کلد برو؛ یک نوشیدنی جذاب

کلد برو یا cold brew

مقدمه

امروز شما رو با کولد برو یا cold brew آشنا میکنیم. شاید همه قهوه رو یک نوشیدنی گرم و بیشتر از همه به دلیل محبوبیت اسپرسو بشناسن.یه نوشیدنی که روش عصاره آرومی داره و شما برای درست کردن کولد برو به چندین ساعت زمان نیاز دارید. روش های مختلفی رو به شما معرفی میکنیم که شما بدون نیاز به ابزار خاصی بتونید یک قهوه با کافئین عالی و طعم های بی نظیر برای خودتون درست کنید. این نوع عصاره گیری قهوه به شدت در حال کسب محبوبیته و شما مانند اسپرسو میتونید نوشیدنی های مانند لاته یا کاپوچینو درست کنید.

کولدبرو چیه؟

یک نوشیدنی با طعم های بی نظیر و ملایم، کلد برو رو میتونید با ریختن مقدار قهوه تازه آسیاب شده داخل مقدار معینی آب سرد درست میشه. این مقدار بر اساس طعم نهایی که شما دوست دارید از قهوه خودتون به دست بیارید محاسبه میشه و کاملا سلیقه است. مثلا برای اینکه شما طعم های میوه ای یا گلی و طعم های ملایم تری از قهوه بگیرید از نسبت ۱:۱۰ آب و قهوه میتونید استفاده کنید. یعنی به ازای یک واحد قهوه ۱۰ واحد آب اضافه کنید. به طور مثال ۱۰۰ گرم پودر قهوه رو داخل ۱۰۰۰ گرم یا یک لیتر آب سرد میتونید بریزید. اگه دوس دارید قهوه شما طعم های فندقی تر داشته باشه از نسبت ۱:۱۵ استفاده کنید.

تاد سیمپسون در سال ۱۹۶۰ این روش رو اختراع کرد و دستگاهی که باهاش کولد برو درست میکردن رو تادی نامیدند. قهوه که در تادی درست میشه ویژگی هایی مثل اسیدیته پایین، طعم های بالانس و میانه، و طعم های شیرین داره.

چطوری کولدبرو درست کنیم

روش های مختلفی برای درست کردن این نوشیدنی جذاب وجود داره  اما برای راحتی شما ما آسان ترین روش رو ابتدا بررسی میکنیم. بعد از بررسی آسان ترین روش در ادامه روش های مختلف اون رو بررسی خواهیم کرد. اگه دوس دارید قهوه طعم های میوه ای یا گلی داشته باشه حتما از قهوه های تک خاستگاه آفریقا مانند ایتوپی، کنیا یا کلمبیا استفاده کنید :

    • برای درست کردن این نوع قهوه شما نیاز به یک فیلتر برای جداسازی قهوه از آب دارید. میتونید از هر فیلتری استفاده کنید اما پیشنهاد ما استفاده از فیلتر فرانسه هست. فیلتر فرانسه رو میتونید از اینجا خریداری کنید.
    • خب بریم سر اصل مطلب، ابتدا یک ظرف تمیز و مناسب با ظرفیت بیش از یک لیتر انتخاب کنید.
    • مقدار یک لیتر آب سرد رو داخل ظرف خودتون بریزید و سپس مقدار ۱۰۰ گرم پودر قهوه تازه آسیاب شده رو به اون اضافه کنید.
    • محلول رو داخل یخچال بزارید و اجازه بدید به مدت ۱۴ الی ۲۰ ساعت استراحت کنه.
    • بعد از گذشت این مدت یک فیلتر روی یک ظرف دیگه قرار بدید و با صاف کردنش، کولد برو شما آمادس. این ساده ترین روشی بود که شما میتونید cold brew رو در خانه آماده کنید و نوش جان کنید.
جالبه بدونید بر خلاف اسپرسو که بعد از گذشت مدت زمان کمی بافت خودش رو از دست میده و به اصطلاح خراب میشه، کولد برو میتونه برای مدت ۱۰ روز تازه تازه بمونه. به دلیل اینکه این نوشیدنی از ۹۸ درصد آب تشکیل شده بسیار مهمه از که آب معدنی یا آب تصفیه شده استفاده کنید.

کلد برو با شیر

کلد برو چی نیست ؟

عموم مردم بر این باورن که این نوشیدنی همون آیس کافی هست. این به دلیل نوع تجاری سازی بوده که روی این نوشیدنی انجام شده. اما از cold brew  استفاده بیشماری میشه کرد که در ادامه به اونها اشاره میکنیم. در ادامه روش های تهیه آیس کافی که به اشتباه مردم فک میکنن روش تهیه کولد برو هست رو بررسی میکنیم. به طور کلی آیس کافی از ریختن قهوه داغ روی یخ تهیه میشه و یک روش نسبتا سریعه اما کلدبرو از غوظه ور شدن آب و قهوه در مدت زمان طولانی درست میشه.

آیس کافه ژاپنی

برای روش دم کردن ژاپنی، یخ در ظرف زیر قهوه در حال ریختن قرار داده شده است. به این ترتیب قهوه بلافاصله پس از دم کردن با آب داغ، سرد می شود. قطرات قهوه داخل یخ می ریزد و بلافاصله به حالت سرد در می آیند.

آیس کافه معمولی

در این روش قهوه که با هر روشی مانند اسپرسو یا قهوه فرانسه دم آوری شده باشه میتونید روی یخ بریزید و شما به آیس کافی برسید. در این روش عطر و طعم قهوه شما زیاد تغییر نمیکنه و تنها تفاوت در دمای نوشیدنی که شما نوش جان میکنید هست.

قهوه کلدبرو

فواید کلد برو

اسیدیته پایین

در آزمایشی که در روش دم آوری تادی انجام شد، معلوم شد که قهوه کلدبرو ۵۰ تا ۶۷ درصد اسیدیته یا میزان ترشی پایین تری نسبت به نوشیدنی های گرم مانند اسپرسو و قهوه فرانسه داره. اسیدیته یا همون میزان ترشی هست که شما با نوشیدن قهوه داخل دهانتون احساس میکنید. البته به معنی اینکه اسیدیته چیز بدی هست و نباید توی قهوه باشه نیست. بعضی از افراد دوست دارن قهوه خودشون رو به صورت تلخ بخورن و بعضی از افراد اون رو به مزه های ترش و میوه ای. اما باید توجه کنید که نوشیدنی هایی با مزه ترش میتونن برای معده و دندان شما مضر باشه.

آنتی اکسیدان بیشتر

تحقیقات نشون داده که دان سبز قهوه مقدار زیادی آنتی اکسیدان داره. مشکل از اونجایی شروع میشه که آنتی اکسیدان به حرارت واکنش نشون میده و از بین میره. در فرایند رست و دم آوری های گرم مانند اسپرسو مقدار زیادی از این آنتی اکسیدان ها از بین میرن. در روش کلد برو آنتی اکسیدان قهوه حفظ میشه و شما یک نوشیدنی با طعم های جذاب و پر از فایده برای سلامتی خودتون خواهید داشت.

شیرین تر بودن

اگه از تلخی قهوه های گرم خسته شدین یک راه برای نوشیدن قهوه های شیرین تر COLD BREW  هست. شما برای اینکه کالری کمتری استفاده کنید مجبورید قهوه رو بدون شکر نوش جان کنید اما این روش به شما کمک میکنه قهوه شیرین تری داشته باشه یا اگه نیازه که از شکر استفاده کنید این میزان تا حد زیادی پایین تر باشه و هم برای سلامتی شما مفید تر باشه و هم شما برای فعالیت هایی مثل ورزش کردن یک نوشیدنی عالی داشته باشید.

راحتی

درسته که کلدبرو زمان زیادی طول میکشه که آماده بشه اما میتونه تا ۱۰ روز نوشیدنی تازه قهوه برای تمام فعالیت های شما در طول هفته آماده کنید. برای مثال شما نیازه که در هفته یک روز به کوه یا یک روز دیگه به ورزش های دیگه بپردازید. قهوه میتونه انرژی شما رو بالاتره ببره تا شما از فعالیت خودتون لذت بیشتری ببرید.

تنوع بالا

به دلیل اینکه کلد برو طعم و عطر نوشیدنی شما رو عوض نمیکنه شما میتونید اون رو در ترکیبات مختلفی استفاده کنید. ترکیباتی مثل کوکتل ها  و موکتل ها، انواع بستنی ها و حتی کیک های شکلاتی.

کلد برو با یخ

حقایق و باورهای اشتباه قهوه کلد برو

    1. قهوه کلدبرو حتما باید سرد نوشیده بشه. حقیقت اینکه این نوشیدنی در دمای اتاق هم میتونه یا با آب سرد دم آوری یا درست میشه. این به معنی سرد نوشیده شدنش نیست شما میتونید برای بعضی از نوشیدنی ها یا ترکیبات اونو گرم کنید و یا در روزهای سرد اونو به صورت گرم نوش جان کنید.
    2. برای درست کردن این نوشیدنی شما نیاز به یخ دارید؛ خیر لزوما این اتفاق نباید بیوفته و شما میتونید از آب دمای اتاق هم استفاده کنید.
    3. کلدبرو کافئین بیشتری نسبت به اسپرسو داره؛ خیر، با روش کلدبرو شما میتونید میزان کافئین قهوه رو کنترل کنید. ویژگی های مثل نوع دان، ریشیو یا نسبت آب به قهوه در نوشیدنی، زمانی که آب و قهوه در تماس هستند و نوع و درجه رست تاثیر بسیار زیادی در میزان کافئین نوشیدنی شما داره.
    4. اسپرسو خیلی بهتر از کلدبرو است؛ حقیقتش اینکه همه چیز به سلیقه شما برمیگیرده. شما ممکنه از یک نوشیدنی و طعمش بسیار زیاد خوشتون بیاد و ممکنه از یک نوشیدنی و طعمش کاملا بدتون بیاد. این کاملا سلیقه شماست و این دلیل بر یا خوب بودن اون نوشیدنی نیست.

چطوری با فرنچ پرس کلد برو درست کنیم

یک روش بسیار عالی برای درست کردن این نوشیدنی عالیه. فقط یک نکته برای دم کردن با فرنچ پرس اینکه قهوه شما ممکن است بادی سنگین و بافت شنی داشته باشد. پس از دم کردن، سعی کنید دم نوش سرد خود را از طریق فیلتر کاغذی بگذرانید تا مقداری از پودر قهوه باقی مونده و روغن هایی چرب قهوه  را بگیرید، اما اگر می خواهید نوشیدنی ای با وزن بیشتری داشته باشید، از این مرحله صرف نظر کنید.

 

جمع بندی

به طور کلی کلدبرو یک روش جذاب برای تهیه قهوه‌اس. اما به دلیل اینکه کمتر از ده ساله که در کشور ما این نوشیدنی معرفی شده افراد زیادی با اون آشنایی ندارن. با cold brew  میتونید ترکیبات جذابی امتحان کنید. شاید در دنیای امروز که اسپرسو محبوب ترین نوشیدنی تهیه شده از قهوه اس بازار زیادی برای این نوشیدنی وجود نداشته باشه. اما با اضافه شدن این نوشیدنی به منوی کافه ها محبوبیتش روز به روز در حال افزایشه. برای خرید قهوه کلدبرو میتونید از قهوه های تک خاستگاه که از دان عربیکا تهیه شدن یا از قهوه های کولی با رست دارک تام کینز استفاده کنید. بستگی داره چه انتظار طعمی از قهوه خودتون داشته باشید. اگه روش تهیه کلدبروی جذابی بلدید حتما توی بخش کامنت ها یا نظرات با ما در میون بزارید.

 

منابع

منبع یکمنبع دو –  منبع سهمنبع چهار

1 دیدگاه برای “کلد برو؛ یک نوشیدنی جذاب

  1. اشتراک‌ها: معرفی تمام نوشیدنی هایی که میشه با قهوه درست کرد + 2 نوشیدنی پرطرفدار بدون کافئین و کلدبرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

پشتیبانی قهوه گرام

×