چای ماچا چیست؟

چای ماچا

چای ماچا چیست؟

در جواب سوال اینکه ماچا چیست میتوان گفت چای سبز ژاپنی یا ماچا (抹茶 Matcha) اصالتاً و اولین بار در کشور چین شناخته و استفاده شد. در واقع این چای زادگاهش و نقطه شروعش با کشور چین بود. ولی این کشور ژاپن بود که توانست نحوه فرآوری و تهیه خاص آن را بدست بیاورد. چای ماچایی که امروزه همه ما آن را می شناسیم و مردم جهان در حال استفاده از آن هستند، ژاپنی می باشد. این چای که به صورت پودر می باشد. در واقع یک نوع پودر خاص از چای سبز می باشد که از لحاظ طعم و مزه دارای یک شیرینی ملایم می باشد. از لحاظ خاصیت و فواید می توان گفت از چای سبز نیز دارای ارزش بالاتری می باشد.

تفاوت چای ماچا و چای سبز

همانطور که گفتیم بین چای سبز و ماچا تفاوت در نحوه فرآوری و تهیه وجود دارد. در واقع دو تفاوت اصلی وجود دارد که باعث شده این چای ها تقریبا از هم مجزا شوند.

  • تفاوت اول: مهمترین تفاوت را میتوان نحوه رشد گیاه چای دانست. در چای ماچا برگ های جوانه زده چای سبز را حدود سه هفته قبل از برداشت در سایه رشد می دهند و برای اینکار از سایه بان های چوبی یا آلومینیومی استفاده می شود. همین امر باعث می شود میزان رسیدن نور به درختچه های ماچا تا تقریباً ۷۰ درصد کاهش پیدا کند. اما این کار چه نتیجه ای بر روی این گیاه خواهد داشت؟ علاوه بر تغییر مزه و ظاهر که برگ ها نرمتر و شیرین تر شوند این روش تولید کلروفیل چای را افزایش می‌دهد. آمینو اسید را تقویت می‌کند و رنگ سبز تیره‌ تری به گیاه می‌ دهد.
  • تفاوت دوم: موردی که در تهیه چای ماچا اصل در کشور ژاپن جالب است و آن را نسبت به چای سبز متفاوت کرده است نحوه پودر کردن آن می باشد. که اینکار در این چای با آسیاب‌ های گرانیتی مخصوصی پودر می‌شود تا کلروفیل درون آن به اصطلاح نسوزد.

 

چای ماچا

موارد استفاده از ماچا چیست؟

این پودر چای سبز را می توان به صورت گرم و سرد استفاده نمود. در هر دو روش مصرف، کلیه خواص پودر ماچا حفظ می‌شود و روش مصرف تنها به ذائقه و سلیقه مصرف کننده بستگی دارد.

این چای سبز ژاپنی را می توان به روش های زیادی استفاده کرد. از بستنی های خنک و متنوع تابستانی گرفته تا نوشیدنی های داغ برای زمستان. حتی میتوان از آن در تهیه کیک وشیرینی هم استفاده نمود.

معمول ترین نوشیدنی گرمی که با استفاده از این چای می توان تهیه کرد انواع لاته ماچا است که ترکیبی گرم، لطیف و دوست داشتنی دارد به این صورت که یک لیوان شیر گرم را با نیم تا ۱ گرم پودر چای ماچا مخلوط می‌کنیم. برای شیرین کننده این نوشیدنی هم میتوان از عسل استفاده نمود.

 

چه مقدار ماچا مصرف کنیم؟

با توجه به این که چای سبز ژاپنی دارای میزان توجهی کافیین هست در مصرف آن باید احتیاط کرد.

برای استفاده از این چای ابتدا باید با مقدار مصرف مناسب آن در هر وعده آشنا شوید.

اما با توجه به اینکه بازه زمانی افزایش انرژی با مصرف ماچا بین ۶ تا ۸ ساعت ادامه دارد (یعنی با نوشیدن یک فنجان چای ماچا (بسته به بدن هر شخص) تا ۸ ساعت انرژی لازم برای بدن تامین میشود.) به طور متوسط برای آنکه انرژی لازم در طول روز تامین شود نوشیدن ۲-۳ فنجان چای ماچا توصیه میشود که البته از فردی به فرد دیگر متغیر است. برخی افراد با نوشیدن یک فنجان از این چای در روز تا ۸ ساعت انرژی لازم را بدست می آورند.

 

شما میتوانید مقاله کاملی در رابطه با انواع گونه های چای سبز ژاپنی بخوانید. مشاهده مقاله

منابع: A brief introduction to Japanese tea breeds – by intern Katrina Wild

چای ماچا مومنتی

۴۷۵,۰۰۰ تومان

چای ماچا مومنتی نوعی پودر چای سبز بسیار خوش عطر و طعم است.

اطلاعات بیشتر

چای ماچا لم Lemm Matcha

۴۷۵,۰۰۰ تومان

چای ماچا لم نوعی پودر چای سبز بسیار خوش عطر و طعم است.

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

پشتیبانی قهوه گرام

×