کافئین

کافئین  (CAFFEINE)چیست ؟

کافئین قهوه ، تلخ ، سفید ، پودری شکل و یک آلکالوئید(Alkaloid)  قابل حل در آب میباشد.

مقدار دقیق کافئین به روش مصرف فراورده اولیه و چگونگی تولید محصول بستگی دارد.البته دما های متفاوت آب ، نوع قهوه ، درجه برشتگی و اندازه آسیاب ، مقادیر متفاوتی از کافئین را در یک فنجان قهوه به وجود می اورند.

هیچ کدام از دو قهوه دم شده دقیقا شبیه هم نیستند. یک تییه کننده قهوه که خوراک شناس واقعا خوبی نیز باشد،

می تواند به طرز نسبتا خوبی در دوبار دم کردن قهوه مشابهی تهییه کند. این ممکن است متضمن استفاده از مقادیریکسان قهوه،

درجه برشتگییکسان، اندازه آسیابیکسان با همان دمای آب، نوع آب، پارامتر فشار هوا و تجهیزات باشد. حتی اگر دانه های قهوه در

محل هاییکسان و در یک سال رشد کرده و در یک زمان چیده شده باشند، باز هم می تواند مقادیر کافئین متفاوتی در یک فنجان

قهوه تولید کند. می توان گفت یک قهوه جوش خوب میتواند خیلی به تشابه دو فنجان قهوه کمک کند.

تاثیرات فیزیولوژیکی کافئین

نرخ  میزان سوخت و ساز کافئین براییک فرد عادی در حدود ۵۰ درصد در دوساعت است یعنی در هر دوساعت مقدار کافئین در بدن. نصف میشود. این میزان سوخت کافئین به خودی خود تنظیم میشود. این میزان کافئین به خودی خود تنظیم میشود. به این معنی که اگر شما  به طور منظم تری بنوشید سوخت و ساز تغییر خواهد کرد به واسطه شکل بدن خصوصیات سلامتی و غیره متفاوت خواهد بود.

به طور کلی کافئین میزان سوخت و ساز بدن را افزایش میدهد.

کافئین به آسانی با دیگر غذاها ترکیب می‌شود و اثرات متفاوتی روی افراد مختلف می گذارد. به عقیده برخی افراد کافئین به تنظیف کبد و کلیه‌ها کمک می‌کند اما این مسئله نیز به طور علمی ثابت  نشده است. برخی عقیده دارند که کافئین به آسانی با مواد اسیدی که به وسیله اعضای بدن ترشح می شود، ترکیب می گردد.

اسیدهای چرب یکی از مواد اسیدی گوناگونی است که بدین سان ترشح می‌شوند. اینیکی از دلایلی است که قهوه به یک آدم مسموم از الکل داده می‌شود تا هوشیار شود، زیرا الکل کمی اسیدی است و بدیهی است که کافئین به اندام‌های بدن کمک می‌کند که الکل را دفع کند. تاثیرات کافئین بر بدن به طور کلی آنی و لحظه می باشد.

تاثیرات کافئین بر سلول ها

کافئین تمام اندام ها و بافت های بدن را تحریک می‌کند و مستقیماً بر روی تک تک سلول ها به وسیله تأثیر بر واکنش های شیمیایی اثر میگذارد.

کافئین به طور غیرمستقیم به وسیله افزایش ترشح غدد فوق کلیوی هورمونهای آدرنالین و نور آدرنالین عمل می‌کند که

آنها نیز فعالیت سلول ها را تحریک میکنند.

تاثیر کافئین بر مغز

اگر شماعادات به مصرف قهوه دارید، خوب است بدانید مقدار کم کافئین به کاهش خواب آلودگی و خستگی کمک می کند تمرکز را بهبود می‌بخشد و زمان واکنش‌ها را کمتر می‌کند(تسریع سرعت عکس العمل ها) . مقادیر زیاد باعث تحریک بیش از حد(بیش تحریکی)، اضطراب، تحریک پذیری (زود رنجی) و بیقراری می گردد.

تاثیر کافئین بر قلب

با مصرف مقدار کم کافئین، عضله قلب تحریک می شود، عمل پمپ کردن تقویت می‌شود. بنابراین باعث می‌شود خون سریعتر گردش کند و فشار خون براییک زمان کوتاه افزایشیابد. اما مصرف بیش از حد می‌تواند باعث تپش قلب گردد.

تاثیر کافئین بر معده

کافئین به هضم غذا به وسیله افزایش تولید اسید کمک می کند.

اما مقدار خیلی زیاد میتواند موجب درد وریدهای شکمی و حالت تهوع گردد.

تاثیر کافئین بر کلیه

مصرف قهوه و کافئین تولید ادرار را افزایش میدهد

تاثیر کافئین بر داروهای دیگر

کافئین به طور طبیعی با داروهای دیگر مخلوط می گردد به طوری که مقدمات لازم را برای سریعتر اثر کردن دارو فراهم می کند.

در برخی موارد کافئین به جهت اثر مستقیم آن به دارو اضافه می گردد. برخلاف برخی نظرها کافئین داروی مسکن و بر طرف کننده درد نیست.

کافئین بر عضلات اسکلتی

اگر شما یک ورزشکار هستید، خوب است بدانید که تحریک عضلات با کافئین، کارایی عضله را در طول تمرین بهبود می بخشد، اما تحریک مفرط می تواند باعث انقباض ناگهانی (گرفتگی عضلات) شود.

تاثیرات جانبی کافئین

از اثرات جانبی کافئین خونریزی است. کسانی که در حد افراط قهوه می نوشند، دچار یک نوع بیماری متعارفی می‌شوند. هموروئید شان به طور بدی خونریزی می‌کند. اگر موضوع به این گونه باشد نوشیدن قهوه را متوقف و براییک مدت طولانی از خوردن آن پرهیز کنید. مشکل اگر به دلیل مصرف قهوه باشد، بر طرف خواهد خواهد شد.

بعد از مدتی می توانیم گاهی اوقات یک فنجان قهوه بنوشد. نظر به اینکه قهوه یک محرک است که روی قلب اثر میگذارد، افرادی که زیاد قهوه می نوشند بیشتر مستعد حمله قلبی هستند. این مسئله ممکن است طرح‌های تاثیر داروی کافئین باشد.

افرادی که قهوه را به مقدار بیش از حد مصرف می‌کنند ممکن است دچار اضطراب با درجات بالا شود و این خود عاملی باشد برای مصرف الکل یا شکستگی دیگری برایشان ایجاد شود و دیگری است که تحریک بیشتر شد دائمی اثرات سو دراز مدتی را در پی دارد.

قهوه اعتیاد آور است مانند اعتیاد به هر داروی دیگر که بدن به آن علاقه دارد عادت نوشیدن دائمی قهوه را ترک کنید هرچند برای شما رنج آور باشد.

دانه های قهوه فاقد کافئین

تنظیم میزان کافئین ( از بین بردن یا تثبیت کردن کافئین) به دو صورت امکان پذیر است :

یکی از بین بردن مقدار کافئین در مرحله شستشو با مواد شیمیایی با استفاده از حل نمودن کافئین در ماده محلول و دیگری تثبیت نمودن مقدار کافئین با استفاده از ترکیبات شیمیایی که نرم و مولکولی هستند، به طوری که میزان آن را ثابت نگه داشته یا اینکه از ماده محلول، جدا می‌نمایند. نخستین قابلیت جداسازی کافئین از دانه های قهوه، فروش جداگانه کافئین خشک به دست آمده از ترکیبات شیمیایی است. همچنین، درجه‌بندییا افزایش مقدار کافئین دانه هاس که این کار با توجه به میزان سن و سایر ویژگی ها انجام می‌شود. معمولاً این روش((فاقد کافئین)) نام دارد.

نسبت فروش دانه های استاندارد به دانه های فاقد کافئین، تقریباً ۵ به ۱ است.

برای خرید انواع قهوه در کرمان به سایت قهوه گرام مراجعه کنید.

#خریدقهوه در کرمان

#خرید انلاین قهوه

#فروش قهوه در کرمان

1 دیدگاه برای “کافئین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

پشتیبانی قهوه گرام

×