درباره قهوه سینگل اورجین و ۳ زیرگونه مشهور عربیکا

قهوه سینگل اورجین یا تک خاستگاه و تفاوت با قهوه های تجاری

تعریف کلی قهوه سینگل اورجین

قهوه های سینگل اورجین میتونن گیج کننده باشن. تنوع گونه های موجود در بازار و میزان همخوانی آنها با ذائقه و علاقه شما انتخاب رو سخت میکنن. برچسب اطلاعات قهوه پر از مواردی مانند زیرگونه، روش و متد فرآوری، ارتفاع کشت و طعم یاد است که شاید کنجکاوتون کرده باشه.امروز در قهوه گرام میخوایم به شما نکاتی ساده رو آموزش بدیم که با استفاده از این راهنما بتونین بهترین قهوه مورد نظرتون رو انتخاب کنید.قبل از اینکه بخوایم وارد جزئیات قهوه های سینگل اورجین بشیم، باید ببینیم اصطلاح سینگل اورجین دقیقا به چه معناست.

قهوه تک خاستگاه یا سینگل اورجین چیست؟

قهوه ی سینگل اورجین که به قهوه ی تک خواستگاه هم شناخته میشه یعنی قهوه ای که در یک مکان رشد کرده باشه؛ درست برعکس قهوه های تجاری که مخلوطی از قهوه هایی هستند که در چند مکان متفاوت کشت شدن، یا میتونن مخلوطی از چند زیرگونه متفاوت باشن. قهوه های تجاری در تعادل طعم، میزان اسیدیته بودن و تلخی عملکرد خیلی خوبی دارن، با تغییر فصل طعمشون زیاد تغییری نمیکنه و در نتیجه شما میتونید در تمام طول سال از نوشیدن قهوه مورد علاقه تون لذت ببرید. پس قهوه های تجاری برای زمانی که میخواهید یک قهوه قابل اعتماد داشته باشید، انتخاب خوبی هستند.

با اینکه ثبات طعم عالی است ولی ما قهوه های تک خواستگاه رو هم به دلایل مختلف خیلی دوست داریم.

دلایل انتخاب قهوه تک خاستگاه

چون میخوایم طعم و مزه ی بینظیر یک دست بودن و تک خواستگاه بودن یک قهوه رو، با توجه به جایی که رشد کرده تجربه کنیم. قهوه های سینگل اورجین میتونن ته مزه های میوه ای داشته باشند، ممکنه سبک و زمینی یا تند باشن. معمولا روی بسته بندی های این نوع قهوه چند مورد اطلاعات کلیدی پیدا میکنید؛ محل رشد قهوه کجا بوده، قهوه از چه زیرگونه ایه، متد و روش فرآوری که برای این قهوه استفاده شده چی بوده و طعم یاد های قهوه چی هستند.

بیاین با محل رشد قهوه شروع کنیم. مکان مشخص شده ی روی بسته بندی قهوه شاید چند چیز متفاوت رو به شما نشون بده؛ اینکه کل قهوه در یک کشور خاص کشت شده و رشد کرده، در یک منطقه خاص رشد کرده، در یک کارخانه خاص فرآوری شده و یا در یک مزرعه خاص کشت شده. این جزئیات در هر یک از کشور های تولید کننده میتونن متفاوت باشن. برای مثال در اتیوپی معمول است که قهوه از صدها مزرعه کوچک خانوادگی تهیه بشه. سپس این قهوه ها در یک کارخانه محلی فرآوری و فروخته میشن. از طرفی دیگر در برزیل مکان هایی که برای کشت قهوه مناسب هستن بسیار بزرگترن. بنابراین دیدن نام شهر، خانواده یا مالک مزرعه روی برچسب اطلاعات بسیار معمول است.

 

طعم و عطر قهوه های سینگل اورجین

 همچنین رایج است که مردم به گونه ای در مورد قهوه های یک کشور صحبت میکنند که همه ی قهوه ی کشت شده در سرتاسر کشور یک طعم خاص میدهد. مثلا گفته میشود: قهوه های اتیوپی میوه ای هستن، قهوه های اندونزیایی زمینی هستن و چیز هایی از این قبیل. اکنون حقایقی درباره اینگونه اظهارات وجود داره. اما در حقیقت مکانی که  قهوه در اون رشد کرده تنها فاکتور نیست. حتی میتونیم بگیم که این بزرگترین فاکتور هم نیست که چرا قهوه هایی که در یک کشور خاص تهیه میشن طعم مختص به خودشون رو دارن.

بهترین قهوه های اسپرسو

۳۴۱,۰۰۰ تومان۵۹۶,۰۰۰ تومان
۲۷۲,۰۰۰ تومان۴۷۸,۰۰۰ تومان
۴۶۴,۰۰۰ تومان۸۰۳,۰۰۰ تومان

برشته کاری درکاپی

قهوه ترکیبی صبحانه درکاپی

۳۴۶,۰۰۰ تومان۵۸۷,۰۰۰ تومان

زیرگونه قهوه عربیکا چیست؟

میرسیم به نکته بعدی در مورد قهوه های تک خواستگاه یعنی زیرگونه ی قهوه. احتمالا اسم دو گونه ی اصلی قهوه به گوشتون اشناست، عربیکا و ربوستا. گونه های متفاوت دیگه ای هم وجود دارن اما این دوگونه به طور گسترده تری کشت و استفاده میشن، و طبیعتا بین مردم شناخته شده تر هستن. وقتی داریم در مورد قهوه هایی صحبت میکنیم که تحت عنوان سینگل اورجین فروخته میشن، تقریبا همیشه از زیرگونه های قهوه ی عربیکا هستند.

در گونه ی عربیکا در واقع انواع مختلفی از درختان وجود دارن که بهشون میگیم زیرگونه. قهوه ی هر کدام از این درختان زیرگونه، اندکی با بقیه زیرگونه ها تفاوت داره و کمی ویژگی های طعمتی متفاوتی داره. شاید یکم گیج شده باشید، اما مشکلی نداره، میتونید انواع مختلف سیب رو تصور کنید. سیب قرمز،سیب سبز، سیب زرد، سیب سفید که کمتر داخل ایران پیدا میشه، سیب گلاب و سیب قندق. همه ی اینها سیب هستن اما هر گونه طعم ها و بافت متفاوتی رو تولید میکنن. قهوه ی عربیکا زیرگونه های سنتی و خوش طعمی داره مانند تیپیکا، بوربون و کاتورا. که طعم یاد های کلاسیک، شکلاتی یا کارامل رو تداعی میکنن.

کشاورز بر چه اساسی زیرگونه قهوه رو انتخاب میکنه

کشاورز با توجه به میزان مقاومت زیرگونه ها در برابر افت ها، هجوم حشرات، میزان تولید محصول و دیگر عوامل محیطی، تصمیم میگیره که یک یا چند زیرگونه رو پرورش بده. زیرگونه ها بسیار متنوع هستن که نمیتوان یک به یک آنها را بررسی کرد. بنابراین تا به اینجا تنها چیزی که نیاز است بدانید این است که هر زیرگونه طعم یاد متمایز خود را تولید میکند. و هرچه بیشتر از این موضوع آگاه باشید، در حین امتحان آنها بیشتر به تفاوت‌های منحصر به فرد بین آنها پی میبرید. مورد بعدی دسته بندی قهوه های سینگل اورجین روش فرآوری است. روش فراوری موردی است که بیشتر روستر ها و تولید کنندگان تاکید دارند که مهم ترین بخش آماده سازی قهوه است و همچنین بزرگترین عاملی که بر طعم یک قهوه خاص تأثیر می گذارد.

روش های فرآوری قهوه عربیکا

وقتی درباره روش فرآوری صحبت میکنیم منظورمان روشی است که تولید کننده برای جدا کردن دانه های سبز قهوه از لایه های چسبنده گیلاس قهوه استفاده میکند. به طور معمول سه راه اصلی برای این کار وجود دارد، فرایند شستن که به فرایند مرطوب نیز شهرت دارد، و دوم فرایند طبیعی یا خشک  . روش سوم که یک روش بین پردازش خشک و خیس نام دارد، پردازش عسل است. در پردازش عسل گیلاس قهوه از دان سبز قهوه جدا میشود و در تابش مستقیم خورشید قرار میگیرد. بعد از خشک شدن پوسته طلایی رنگ روی دان قهوه از اون جدا میکنن و برای مراحل بعدی قهوه آماده میشه.

در فرایند شستن قهوه به دانه های قهوه اجازه داده میشود که به طور کامل در آب غوطه ور شوند و میوه از لایه های بیرونی شسته شود. دانه سبز باقیمانده خشک و آماده حمل و نقل و بسته بندی میشود. این روش قهوه ای با طعم های متعادل و تمیز، با اسیدیته فراوان تولید میکند و روشی است که به طور سنتی در کنیا و کلمبیا و در سراسرآمریکای مرکزی استفاده میشود.

روش پردازش طبیعی جه تفاوتی با سایر روش ها دارد؟

در روش فرآوری طبیعی، گیلاس های قرمز و رسیده ی قهوه به طور کامل، یا به روی پاسیو های بتنی و یا روی تخته های مرتفع زیر نور مستقیم افتاب، به مدت بیش از دو هفته خشک میشوند. گیلاس قهوه خشک و چروکیده میشود و زیر افتاب داغ شروع به تخمیر میکند تا لایه های نرم میوه قبل از آسیاب از بین بروند. نتیجه نهایی، قهوه ای با طعم های میوه ای و متمایز، با شیرینی بیشتر و اسیدیته کمتر نسبت به قهوه های شسته شده است.

این روش معمولاً توسط تولیدکنندگان در آفریقا و برزیل استفاده می‌شود. شاید طعمی که روش طبیعی به قهوه میدهد برای برخی افراد خوشایند نباشد و وضعیت آفتابی بودن یا نبودن روز های آینده غیرقابل پیشبینی باشد که برای تولید کنندگان بسیار ریسک بزرگی است. اما اگر این روش به خوبی انجام شود و به خوبی به اتمام برسد میتواند قهوه ای با طعم یاد های میوه ای به شدت فوق العاده را تولید کند.

روش پردازش عسل در اتیوپی یا کنیا

روش های فرآوری دیگری نیز وجود دارند که با انها مواجه خواهید شد ما همه ی آنها را بررسی نمیکنیم اما یکی دیگر از این روش ها فرآیند عسل است. فرآیند عسل نوعی از روش‌های فرایند طبیعی است. پوست میوه را جدا میکنند، چندین بار چرخانده می شوند تا قبل از خشک شدن هوادهی شوند و سپس وارد بازار میکنند. این روش یک قهوه با شیرینی قهوه فرآوری شده با روش طبیعی تولید می کند اما کمتر طعم و بوی میوه ای دارند.

چجوری قهوه ی سینگل اورجین مناسب رو پیدا کنیم؟

قهوه گرام برای شما چند راهکار ساده و سریع داره تا بتونید با استفاده ازشون نتیجه ی خوبی بگیرید.

قهوه ی خود را بدون شیر امتحان کنید

قهوه های سینگل اورجین به طور معمول کمتر از قهوه های تجاری برشته میشوند. هرچه قهوه بیشتر برشته شود طعم برشتگی و تلخی بیشتر بر طعم های میوه ای خود قهوه چیره میشوند. البته این به این معنی نیست که نمیتوانید به قهوه خود شیر اضافه کنید. اما به دلیل اینکه قهوه های سینگل اورجین کمتر برشته میشوند، اضافه کردن شیر به دلیل چربی هایی که داره میتواند باعث غیر قابل تشخیص شدن طعم یاد های ظریف قهوه شوند.

اطلاعات دم آوری

گاهی اوقات روستر، قهوه را مناسب برای متد خاصی از دم آوری برشته میکند. انها به طور معمول پیشنهاداتی را برای دم آوری و راهنما را روی برچسب بسته بندی درج میکنند. تیستر های حرفه ای از روشی به نام کاپینگ برای ارزیابی قهوه استفاده میکنند.

ایروپرس یا کمکس روشی عالی برای نشان دادن طعم های خاص قهوه های سینگل اورجین هستند. البته با قهوه های سینگل اورجین اسپرسو هم میتونید تهیه کنید. در واقع برخی از روستری ها برای اینکه قهوه مناسب دستگاه اسپرسو باشد،آن را کمی بیشتر برشته میکنند. اگر عادت کرده اید برای اسپرسو از قهوه های تجاری استفاده کنید شاید بهتر باشد برای استفاده از قهوه ی سینگل اورجین کمی نسبت های خودتون رو تغییر بدین تا بهترین نتیجه رو بگیرید.

برای خرید قهوه تک خاستگاه یا سینگل اورجین میتونید اینجا کلیک کنید و اگر این مطلب برای شما مفید بود با ما نطرتون رو در میون بزارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

پشتیبانی قهوه گرام

×