چای ماسالا

چای ماسالا

خاستگاه اولیه‌ی چای ماسالا

چای ماسالا و ادویه‌های آن یادآورکشورهندوستان است. این چای قدمتی ۵۰۰۰ ساله دارد، که اولین بار دستور آن در هند اجرایی شد. هنگامیکه هند مستعمره بود و بریتانیایی ها درهندوستان، چای سیاه می‌کاشتتند و همین شد که  تنوع صنعت چای در آنجا زیاد شد.بعد از اینکه شهرت چای ماسالا زیاد شد به اروپا هم راه خودش رو پیدا کرد.اروپایی ها معمولا برای درست کردن ماسالا از پودر آماده ماسالا استفاده میکنن.

اما هندی ها معمولا ماسالا رو به صورت تازه و با ترکیب مواد اولیه خشک استفاده میکنن .در ابتدا از ترکیبات فلفل ، دارچین و چای سیاه برای تهیه‌اش استفاده میشده ولی با گذشت زمان ترکیبات دیگه ای هم بهش اضافه شد. اکه شما هم میخواین یه ماسالا تازه آماده کنین همراه ما باشین.

ترکیب چای ماسالا

ترکیب اصلی آن عبارت است از:

هل
دارچین
زنجبیل
فلفل سیاه
میخک
انواع دیگر آنترکیباتی شامل: جوز هندی، زعفران، رازیانه، نعناع و شکر است. چای ماسالا ازادویه‌های با طبع گرم تشکیل شده است. در نوع دیگر آن از چای سبز درترکیب آن استفاده می شود.

ماسالا
ادویه ماسالا

روش تهیه ماسالا

میخک، هل سبز، فلفل سیاه، دارچین و زنجبیل را تفت داده‌ می شود سپس آن را آسیاب می کنند این پودر ماسالا است.
دم کردن ماسالا
شیر را به جای آب به ترکیبات ادویه ای که تهیه کردیم اضافه میکنیم
ابتدا چای سیاه یا سبز را دم کرده سپس شیر گرم را به آن اضافه کنید. سپس نصف قاشق مرباخوری ادویه ماسالا را به ترکیب گفته شده بیافزایید. این مقدار برای تهیه‌ی ۲ فنجان چای مناسب است.

خواص ماسالا

انرژی زا بودن

به علت وجود کافئین چای سیاه، می توان گفت چای ماسالاموجب آزادسازی سطح بالایی از انرژی در بدن می شود و انرژی‌زاست. ادویه های چای ماسالا، کافئین آن را متعادل می کند.

لاغری با  ماسالا

چای ماسالا، به دلیل طبع گرمش  با شیر تهیه می شود. کالری پایین آن نسبت به چای معمولی و اینکه همراه چای ماسالا، قند یا شکر مصرف نمی شود خاصیت لاغر کنندگی دارد. پس را می توان، جایگزین چای معمولی کرد. از طرف‌دیگرتحقیقات نشان داده که فلفل سیاه و زنجبیل درصورتیکه طولانی مدت مصرف شود، از تجمع چربی در بدن جلوگیری می کند.
شیر موجود در چای ماسالا منبعی مناسب پروتئین است. پروتئین ازگرسنگی کاذب جلوگیری می کندوموجب کاهش وزن می‌شود. چای ماسالایک میان وعده می تواند باشد.

 ماسالا و رابطه‌ی آن با بیماری قند خون

ترکیبات چای ماسالا حساسیت بدن نسبت به انسولین را بالا می برد، لذابه کنترلقند خون کمک می کند.

 ماسالا، کنترل فشار خون

چای ماسالااثر آرامبخشی بر اعصاب دارد، که می تواند بهتنظیم گردش خون کمک کند.

خاصیت ضد سرطانچای ماسالا

این چای حاوی دارچین، زنجبیل،میخک و هل سبز است که منابعی از آنتی اکسیدان هستند و باعث کاهش سطح کلسترول می شوندکه می تواند از بیماری های قلبی و انسداد عروق جلوگیری کند. همچنین تاثیرات فراوانی در پیشگیری از سرطان دارد.

 ماسالا و ارتباط آن با تقویت سیستم ایمنی

این چای، به دلیلی دشتن دارچین و زنجبیل در درمان سرماخوردگی و افزایش سیستم ایمنی بسیار مفید است، زیرا با ساختن  خط دفاعی در مقابل عفونت و سرماخوردگی از بدن محافظت می کند. همچنین از خاصیتضد سرفه بودن زنجبیل و میخک اثرات سرماخوردگی را می توان کم کرد.

 ماسالا و رابطه آن با هضم غذا 

ادویه های این چای، مخصوصا” میخک و هل سبز، موجب افزایش ترشح بزاق، و هضم غذا می شود. و همچنین مانع از بروز نفخ  خواهد شد. همچنین، چای ماسالا متابولیسم بدن را زیاد می کند که به بهبود عملکرد بدن کممک می کند.

خرید ماسالا

درصد ترکیب مواد اولیه و کیفیت موادی که در تهیه پودر ماسالا استفاده شده در طعم نهایی چای ماسالا شما تاثیر بسیار زیادی داره. البته همه چیز بسته به اون چیزیه که شما دوست دارین.مثلا شما ممکنه پودر ماسالای تلخ یا شیرین رو دوست داشته باشین.

یا حتی ممکنه دوست دارین دارچین و فلفل ماسالای شما خیلی زیاد باشه اما معمولا پودر ماسالا برای همه افراد به صورت ملایم و شیرین تهیه میشه.اما اگه شما طرفدار ماسالا بدون شکر و تلخ هستین میتونین از اینجا اونو تهیه کنین.

سوالات عمومی شما در مورد پودر و چای ماسالا

آیا چای ماسالا لاغر کننده است ؟

ماسالا به دلیل حجمی که موقع سرو میگیره فضای معده رو کامل پر میکنه . باعث میشه که حجم زیادی از معده رو بگیره در نتیجه شما احساس گرسنگی نمیکنین.حتی اگه شما ورزش نکنین و سوخت و ساز زیادی هم نداشته باشین حتی در کوتاه مدت هم باعث لاغری شما میشه.

اگه دنبال لاغری سریع به همراه ورزش هستین و یه نوشیدنی با کافیین پایین میخواین چای ماسالا یک انتخاب عالیه. همچنین به دلیل اینکه فلفل و دارچین طعم تندی دارن باعث راحتی و باز شدن عضلات شما میشن. شما میتونین یک روز عالی با یک چای ماسالای عالی و یک تمرین عالی برای خودتون بسازین.

آیا چای ماسالا فشار خون را بالا میبرد

چای ماسالا نه تنها فشار خون رو بالا نمیبره بلکه برای درمان فشار خون هم خیلی موثره.دارچین مثل قرص آسپرین می تونه در کاهش فشار خون موثر باشه و همچنین دارچین با خواص انتی اکسیدانی که داره از خیلی از بیماری ها جلوگیری میکنه.

اما همون طور که میدونین چای سیاه کافیین داره و یکی از اجزای اصلی چای ماسالا‌ست. البته این قدر کافیین موجود چای سیاه بالا نیست که بتونه مشکلی برای ۹۵ درصد مردم مشکلی ایجاد کنه. اگه بدن خیلی حساسی نسبت به کافیین دارین و بعد از خوردن ماسالا احساس بدی داشتین میتونین به پزشک مراجعه کنین و مصرف ماسالا رو متوقف کنین.

آیا چای ماسالا برای سرماخوردگی خوب است

بله چای ماسالا باعث جلوگیری از سرما خوردگی و آنفلونزا میشه و اگه شما سرماخورده باشین به درمان و بهبود شما کمک میکنه.

دارچین باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شما میشه و زمانی که شما سیستم ایمنی قوی داشته باشین از تعداد زیادی بیماری در امان هستین و یکی از چیزهای مهمی که باعث سرماخوردگی شما میشه ، ضعف سیستم ایمنی شماست .همچنین زنجبیل با خواص ضد التهابی باعث بهبود شما میشه و گلودرد زمان سرماخوردگی شما خیلی بهتر میشه .

به طور کلی شما در زمان سرماخوردگی دردهای عضلانی زیادی رو ممکنه تجربه کنین و یکی از چیزهایی که باعث بازشدن و انرژی دادن دوباره به شما میشه چای ماسالاست. خیلی از آدما این چای رو به عنوان یه درمان طبیعی برای بیماری های فصل سرما میدونین.

آیا چای ماسالا برای بارداری ضرر دارد

اگرچه چای ماسالا خواص دارویی بی شماری دارد اما به دلیل ترکیباتی که این چای داره باعث میشه آب بدن شما بیش از حد تخلیه بشه و رعایت  تعادل در مصرف این چای حتما توصیه شده.

اگرچه ترکیبات این چای باعث میشه که از دردهای زایمان و هنگام بارداری شما کم بشه .همچنین از جالت تهوع های مکرر شما کم میکنه اما مصرف زیاد این چای باعث سقط جنین و خونریزی شما میشه.

به طور کلی در زمان بارداری این چای رو مصرف نکنین اما اگه نیازه و دوست داشتین میتونین هفته ای یکبار این چای رو نوش جون کنید و مشکلی برای شما پیش نیاد.

3 دیدگاه برای “چای ماسالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

پشتیبانی قهوه گرام

×