در مراسم ها، مجالس اجتماعی، عروسی ها و دیگر بازدیدها سرو می شود. از نظر فرهنگی، قهوه عربی در جمع های خانوادگی یا هنگام پذیرایی از مهمانان سرو می شود.

این قهوه با جوشیدن روی اجاق گاز در قوری کوچکی به نام «بریک» تهیه می شود. معمولا قهوه پس از آماده شدن، برای سرو شدن، به یک قهوه جوش تزئینی به نام «دله» منتقل می شود. اگرچه انواع زیادی از قهوه عربی وجود دارد، قهوه عربی معمولاً غلیظ و بدون شیرینی سرو می شود و هل ادویه ای است که اغلب به آن اضافه می شود، بسته به مکان و سلیقه شخصی افراد، قهوه ممکن است با زعفران، دارچین یا میخک هم دم شود. از آنجایی که این قهوه غلیظ است و میتواند تلخی زننده ای داشته باشد، اغلب آن را با میوه های خشک، خرما، آجیل یا میوه های شیرین سرو می کنند تا تلخی آن را متعادل تر کنند.

اداب و رسوم سرو قهوه عربی

به طور سنتی، قهوه عربی یا توسط میزبان مراسم سرو می شود یا جوان ترین فرد در این گردهمایی. ضمناً ابتدا باید از مهمان بزرگتر یا بالاترین رتبه پذیرایی شود. در عربستان سعودی شخصی که با قهوه از مهمانان پذیرایی میکند باید دله را در دست چپ خود بگیرد و فنجان ها با دست راست گرفته می شوند. وقتی ظرف دله می‌آید که درون فنجان سرازیر ‌شود در انتها سرو کننده، ضربه‌ای به لبه فنجان می‌‌زند به معنی اینه کار تمام است و مهمان می‌تواند نوش جان کند .مهمان آن را می نوشد و اگر بخواهد به میزبان اشاره می کند که دیگر نریزد. در غیر این صورت، میزبان هر بار که فنجان خالی شد به پذیرایی خود ادامه می‌دهد تا زمانی که مهمان نشان دهد که به اندازه کافی قهوه خورده است.

رسم و رسوم قهوه عرب

جالب است بدانید که هر تعداد فنجانی که میل کنید معنا و نام مخصوص خود را دارد. در زیر نام و معنای تعداد فنجان ها را باهم یاد میگیریم:

  • الهیف: به فنجان اول گفته میشود که معمولا توسط میزبان در حضور مهمان خورده می شود. این کار برای جلب اعتماد مهمانان است که خیالشان بابت قهوه ای که مینوشند راحت باشد.
  • الضیف: اولین فنجانی که مهمان مینوشد الضیف نامیده می شود.
  • الکیف: الکیف فنجان دومی است که مهمان مینوشد و با تکان ندادن فنجانش به میزبان میگوید که منتظر فنجان دوم است. همانطور که از نامش پیداست این فنجان دوم نشاندهنده این است که مهمان از قهوه خوشش امده.
  • السیف: این فنجان سوم یک جور پیمان برادری و احترام درونش دارد. وقتی مهمان درخواست السیف دارد به میزبانش نشان می‌دهد که در تمام غم و شادی‌ها همراهشان خواهد بود و او را از نزدیکانشان به حساب آورند.

قهوه عربی معمولاً فقط در حجم یک سوم فنجان درهر بار سرو می‌شود. سرو قهوه به عنوان یک عمل تشریفاتی، مهربانی و مهمان نوازی عمل می کند. اگر فنجان بیش از حد پر شود، نشان دهنده این است که میزبان آرزو می کند که همه بنوشند و سریع بروند. رسم این است که هر مهمان سه فنجان بنوشد اما گاهی اوقات افراد در حین مکالمه حجم بیشتری می نوشند. قهوه عربی در اعیاد سنتی عرب و مناسبت های خاص مانند رمضان و عید جایگاه برجسته ای دارد.

طرز تهیه قهوه عربی

متاسفانه از قهوه عربی یک رسپی کاملاً تعریف شده با اندازه‌گیری‌های دقیق موجود نیس؛ این روش تهیه قهوه توسط خانواده‌های مادرسالار یا پدرسالار عربی از طریق آموزش نسل به نسل ، منتقل میشد. استفاده از “قاشق مدرج” برای اندازه گیری قهوه و فنجان سرو برای اندازه گیری آب روشی معمول برای شروع است. در زیر، طرز تهیه قهوه سنتی عربی را در خانه به شما آموزش می دهیم.

  • دون قهوه را در کف ماهیتابه کمی برشته کنید تا رنگ شکلاتی روشن بگیرند. و سپس قهوه های برشته شده را آسیاب کنید.
  • به اندازه یک لیتر اب را به شعله ملایم جوش بیاورید. چهار قاشق غذاخوری قهوه به اب جوش اضافه کنید و اجازه دهید ۱۵ دقیقه روی شعله ی بسیار کم دم بکشد.
  • بعد از اینکه قهوه به مدت ۱۵ دقیقه روی شعله دم کشید به ان نصف قاشق غذاخوری کافی میت اضافه کنید و بدون هم زدن بگذارید با قهوه به مدت ۲ دقیقه روی همان شعله کم بجوشد.
  • بعد از دو دقیقه شعله را خاموش کنید و بگذارید قهوه جوش ۵ دقیقه در همان حالت بماند.
  • نصف یک قاشق چای خوری زعفران را در دله بریزید.
  • یک قاشق غذاخوری هل آسیاب شده را به زعفران ها اضافه کنید.
  • ۳ عدد میخک را در دله بریزید.
  • قهوه که ۵ دقیقه استراحت کرده است را به مواد قبل داخل دله اضافه میکنیم.

جمع بندی

قهوه عرب یکی از نوشیدنی محبوب در خاورمیان اس که اعراب در گذشته و امروز برای پذیرایی از مهمون و تامین انرژی ازش استفاده میکنن. اگه قهوه عرب رو میشناسین یا دستور خاصی برای تهیه اش بلدین خوشحال میشیم که با ما به اشتراکش بزارید. این مطلب رو در شبکه های احتماعی با دوستان خودتون به در میون بزارید. هم چنین برای انتخاب سایر قهوه ها و خرید قهوه میتونید از طریق این صفحه اقدام کنید.

منابع:

منبع یکمنبع دو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

پشتیبانی قهوه گرام

×