قهوه فوری؛ آیا برای سلامتی ضرر داره؟

قهوه فوری

مقدمه

شاید بیش از ۲۰۰ سال از اولین باری که قهوه فوری برای اولین بار ابداع شد میگذره. اما شاید برای شما هم سوال باشه که فواید و مضرات این نوع از قهوه چیه. درسته که این قهوه به راحتی آماده میشه اما سوال اینجاست که چرا به تازگی گفته میشه برای سلامتی مضره. شاید جالب باشه بدونید در برخی از کشورها بیش از ۵۰ درصد مصرف قهوه بر پایه این محصوله. در این مطلب سعی می کنیم هر آن چیزی که نیازه شما در مورد این محصولات بدونید رو به شما بگیم.

قهوه فوری چیه؟

یک محصول که از خشک کردن آب موجود در قهوه دم آوری شده به دست میاد رو قهوه فوری میگن. درست مثل قهوه‌ای که شما نوش جان میکنید، دان قهوه آسیاب میشه و با روش های مختلف دم آوری میشه. در پایان دم آوری آب قهوه رو با دو روش مرسوم از مواد حل شده داخل آب حذف میکنن.

این دو راه عبارتند از :

  • اسپری کردن در هوای داغ؛ در این روش قهوه دم آوری شده به هوای داغ اسپری میشه و با بخار شدن آب موجود، پودر کریستالی و دان های ریزی باقی میمونن که به اونها پودر قهوه فوری میگن. دمای برج هایی که عملیات تبخیر آب داخل اونها انجام میشه تا ۲۵۰ درجه سلسیوس میرسه.
  • فریز کردن؛ عصاره قهوه منجمد شده و به قطعات کوچک بریده می شود و سپس در دمای پایین در شرایط خلاء خشک می شود.

هر دو روش کیفیت، عطر و طعم قهوه را حفظ می کنند.  شما برای تهیه این نوع قهوه، مقداری پودر قهوه فوری رو داخل آب داغ بریزید و قهوه شما آمادس. مقدار کافئین رو میتونید با مقدار پودری که داخل آب میریزید کنترل کنید.

قهوه فوری

قهوه فوری حاوی آنتی اکسیدان و مواد معدنیه

قهوه یکی از بزرگترین منابع آنتی اکسیدان در رژیم های غذایی مدرن باشه. درست عین قهوه، پودر قهوه فوری حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدانه که برای سلامتی فواید بسیاری داره هست. بر اساس تحقیقاتی که انجام شده قهوه فوری حتی مقادیر بیشتری از آنتی اکسیدان رو به فنجون قهوه شما میاره.

کافئین قهوه فوری چه قدره

به طور کلی قهوه تازه دم شده مقدار بیشتری کافئین داره. یک لیوان قهوه فوری که از یک قاشق غذاخوری پودر قهوه درست شده باشه معمولا ۳۰ تا ۹۰ میلی گرم کافئین داره، این در صورتیه که مثلا قهوه فرانسه ۷۰ تا ۱۴۰ میلی گرم کافئین همراه خودش داره.

اگرچه این یکی از خوبی ها یا فواید قهوه فوری هم هست. به این دلیل که برخی از افراد برای ترک کافئین مجبورن مصرفشون رو به یکباره قطع نکنن. به دلیل پایین تر بودن مقدار کافئین، یک محصول ایده آل برای ترک کافئین نیز هست. همچنین این نوع قهوه به صورت بدون کافئین هم موجوده.

استفاده بیش از حد کافئین باعث استرس، مشکلات خواب، ناراحتی معده، توهم و ضربان قلب میشه. پس در مصرف به اندازه اون دقت کنید تا سلامتی شما به خطر نیوفته.

بهترین قهوه های اسپرسو

۳۴۱,۰۰۰ تومان۵۹۶,۰۰۰ تومان
۲۷۲,۰۰۰ تومان۴۷۸,۰۰۰ تومان
۴۶۴,۰۰۰ تومان۸۰۳,۰۰۰ تومان

برشته کاری درکاپی

قهوه ترکیبی صبحانه درکاپی

۳۴۶,۰۰۰ تومان۵۸۷,۰۰۰ تومان

آکریل آمید(Acrylamide) یک ترکیب خطرناک

آکریل آمید یک ترکیب بسیار خطرناکه که در هنگام رست قهوه شکل میگیره. این ماده در دان سبز قهوه با مقادیر کم وجود داره و هر چه قدر با حرارت بیشتری در تماس باشه، مقدار بیشتری از اون تبدیل به منواکسید کربن، دی اکسید کربن و گازهای نیتزوژن میشه. هم چنین این ماده از بیش از حد حرارت دیدن کربوهیدرات ها ایجاد و مصرف میشه. ترکیباتی مانند نان برشته شده، چیپس و بیسکویت. مقادیر بالای آکریل امید سرطان زاست و چون این ماده آب دوست هست بیشتر در کلیه ها باعث اختلال میشه. مواردی از ابتلا به سرطان از افراد به دلیل وجود مقادیر بالای آکریل آمید گزارش شده. مقدار این ماده در قهوه فوری به دلیل در معرض گرمای بیشتر بودنه تقریبا دو برابر قهوه معمولیه. پس در مصرف این نوع قهوه دقت کنید تا سلامتی شما به خطر نیوفته. البته که مصرف هر چیز به اندازه برای شما ضرر چندانی نداره، روی صحبت ما با کساییه که قهوه فوری رو بیش ازحد مصرف میکنن.

مقدار توصیه شده اگه نیاز به کافئین برای انجام کارهاتون دارید، دو یا سه کاپ در روز هست. مصرف بیشتر این قهوه برای سلامتی شما خوب نیست.

 

فواید قهوه فوری

درست عین قهوه، قهوه فوری هم برای سلامتی شما فوایدی داره. فوایدی مثل :

  • بهبود عملکرد مغز؛ کافئین تمرکز شما رو بالا میبره و عملکرد مغز شما بهتر میشه.
  • افزایش متابولیسم؛ کافئین باعث افزایش سوخت و ساز و بالارفتن نرخ چربی سوزی شما میشه. پس اگه برنامه کاهش وزن دارید، حتی قهوه فوری هم میتونه به شما کمک کنه.
  • کاهش ریسک بیماری های عصبی مانند پارکینگسون و آلزایمر.
  • کاهش ریسک دیایب؛ کافئین میتونه مقدار قند خون رو تنظیم کنه و از به وجود اومدن بیماری هایی مانند دیابت جلوگیری کنه.
  • کاهش ریسک بیماری های ریوی مانند سرطان ریه
  • بهبود حال روحی شما؛ قهوه باعث میشه شما حالت شادتر داشته باشید. به زبون ساده تر انرژی بیشتری برای انجام کارها داشته باشید و ریسک بیماری های روحی مانند افسردگی و خودکشی رو کاهش میده.
  • و در پایان قهوه باعث میشه که شما حتی بیشتر زندگی کنید.

البته تمام این مطالعات تجربیه، و به صورت علمی چیزی ثابت نشده. یعنی لزوما نوشیدن قهوه به تنهایی نمیتونه سلامتی شما رو تضمین کنه، اما کسایی که قهوه مصرف میکنن ریسک ابتلا به بیماری های بالا در اونها بسیار کمتره.

تاریخچه قهوه فوری

برای اولین بار قهوه فوری در سال ۱۷۷۱ مطرح شد. این حدود ۲۰۰ سال بعد از ورود قهوه به خاک اروپا بود. فکر نمیکردید این نوع قهوه این قدر قدمت داشته باشه، نه؟

بعدا در قرن ۱۹ میلادی یک محصول به نام ” قهوه کمپ ” معرفی شد. این محصول حالت کنسروی داشت و ترکیبات آب، شکر، قهوه  و مقداری ترکیب شبیه کاسنی تلخ داشت. این محصول در اواسط قرن ۱۹ ام در انگلیس مشاهده میشد.

در آمریکا، برای اولین بار سربازان در طول جنگ قهوه فوری رو استفاده کردن. اونها دنبال راهی برای تامین انرژی خودشون بودن اما ابزارآلات تهیه قهوه بسیار سنگین بود. همچنین روش مرسوم یعنی اسپرسو، بسیار ناممکن بود. اگه دوس دارید در مورد اولین اسپرسوساز تاریخ بدونید، اینجا رو مطالعه کنید. در اواسط قرن ۱۹ یک پدر و پسر اولین بار ایده پودر قهوه آسیاب رو اجرا کردن. برای اولین بار شما نیاز به رست کردن قهوه و آسیاب کردنش نداشتید و میتونستید با راحتی خیلی بیشتری قهوه درست کنید.

بزرگترین تغییر دنیای قهوه فوری سال ۱۹۳۸ اتفاق افتاد. زمانی که نستله با اسپری کردن قهوه که دم آوری شده بود در برج های داغ با دمای حدود ۲۵۰ درجه، پودر قهوه رو عمل میاورد. روشی که حتی امروزه هم از ازش استفاده میشه و تا سال ۲۰۱۲ یکی از محبوبترین قهوه های دنیا بود. نتسله حدود ۷۴ درصد بازار قهوه فوری رو در دست خودش داره.

جمع بندی

در پایان باید بگیم که قهوه فوری سریع، آسون و بدون نیاز به هیچ دستگاهی برای درست کردنه. همچنین زمان بیشتری میتونید اونو نگهداری کنید و از قهوه معمولی ارزون تره. حتی زمانی که شما مسافرت میرید، استفاده از اون راحت تره و کافئین کمتری نسبت به قهوه هایی مثل قهوه فرانسه و قهوه ترک داره. به طور کلی یک نوشیدنی با کالری پایین، فواید سلامتی مانند قهوه های دمی و قهوه های اسپرسوس. اگه میتونید که قهوه رو تازه آسیاب و مصرف کنید اما اگه نمیتونید ۳ یا ۵ کاپ در روز مصرف نکنید.

منابع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

پشتیبانی قهوه گرام

×