دم آوری با وی شصت

مقدمه

اگه شما یکی از عاشقان یا دنبال کننذگان قهوه باشید حتما اسم قهوه قطره ای یا دریپ کافی رو شنیدین. قهوه ساز های نسل سوم یا همون دیپرها با هدف اینکه شما قهوه رو با روش بهتر و با کیفیت بهتر نوش جون کنید وارد عرصه شدن و میشه گفت موفقیت خوبی رو به دست آوردن. فرنچ پرس، کلور، وی شصت v60، سایفون و ایروپرس جز دستگاه های قهوه ساز قطره ای هستند.این روش ها تفاوت زیادی با اسپرسو در تمام ابعاد دارن که در ادامه به بررسی اجمالی اونها و اینکه چطوری میتونیم یه قهوه عالی درست کنید، میپردازیم.

روش دم آوری v60

 

قهوه قطره ای وی شصت

معمولا در این روش عصاره یا نوشیدنی نهایی تفاوت زیادی با قهوه اسپرسو داره. یک قهوه شفاف در حجم مثلا یک لیوان با کافئین متوسط رو به بالا از ویژگی های دریپ کافی هست. معمولا در این روش ها از یک فیلتر کاغذی یا پارچه ای استفاده میشود و پودر قهوه روی اون ریخته میشه. با عبور آب داغ به صورت آهسته عصاره گیری انجام میشه و بعد از گذشت یک مدت زمان شما به یک قهوه شفاف مانند چای میرسید.

البته اینو باید بگیم که این قهوه سازها هرگز نتونستن جای اسپرسو رو بگیرین و به محبوبیت اون برسن. به این دلیل که در دنیای در حال تغییر امروز، سرعت زندگی ما زیاده. شما باید ساعت زیادی رو کار کنید نیاز دارید روز خودتون رو با یک قهوه خوب شروع کنید. البته شما وقت ندارید تا انتظار بکشید یک قهوه در مدت زمان ده دقیقه آماده شود. برای همین اسپرسو هنوز انتخاب اول کافه ها و مردم است.اما اگه شما دوس دارید یک قهوه تک خاستگاه عالی بخورید حتما اون رو به روش چکه ای یا قطره ای نوش جان کنید. قهوه ساز های نسل سوم انقلابی در صنعت قهوه به وجود آوردن که مهمترین و پرطرفدارترین اونها رو بررسی میکنیم.

یک قهوه شفاف با v60

وی شصت یا V60

شکل ظاهری این دستگاه دم آوری مانند یک زاویه حاده ۶۰ درجه است و دلیل نامگذاری این دستگاه همینه. از دستگاه های دم آوری محبوب قهوه نسل سوم وی شصته. اگرچه جالب بدونید که این روش ها قبل از اسپرسو به وجود اومدن اما به دلیل محبوبیت اسپرسو اصلا به چشم نیومدن و جهانی نشدن.

به نظر ما وی شصت یکی از بهترین روش های دم آوری قهوه اس و شما به راحتی و مقداری تمرین میتونید به یک قهوه عالی برسید. اگه از طعم های غلیظ اسپرسو خسته شدید این روش میتونه به تمام نیازهای شما پاسخ بده و دری رو به دنیای جدیدی از قهوه به روی شما باز کنه.

سایز، شکل و جنس وی شصت

در جنس های مختلفی این نوع دم آوری رو میتونید تهیه کنید. از جمله سرامیک، شیشه، آهنی و پلاستیکی که دست شما رو برای انتخاب خیلی باز میزارن. تفاوت طعمی هیچکدوم از این روش های دم آوری ندارن و میتونید از همشون یک عصاره عالی به دست بیارید. اما تفاوت عمده در میزان استفاده و جا به جایی اونه. مثلا اگه شما کافه دار هستید و نیازه که زیاد از دستگاه دم آوری خودتون استفاده کنید قطعا شیشهای مناسب شما نیست. ممکنه با جا به جایی های کوچیک شما ضربه های مالی بخورید یا دستگاه شما بشکنه.

این دستگاه ها در سایزهای ۱ یا ۲ ارائه میشه. اخیرا سایز ۳ این دستگاه دم آوری قهوه موجود شده که اکثرا کافه ها به دلیل میزان مصرف و میزان سرو این سایز رو استفاده میکنن. در سایز یک شما ۲۵ گرم پودر قهوه رو روی فیلتر قهوه میریزید و ۳۵۰ میلی گرم عصاره گیری نهایی میتونه باشه. با سایز دو شما میتونید ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلی لیتر قهوه یا عصاره به دست بیارید. و با سایز ۳ شما میتونید ۷۵۰ میلی لیتر قهوه شفاف و خوش عطر به دست بیارید.

دم آوری با وی شصت

شما برای دم آوری با وی شصت نیاز به یک سرور، فلیتر قهوه،  یک v60 و کتل. طرز تهیه قهوه با این دستگاه به این شکله :

  1. یک فیلتر کاغذی روی وی شصت قرار میدیم. برای اینکه قهوه شفاف تر و بهتری داشته باشید، بهتره که مقداری آب جوش رو روی فیلتر بریزیم تا فیلتر به صورت کامل شسته بشه.
  2. بعد اون مقداری قهوه یعنی حدود ۲۵ گرم قهوه رو روی اون بریزید.
  3. کتل برقی که حاوی مقداری آب ۹۶ درجه است رو آماده کنید. آب رو به آرومی روی قهوه بریزید.
  4. بعد از چند دقیقه و هر زمان سرور شما ۳۵۰ میلی گرم محلول قهوه به شما داد دم آوری شما به پایان رسیده. این جوری شما یک قهوه عالی و شفاف با طعم هایی که ممکنه شما تا حالا تجربه نکرده باشید نوش جان کنید. البته شما برای رسیدن به یک قهوه خوب نیازه که مقداری تمرین داشته باشید تا به همون چیزی دوست دارید برسید.

 

نکته استاد : بهتره که شما قهوه خودتون رو تازه آسیاب کنید. قهوه تازه آسیاب شده طعم و عطر بسیار متفاوتی با قهوه از قبل آسیا شده داشته باشه. حتما اگه میتونید یک آسیاب برقی و در صورتی که توان مالی بالایی ندارید یک آسیاب دستی با کیفیت با تیغه سرامیکی تهیه کنید. بعد از اینکه قهوه رو آسیاب کردین قهوه رو به مدت ۳۰ ثانیه در هوای آزاد بزارید تا گس قهوه آزاد بشه و شما عصاره گیری بهتری داشته باشید.

نتیجه گیری

همون طور که گفتیم اسپرسو بخش زیادی از دنیای کافه ها و نوشیدنی های گرم رو به خودش اختصاص داده و دنیای قهوه همگن و یک دست دریپ کافی هنوز نیاز داره تا به صورت صحیح معرفی بشه. وی شصت یکی از محبوب ترین های قهوه ساز های نسل سوم است و برای اینکه شما یک قهوه عالی داشته باشید حتما یکبار این دستگاه رو امتحان کنید. امروزه کافه ها علاقه زیادی به این روش ها دارن و مشتریان اونها روز به روز در حال افزایش هستند. قهوه شما برای این روش دم آوری بهتره که تک خاستگاه یا با درصد بالای قهوه عربیکا باشه و اینجوری شما طعم ومزه بهتره از قهوه به دست میارید.

منابع

منبع یکمنبع دو

 

 

1 دیدگاه برای “دم آوری با وی شصت

  1. اشتراک‌ها: معرفی تمام نوشیدنی هایی که میشه با قهوه درست کرد + 2 نوشیدنی پرطرفدار بدون کافئین و کلدبرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

پشتیبانی قهوه گرام

×